Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1035 ggr
Skyline
0

tassar+snöklumpar?

Hejsan jag vet att det kanske är lite tidigt för det här men jag undrar på vintern när er sheltie har varit ute. Får den massor med snöklumpar under tassen som min får? Sky hatar det och är jätte känslig så man måste stanna flera gånger när man är ute med han på vinter. Är det så för era också eller? Eller andvänder ni skor? Jag har funderat på att skaffa skor åt sky men det är rätt så dyrt. Har ni några förslag?

[Malin3033]
0

Ronja kan få snöklumpar, förra vintern hade vi ju inte så mycket snö, och det var hennes första vinter. ibland satte hon sig ner och slickade på tassarna så att snön skulle försvinna. men hon verkar inte ha några större problem med snöklumpar. däremot på hasorna kan det blir rikligt med snö, med det duschar jag av när vi kommer in

SparklingTindra
0

Det finns en spray som heter Vacker Tass som man kan spraya på tassar och även en bit upp på benen på hunden som gör att det inte bildas snöklimpar och sånt. Jag använde det på Tindra förra vintern och det funkar faktiskt jättebra. Bara man kommer ihåg att man ska vänta ett tag innan man går ut med hunden när man har satt det så att det hinner torka.

BrightGloria
0

Hade också problem med det, eller rättade sagt Zelda hade.
Jag försökte klippa ihop något enkelt tyg för att skydda dom mest utsatta delarna. Vilket inte gick något vidare.
Men vi åkte till djuraffären och frågade efter något klädesplagg som hjälper. Men då föreslog hon ett sorts balsam. (Har sprungit runt i hela lägenheten och försökt hitta den, tyvärr utan resultat.)
Man gnuggar in den på mage och tassar innan snöpromenad vilket gör att snön inte fastnar så lätt. Den är inte så bra så att det inte fassnar någon snö alls! Men den ger absolut resultat och det blir inte lika plågsamt för vovven.
Det luktar gott också. :P Det är värt att prova.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ressu
0

Mina hundars tassar hålls ganska bra sålänge tasshåret är kort men såfort dom börjar få lite längre hår mellan trampdynorna så samlas nog snöklumpar.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Skyline
0

Tack för alla tips hörni :D den där sprayen verkar ju bra den ska jag kanske prova :)

Denna kommentar har tagits bort.