Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2084 ggr
Soffe
0

Lite frågor :-)

Hej!

Jag har lite frågor om ni vill va snälla o svara på dem..

1. Vad använder ni för klotång? Att jag frågar är för att jag har tittat på en liten som man kan ha till katt oxå, men funderar extra på om det går att klippa klorna med en sån på Sheltie? Det är ju en liten ras, så det borde ju funka, för Sheltie har väl inte så kraftiga klor att man måste ha en större klotång eller?

2. Hade ni täcke på er valp? Kan tänka mig att det kanske inte behövs i början när man inte går några direkta promenixar? Jag tänker på sådant täcke som är vind o vattentätt, fodrat..

3. Hurdan sovplats hade ni till er valp? Jag funderar på en tygbur som den kan lägga sig i om det fungerar, som jag kommer att hämta den i.. Eller så får det bli en papperskartong med en filt i, duger ju bra..

Kommer inte på fler frågor just nu..

Kram

BrightGloria
0

Självklart ska vi svara på dina frågor!

1.Denna tången använder jag: http://www.shorelines.dk/galleri/klotang.jpg
Sheltie valpen har väldigt små och smala klor så det är lätt att klippa dem med en vanlig nageltång. När den blir större behövs något bättre.

2. Zelda skaffade vi på vintern och vi hade aldrig täcke på henne. Hon frös ibland men då gick vi in nästan direkt. Jag tycker att man ska använda hundkläder så lite som möjligt.
Nu har jag två regnrockar till mina två hundar men det är bara för att skydda dem mot slask och grus i pälsen när vädret är riktigt illa.

3. Vi hade ju redan hund när Zelda flyttade hem till oss så vi hade redan en IKEA bädd och en bädd med lite högre kanter. Zelda fick även välja på en filt, i hennes bur eller på golvet. Det blev oftast i buren. (Inte stängd!) Men det är en smaksak, du får testa dig fram vart hunden gillar att ligga. Nu mera ligger hon i min säng, men bara om jag ligger där. Annars är det Ikea bädden som gäller.

Hoppas jag kunde svara på dina frågor och ställ gärna mer om du kommer på något.
Kramar och lycka till från mig!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Soffe
0

Tack för svar på dina frågor! Jättesnällt :-)

Jag tänkte att jag börjar med att köpa en mindre klotång, för det lär räcka till den lille suddens klor :-D

Täcke väntar jag nog med tills den är lite större och endast när det är regn o rusk ute..

Jag testar med både och så får jag se hur det blir..

Jag vill gärna veta så mkt som möjligt innan jag vet vad det blir med valp o så.. Än har jag ju ingen bestämd valp, men det lär ju inte va svårt med tanke på att den uppfödaren jag har kontakt med väntar 4 kullar! 1 har kommit och 3 väntar härnäst, så spännande :-)

Kram

BrightGloria
0

#2 Du kan ju alltid läsa artikeln "att skaffa sheltievalp" :)
Länk

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
0

Tack! Den läste jag när den kom ut här på sajten :-) Men jag ska nog läsa den igen :-)

Soffe
0

Jag har kommit på en fråga till ;-)

* Använde ni sele eller halsband till er valp? Jag vill köpa sele då det verkar va lite mer skonsamt o så mot valpen, sen när den lärt sig gå lite mer fint, så kan man ju byta till halsband när den oxå blivit lite större..

Ressu
0

Jag har lärt alla mina hundar att gå med halsband till först, sedan har jag lärt dem med sele. Anledningen är att har sett alldeles för många hundar som inte kan gå i halsband då dom endast har haft sele på sej. Och sele är förbjudet på utställningar samt på bruk (iaf här i Finland).

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

BrightGloria
0

#6 Tänkte inte på det.

Jag hade halsband på Zelda när hon var valp. Sen bytte jag till sele när hon kom in i "dragnings" perioden. Det skadar inte hunden lika mycket om den har sele på sig.
Så länge den går fint i koppel spelar det nog ingen roll vad man har på dem, bara det sitter rätt och inte skaver.

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
0

OK.. Tack för svar! Jag har sett de flesta valpar med halsband och det är väl vanligare än sele? Jag kan inte bestämma mig *S* Först tänkte jag halsband, men sen sele, halsband igen o nu sele, blir nog halsband iaf :-)

SparklingTindra
0

#8 Du kan ju varva och ha sele ibland och halsband ibland om du har svårt att bestämma dig. Då ser du ju sen också vad du själv tycker verkar bäst.

