Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 833 ggr
medde
0

Sheltie topp 10 enl SKK

Enligt SKK ligger sheltie nu på topp 10! Är det på gott eller ont? Som sheltien ligger där!

Hundarna som ligger på topp listan är:

1 Schäfer
2 Golden retriver
3 Labrador
4 Jämthund
5 Cocker spaniel
6 Rottweiler
7 Cavaljer king charles spaniel
8 Flatcoatet retriver
9 Jack russel
10 Shetland sheepdog.

Vidare så var sveriges genomsnitts hund 5 år och heter Ronja eller Bamse.

Flest hundar fanns det i stockholm, men flest hundar per invånare fanns i Norrbottens län.

Minst antal hundar per invånare fanns i Halland och Västra Götaland.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

BrightGloria
0

Jag tycker faktiskt att det är väldigt negativt.
Ju populärare rasen blir dessto fel avelsarbete blir det. Sheltien är ju en sådan fin ras och det vore synd om den förstördes så som collien gjordes.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

nera
0

Förvånad Populariteten ang hundrasen ligger väl i betraktarens öga eller…

Hoppas ni förstår hur jag menar.. Lista eller inte så är smaken delad som baken Tungan ute Sheltiehunden är en helt fenomenal härlig ras anser jag.

medde
0

Visst är den en härlig ras, men nakdelen är då en ras denterar att bli för poppis, att aveln lockar till sig folk som vill ha en lätt såld valp och därav snabba pengar. Vilket kan rasera en bra stomme många seriösa uppfödare byggt upp under en lång tid. Det finns ju tyvärr bra exempel på det inom vissa raser.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Denna kommentar har tagits bort.
KajsaM
0

Roligt att jämthunden ligger på 4:de plats! :)

Ellenfyrkant
0

Jag tycker att det är synd.
Jag är rädd att rasen ska avlas "sönder" och inte bli densamma, den underbara typ den är nu. Jag skulle även gärna vilja behålla så mycket vallinstinkt det bara går, det rinner lixom ut i sanden eftersom de flesta numer avlar på utséende, inte vallinstinkt.

Observera dock att sheltien inte har ökat särskillt mycket i antal när den steg.

Mvh Ellenfyrkant