Uppfödarintervju med Mojsans Kennel!
Här kan du läsa om Mojsan och om hennes uppfödning av Shetland Sheepdogs.
Namn: Monika
Ålder: 50
Boende: Jag bor i villa på landet, med stor tomt och skogen intill.
Mojsans hundar: Daisy (kashmanis Smart Inough) Dennis ( Mojsans Morning-star) Lucky (Mojsans Morninglight) Lovis (Humblegate Golden Glossy) Candy (Eastflash Jewel Case) och så min lilla Mojsans Fordunate Golden Freya.
Vilka hundar har du i avel? Lovis och Candy. Men även Freya när hon har vuxit till sig. Från de två kullarna jag hade nyligen så har jag lämnat en på halvfoder.
Hur startade ditt hundintresse? Har nog alltid varit intresserad av hundar, vi hade hund när jag var barn. Min egna första var en Finsk spets sen en gråhund, och nu har jag sheltie som jag tycker är en fantastisk ras att ha.
Vad är ditt mål med uppfödningen? Mitt mål med aveln är att få fram så rastypiska valpar som möjligt, även så stabila i psyket som möjligt, glada och trevliga valpar. Jag började med aveln när jag fick mitt Kennelnamn, år 2004, fast jag hade då redan haft två kullar. Hade tänkt att ha Lucky som avelshane hos mig men han blev krypt efter en fästingssjukdom,
Hur många kullar har du haft? Har nu haft sex kullar, och en sjunde på gång snart.
Vilka krav har du på dina hundar som du ska använda i aveln? Kraven som jag har på mina avelshundar, är ögonlysning, vad hanen tidigare gett, och hur stabila de är både tik och hund. sen sjukdomar, och naturligtvis så tittar jag alltid i stamtavlan. och att det inte är inavel mer än max 1% fast det kan man ha högre, men inte mer än 2,5% tror jag det är.
Är kontakten med valpköparen viktig för dig? Kontakten med valpköparen är viktig, vill följa valpen hur det går, hur den utvecklas, vad köparen har för planer, mm
Jag har kontakt med alla mina valpköpare, och planerar nu en valpträff till sommaren. Med Barbro från Bewelys kennel som kommer att visa en hel del.
Vad är det viktigaste tipset som du ger valpköparna? viktigaste tipset, svår fråga tycker jag, oftast så kan köparen redan så mycket, men att de ska gå varsamt i början så valpen får komma hem till nya familjen i lugn och ro, att det inte blir för många som genast ska komma och se den, utan vänta ett tag.
Vad har du för krav på valpköparna? Det krav jag har är att jag vill veta hur det går för valpen, med en önskan att de ska ställa på utställning, även gå någon kurs typ agility lydnad eller något som köparen tycker är kul. Att hunden får ha en uppgift, sheltien är en vallhund och behöver få använda sitt huvud.
Hur kom det sig att ni valde att föda upp just sheltie? Sheltien var det min man som bestämde att vi skulle ha, och det har jag inte ångrat, en helt fantastig ras att ha som jag verkligen älskar. en stor hund i liten förpackning kan man kanske säga.
Vad är ditt råd till dem som vill starta uppfödning? Mitt råd är att ta reda på så mycket om rasen, och vad det innebär med att hålla på med avel, ta kontakt med så många kennlar och fråga fråga. Det lär man sig mycket på och man får reda på om jag kanske passar med att hålla på med uppfödning. Man måste vara införstådd att hundhår är något man får leva med, inte vara pedant, jag själv frågar fortfarande är nyfiken, kollar runt med andra, man får många tips och vet vad man ska se upp för mm. och det är inget som man håller på med för att tjäna pengar.
Hur ser framtiden ut? Jag hoppas att jag fått en stor framgång i min kennel med hundar som det går bra på utställningar för, och att jag har blivit mer känd som kennel och sheltieägare i ringarna, och även ute på tävlingar med de valpar jag levererat, Har Nu Malin3033 med Ronja och Dorota med Sune som det går väldigt bra för, och jag tror det blir mer där i agility och det som de håller på med, även kullen före, hundarna Frazze och Fanny håller på med det samma.
Övrigt: Fritt Älska din hund, du får så mycket tillbaka. hoppas jag kunde ge något från min kennel.
Gå in på min hemsida där ni kan följa mina hundar vad som händer mm.
http://www.mojsanskennel.dinstudio.se
Vi tackar Mojsan så mycket för att hon ställde upp på denna intervju!
Intressant att läsa om en uppfödare
. Tack mojsans för att du ställde upp
. Önskar dej all lycka med din uppfödning.
Jaa det var intressant att få läsa :-) Önskar oxå lycka till med uppfödningen!

Önskar dig lycka till med allt och tackar för intressant och givande läsning!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Kan bara instämma i kören här. Mycket intressant och lycka till med uppfödningen i fortsättningen.
Det var en trevlig lässtund måste jag säga.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Intervjun var toppen!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jättekul och intressant att läsa!

#8 dem ser ju riktigt lovande ut!
Intressant läsning!