Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1610 ggr
Niini
2008-11-05 21:35
1

Revirmärkning

Ni som har hanar, hur ofta märker de sitt revir? För Turbo gör det hela tiden, och då menar jag verkligen hela tiden! Våra promenader är två steg - märk - två steg - märk - två steg… Tar otroligt länge att gå en "snabb promenad" när man dessutom ska stanna så fort han drar.
Man kan väl inte bara slita iväg med honom heller, han blir väl bara stressad och frustrerad då?!

Ressu
2008-11-06 11:09
0

Det beror så på var vi befinner oss. Är vi på ett nytt ställe så märker dom mera. Annars så här i hemmaknutarna är dom ganska behärskade med sitt märkande.

Jag brukar nog säga till när jag tycker deras märkande går i överdrift. Och då slutar dom utan "sura miner" Skrattande

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

mojsans
2008-11-06 11:12
0

Hej, jag har två hanar som gjorde det samma, men jag tillåter inte dem att stanna så ofta, bara första delen av promenaden, så de får kissa av sig, sen får de följa med och gå fast de vill markera. De är inget som de blir stressade av, bara visa att det är promenad ni ska gå. Han kan bli stressad av att du själv blir irriterad av detta markerande. Så låt honom inte bestämma. Han är så ung än så detta med att markera är lite spännande för honom.

Tina-A
2008-12-26 17:05
0

#0: Han måste inte markera. Gå bara vidare och låt honom inte skvätta :) Självklart ska han få kissa av sig, men skvätta varannan meter måste han inte göra.

Min vän låter sin hane kissa 4 gånger per promenad, och han kissar inte mer än så nu när han lärt sig. Väldigt smidigt. Han kissar för att han måste kissa, men skvätter inte runt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Niini
2008-12-26 17:16
0

Det blev rätt behändigt nu när snön kom, man ser helt enkelt när det slutar komma kiss så vet man att det bara är att gå vidare resten av promenaden ;) Men jag har konstaterat att ungefär 3 kissningar sen är det bara för att låssas märka.

BrightGloria
2008-12-26 22:41
0

För min del är det den äldste tiken som kissar var fjärde sekund. Har ingen aning om varför. Hon luktar på ett ställe där någon annan varit och kissat förut, går ett steg och kissar lite, går sedan vidare.
Har ingen aning om varför. Något dumt påhitt kanske.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

MarieSchroder
2008-12-28 12:16
0

Har tre tikar. De två äldsta "markeringskissar" lite då och då. Är det närmare löp och under löp så är det ofta. Dessutom, nu när vi kastrerat Smulan så skvätter hon oftare också. Men i klass med herrhundar har vi inte kommit än! Glad

SparklingTindra
2008-12-28 19:45
0

#5 Tikar kan markera, precis som hanar.

Man ser lätt skillnaden mellan vanlig kissning och markering när det gäller tikar. När dom bara kissar så sitter dom med rak rygg, när dom markerar så sitter dom med krökt rygg och/eller lyfter på benet som hanar gör. =P

BrightGloria
2008-12-28 21:00
0

#6&8 Vad bra, då har jag ingen onaturlig hund iaf. :)

//BrightGloria
- Hemsida

Tina-A
2008-12-29 15:26
0

#7: En tik jag känner kissar alltid och enbart med ena benet lyft :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

BrightGloria
2008-12-29 15:54
0

I lågstadiet så hade vi en kvinna som kom dit och reovisade lite olika saker. Hon berättade att hundar som tror sig vara för mer än matte/husse lyfter på benet när den ska kissa.

Jag vet inte det stämmer.

//BrightGloria
- Hemsida

SparklingTindra
2008-12-29 21:32
0

#9 Min Tindra kissar alltid med krökt rygg och ena benet lyft. Ser jättefånigt ut.

#10 Det tror iaf inte jag på. =P