Vikt
Min sheltietik Ronja är snart 18månader, en liten tös på ca: 33-34cm. Hon motioneras mer än 3h dagligen och utöver det blir det agility och lydnad flera ggr/vecka, när matte tar sig i kragen är vi även ut och joggar. Hon äter 2dl Orijen torrfoder/dag, det serveras något uppblött, kanske en matsked vatten. Enligt påsen ska en hund i hennes storlek ha 3dl/dag. Jag kan inte påstå att hon älskar mat, hon väntar kanske 2-3min innan hon går fram till skålen och börjar äta, och då slänger hon inte i sig, utan tar några kulor i taget, dricker vatten och fortsätter sedan. Trots det tycker jag att hon har för mkt kring magen, mellan augusti till i mitten på oktober fick hon en halv deciliter två ggr dag, alltså bara 1 dl, men jag tycker att det känns för snålt till henne! SÅ jag gick till djuraffären för att få råd, dem tyckte inte heller att jag skulle ge så lite, och inte tyckte de att jag skulle byte foder heller för det där var det bästa dom hade, tyckte det var mkt bättre än bantningsfodrerna. Det ända tipset jag fick var att jag skulle köpa senior foder, för det var mer anpassat till hundar som inte rörde sig lika mkt, alltså är det som ett bantningsfoder.
Numera försöker vi väga henne regelbundet eftersom pälsen kan luras, men hon har under den senaste tiden även gått upp i vikt pga. mer agilityträning = bygga muskler.
Behöver alla tips och råd!

Men Malin hon ser helt underbar ut på fotot, hur mycket väger hon nu? Bör ligga omkring 6 tycker jag. Jag ger mina Royal och har aldrig haft problem med vikten, och MUSKLER väger, känn runt bröstkorgen på henne, du ska kunna känna rebenen. Lovis är 36 och väger i dag 7,1 kilo och äter tre dl om dagen delat på två gånger. Bilden på Lovis fotat den 28/10 och här har hon tappat sin päls efter valpningen, men vill visa hur hon ser ut i den vikt hon har i dag, som är bra på henne. Candy är 35 och väger 6,9 kilo
Jag har alltid hört att så länge man känner revebenen (ser dem på korthåriga raser) så har hunden perfekt vikt.

Det är absolut ingen fara Malin3033! Hon ser verkligen jättefin ut och de du berättat så kan hon bara inte vara för tjock! Bry dig inte så mycket om det. Hon har väl inga problem eller nåt? Hon borde ju själv känna om hon har problem med sin vakt isåfall.
Så det är absolut ingen fara!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Det där med vikten beror ju inte bara på mankhöjd och mängden fett, det beror ju på muskler och hur grov hunden är också.
Jag har samma problem med Tindra. Hon går upp i vikt jättelätt, trots mängder med motion. Hon har legat på normalvikt sen valpningen men nu sen i söndags så har hon gått upp 300 (!!!!) gram. (Jag känner mig jättestressad av att jag inte kan motionera dom som vanligt just nu..)
Jag tycker att du kan prova byta foder, bara för att det är ett dyrt märke behöver det inte betyda att det är det som passar din hund bäst. (och ofta är djuraffärerna lite hemligt partiska när dom ger råd)
Ronja väger ungefär 6,7kg, och revbenen känner man vid lite ansträngning, har ju en till hund här hemma som är hur fin och slank som helst, och där känner man revbenen lätt (utan att vara underviktig). Jag vill inte få ner henne till under 6kg, eftersom hon bygger mycket muskler just nu sen vi har börjat träna aktivt inom agility. Men grejen är att hon verkar ha så mycket "lös skinn", om man tar händerna på vardera sida om magen och för dem upp och ner åker allt skinn runt hur mkt som helst, medan på Ivan går det knappt. På sidan går det inte att känna revbenen om man inte anstränger sig, däremot under magen känns dem tydligare.
Jag kanske bara är nojig eftersom Ivan alltid har haft så bra hull, så får jag plötsligt en hund som kanske har lite mer fett, men utan att vara tjock/överviktig.
#4 Orijen är inte det dyraste dem har på just den djuraffären, te.x RC är mycket dyrare där, och då tror jag inte att man tipsar mer om det fodret, dem tipsade ju inte ens om de dyra bantningsfodrerna. ;)

Hej igen, Om ni har tid så kom över en dag så får jag känna på henne, och roligt att få kika på henne live. Skinnet som du skriver är inget ovanligt, det går att föra upp och ner på alla mina.
Freya väger i dag 5,3 kilo, men hon är bara valp så man kan inte jämföra dem, blir fyra mån den 12:e
och under 6 tycker jag inte hon ska väga lilla Ronja.
#5 Nä, ok det finns dyrare. Men det är ändå inte så att det fodret passar alla hundar. Jag tycker absolut inte att man ska ge seniorfoder till en tik som inte ens är gammal.
Man får helt enkelt prova sig fram. Märket Friskies (sånt man kan köpa i mataffären) gick Tindra upp direkt utav, märket Robur gjorde henne konstant hungrig, Precept och ANF blev hon hård i magen av och RC åt hon inte ens. Ändå så vet jag sheltieägare som ger dessa foder åt sina hundar och deras hundar mår jättebra av det. Nu äter båda hundarna Pro Plan och det blev båda hundarna jättehårda i magen av så jag ska köra ett tag på denna mat och sedan om det inte ger sig så får jag byta - igen..

#7 Stintan och Zelda får Carrier lamm och ris. Den har gjort underverk på Stintan, hon var överviktig ett bra tag, men sedan hon fick denna maten så har hon fått en jättefin form. Båda hundarna mår bra av det och vi har inte haft någon problem alls med carrier.
Det är ett mat tips från mig.
//BrightGloria
- Hemsida
Tack så mycket för alla tips och råd!
#6 låter väldigt trevligt att träffas igen tycker jag, eftersonm vi sågs sist för nästan ett år sedan då Ronja hade opererat tanden, och då var hon ju inte riktigt sitt rätta jag efter narkosen. :) och Ronja följde ju inte följde med när vi såg alla underbara valpar. om inte annat ses vi ju på sssk's ustställning den 14 feb, med skulle det var så att hon vägde för mkt är det ju bra om vi ses innan så det hinner fixas till. :)
Klämde lite på henne idag igen, knäna känns jätte tydligt på henne, så där fanns det inget överflödigt. :)

#10 Det får vi hoppas, men din Tova är ju bara för fin!

#10 Jag tycker hon är jättefin!
//BrightGloria
- Hemsida