#6 Man kan ju träna utställning och bruks/lydnad med halsband om man bestämmer sig för att använda sele annars.

Enya går oftast med sele (hon är 9 månader), men jag koppelvande henne med ett jättemjukt läderhalsband med sånt där spänne som man brukar ha på skärp.  Nu har hon ett mjukt rundsytt älgskinnshalsband med samma sorts spänne.

Tindra har oftast halsband (mjukt rundsytt älgskinnshalsband med samma sorts spänne som Enyas) för det är inte så ofta som hon är kopplad och så är hennes sele lite för stor. Jag måste beställa en ny åt henne.

Soffe
0

#9 OK.. Får se hur jag gör.. Kan ju va kul o testa både och om inte valpen tar illa upp av det? Kan ju va bra att vänja den med både och..

Soffe
0

Nu har jag en fråga till!

Kan man använda karda på valpen? Jag tänker på att det kan ju stickas :-/ Eller går det lika bra att använda borste? För när den är valp har den ju inte fullväxt päls och då kanske det är för tunt att använda en karda?

SparklingTindra
0

Man ska inte använda karda alls i pälsen på en sheltie. Det sliter på pälsen. Använd borste. =)

BrightGloria
0

#11 Så som SparklingTindra säger.
Till valp ska du använda en mjuk borste. Jag använder min gamla hårborste, räcker gott och väl så länge. Ska införskaffa en bättre borste till vovvarna, ska ge den till mig själv i julklapp. X)

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
0

Tack! Jag misstänkte att det var så :-) Jag kommer att köpa en borste!

Starfall
0

1. Eftersom jag hade katt och kanin före jag skaffade Frankie, hade jag redan 2 sorts klötänger, en liten för mindre klor till katterna och en större till kaninernas grova klor (lika grova som hundarnas). När Frankie var liten använde jag den lilla klotången, men bara de första 2-3 gångerna. Sedan gick det inte så bra, så jag började använda den stora istället. Jag tycker du kan skaffa en mindre och en större klotång. Den lilla kostade 39.50:- på djurmagasinet och den stora kostade 39:- på Jula. Så dom är inte så dyra:)

2. Nej, vi använde aldrig täcke på Frankie när han var valp. Men i våras skaffade jag ett varsitt täcke till vovvarna som de har vid sämre väder och vid kallt väder. Men då var Frankie nästan 2 år gammal så han var inte uppväxt med täcke iaf.

3. Ett tag innan Frankie flyttade hem till oss skaffade jag en flätad korg, den största som fanns. Det fanns 2 storlekar, och den lilla såg så liten ut. Men där hade jag bedömt helt fel, för den stora korgen hade rymt runt 20 valpar i Frankies storlek som 8 veckors valp. Men så fort Frankie hade kommit hem började han tugga på den. Så bort med korgen, sen blev det till att sova på hunddyna till han slutade se korgen som mat. Sen skaffade jag även en mindre korg till honom, så nu har jag 2 korgar.

Soffe
0

#15 Okidoki! Tack för svaren Carro :-)

Soffe
0

Här kommer ännu än fråga!

Vet ni vad för storlek en Sheltievalp kan ha i halsband? Det finns ju olika storlekar även på de som ska passa en valp.. En del börjar på 20 och en del 25.. Kan ju iofs fråga i djuraffären eller uppfödaren, men kan väl fråga här oxå :-)

BrightGloria
0

Det är inte mycket hals på en sheltievalp.  Pälsen luras lite.
Det finns halsband som du kan förstora allt eftersom den växer.

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
0

Jo dem är ju väldigt små som valpar.. Det bästa är väl ett ställbart..

Ressu
0

Jag rekommenderar starkt ett ställbart =) Neitis halsband har jag redan varit tvungen att förstora 4 gånger och hon är nu 17 veckor =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Soffe
0

#20 Ojdå.. Jag dem växer fort de små rackarna :-) Vilken strl på det ställbara hade (har) du när dina shelties var valp?

Ressu
0

#21 Jodå, dom tenderar växa så det knakar Skrattande. Oj, vilken svår fråga Foten i munnen. Ska kolla upp det så återkommer jag med svaret Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

Soffe
0

#22 Ok.. Sorry.. Inte meningen att ställa för svåra frågor Flört Men jag är tacksam om du vill kolla Glad

BrightGloria
0

#23 Det är bara bra om vi får lite svåra frågor ibland Soffe. :)
Får vi anstränga oss lite. :)

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
0

Ja precis *hehe* Jag får ju svara på frågor ja mee :-)