När man skaffar valp
Vad är viktigt att tänka på när man ska skaffa en valp? Vad ska man få med från uppfödaren? När ska man till veterinären och vad ska göras där? Vaccineras, mot vad och när, hur ofta? Mer saker som är viktigt att tänka på?

När jag letar efter valp så går jag igenom alla kennlarna som finns på sssk.org och tittar på hundarna, deras meriter, ögon, höfter m.m Tar även kontakt med uppfödarna för att se hur de är. Förstående, glada, positiva? Får jag inget positivt bemötande så slänger jag den kenneln i papperskorgen direkt.
Bestämer du dig för en kennel som har valpar så se till att få träffa någon eller båda föräldrarna.
(Det står ofta på kennelns hemsida om vad du får med dig, har du tur så får du bonus saker också, en bok eller film eller nåt. )
Sen måste man ju veta om man har tid till valp. Den får ju trots allt inte lämnas någon längre stund i början. Jag tycker inte om att behöva lämna valpen alls ibörjan eftersom jag anser att det förstör hundens förtroende till mig. Men efter ett tag så börjar jag långsamt att lämna den i rummet brevid dyl.
Så först och främst tänk: Har jag tid och lust till en valp?
Kan säga från egna erfarenheter att valpar kan vara små monster ibland. :) Det är dock värt mödan när man tillslut får världens bästa livskamrat.
Se till att uppfödaren ögonlyser valpen innan du får hem den. Den ska även vara avmaskad, vaccinerad (kommer inte ihåg mot vad, så det får någon annan svara på), chippad och/eller öronmärkt.
Är uppfödaren duktig och hjälpsam så kommer hon hjälpa dig med papper, vaccinationer m.m. Så det är oftast inget problem.
Sen behöver du försäkring på valpen också, mat, koppel och halsband, leksaker, godis, sängplats, klotång, mjuk borste, bur att ha i bilen m.m. m.m.
Hoppas du fick svar på det mesta. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Tack för svaret, jag tänkte mest på veterinär saker som måste göras och så men det var ändå bra att du skrev det andra. Om någon kommer på något mer viktigt så skriv gärna!
Har en till fråga, orkar inte göra en ny tråd så jag skriver in frågan här; Är sheltie en ras som skäller mycket? Är det lätt att lära den att inte skälla mycket?

Den uppafttningen jag har fått av sheltie så nej, det är en veäldigt lugn och harmonisk ras, självklart beror det på personligheten om det är en skällig hund eller inte. men somsagt den bilden jag fått är dom väldigt lugna och skäller inte så ofta
#4 Låter bra,
tycker ni andra också så? :)

Det är absolut olika. Min sheltie är knäpptyst så länge vi inte leker. Då skäller och morrar hon för allt hon är värd. Men inget allvarligt.
Men man kan ju träna bort det.
//BrightGloria
- Hemsida
#6 Hur tränar man en hund till att inte skälla? :)
Är 3-4 timmar för länge att lämna en ca 5 månaders valp ensam hemma? Man måste ju självklart vänja valpen vid att vara ensam hemma först.
Läste detta på agrias hemsida: "Hunden ska sedan vaccineras årligen i hela sitt liv. Först efter 12-veckors sprutan har valpen ett så kallat grundskydd och först då kan du låta valpen hälsa på okända hundar. Fram till denna spruta ska du endast låta valpen hälsa på hundar som du känner och som du vet är friska och har ett fullgott försäkringsskydd."
Där står det alltså att man inte bör låta valpen hälsa på okända hundar men är det inte vid åldern 8-12 veckor som valpen inte är rädd för något typ och man träna socialträning och vara på så många olika ställen som möjligt och åka bil m.m.? Eller är det en annan ålder?
Från och med 12v började jag socialträna Ronja ordentligt, då var hon verkligen hemmastadd och trygg i koppel m.m.
#9 Ok, så man får vänta ett tag med att socialträna då.
Någon som kan svara på frågan på #7? :)

7# njae inte en fem månaders valp, det tycker jag inte. men en 8 veckor klarar inte av sånt men det tror jag du vet, jag bara säger det igen så att det är sagt.
våran hund kommer ju att vara ensam i max fyra timmar efter att min kille åker till jobbet annars så är det alltid någon omkring, sen så kommer vi att ha det så bra att min killes syrra kan komma hit och va med hunden. men som sagt:P kom bort ifrån ämnet, jag tycker inte att 3-4 timmar är för mycket för en 5 månaders hund. Jordbruksverket tillåter 5 timmar ensamtid per dag.
#11 Ok, förstår att inte en 8 veckors valp klarar av det :) Skönt om någon alltid kunde vara hemma med hunden.

12# det hade varit grymt härligt:) men när man går i skola är det lite svårare. när jag börjar jobba så får jag väl börja jobba på en djurbutik så jag kan alltid ha med mej hunden:)
#13 Jo, man har tur om man har möjlighet att ta sig hem på lunchen och vara med hunden när man går i skola :)

14# mmm jag har inte den möjliheten eftersom jag går i skola 4 mil bort men sambon jobbar knappt 1km hemifrån så han kommer definitivt att få gå hem lite då och då
#15 Jag kommer flytta till lägenhet och då bara ha ca 10 min gåväg till och från skolan så då kan man ju komma hem på lunchen :)

#16 Det är bra, men under tiden du är i skolan. Är någon hemma då?
//BrightGloria
- Hemsida
#17 Nej, kommer bo själv eller med en kompis som också går på samma skola..
Vad ska man ha för halsband åt en sheltie? Det borde väl finnas vissa halsband som är bättre lämpade till sheltiesar eftersom de kan ju ha väldigt mycket fluff.. Halsbandet kanske fastnar i pälsen eller liknande om man har t.ex. helstryp? Bara en fundering… Känns som att jag frågar hur mycket som helst hela tiden men jag kommer bara på mer och mer frågor… :P

#19 Du ska absolut inte har stryp på en valp, behövs inte till en sheltie heller.
Ett enkelt halsband räcker långt till en sheltie. Jag anser att hunden mår bättre om den har en sele. Det finner du i en vanlig djuraffär. Hunden behöver inte ha första klass saker. 
//BrightGloria
- Hemsida
#20 Ok, låter bra! :)
Jag föredrar halvstryp på mina hundar. Betydligt enklare att ta av och sätta på. Vanliga halsband tenderar fastna i pälsen och det var jag inget vidare förtjust i. På längre promenader använder jag för det mesta sele (om vi är på sådana ställen att jag inte kan ha dom lösa).
Då kanske man ska satsa på "vanligt" (icke stryp) halsband för valpen och sen halvstryp eller vanligt beroende på vad som känns bäst när hunden blir äldre kanske? :)

#22 Gud vad gulligt med det rosa hjärtat på Ressu!
#23 Låter bra.
//BrightGloria
- Hemsida