Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1527 ggr
myzhunden
0

svartsjuk hund

Jag funderar på att skaffa en valp i vinter/vår kanten (februari närmare bestämt).

Men då jag en liten flicka på snart 8 år. Som är van att bara ha mig för sig själv & blir välidgt vaktig & svartsjuk när jag håller på med andra hundar.. & då till mitt dilemma..

Ska jag skaffa valp trots att hon såhär eller strunta idet? För jag vet nämligen inte hur jag kan "jobba" med valpen & min flicka för att hon inte ska bli svartis..

Någon som har nått bra råd eller tips? =)

BrightGloria
0

Du känner din 8:a åring bäst och det är svårt att säga att så blir det men jag kan säga vad jag tror.
Om din hund blir väldigt lätt avundsjuk på ett negativt sätt så tycker jag nästan att du ska vänta tills sista dagen är kommen med din gamling. 

Vänjer sig valpen med att leva med en kompis hela tiden då kanske den kommer att bli ledsen när den äldsta vovven inte finns där längre.
Då blir det ju tillslut att du kommer få skaffa en till hund efter det och det kan ju bli jobbigt i sig om du inte har tid just då.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

myzhunden
0

Ja, så kanske det blir.
Jag får ta & fundera lite granna hur jag ska göra helt enkelt =)

& tack för rådet!

BrightGloria
0

#2 Ja, men du kan väl åka till någon som har valp och gosa lite med den. Beter sig din hund avundsjukt åt då så är det inget jag rekomenderar.
Vad säger ni andra här inne?

Lycka till!

//BrightGloria
- Hemsida

SparklingTindra
1

Haha vad trög jag är, är denna 8-åring en hund? Jag fick det till att det var din dotter. =P

Jag tror ju att det ger sig sen när du har en till hund. Men du måste ha stränga regler om hur hon får uppföra sig i närheten av valpen. Har du valpen hos dig och din gamling blir sur så säg åt henne och skicka henne därifrån. Men du måste se till att gamlingen också får den uppmärksamhet som hon behöver. Hon måste få egen tid med dig utan valpen också.

BrightGloria
0

#4 Jag tycker inte att man ska skicka iväg 8:a åringen om den blir avundsjuk. Jag tycker man kan sätta sig ner på golvet och gosa med båda samtidigt i så fall.
Sedan göra något riktigt roligt med den stora så den inte kommer utanför. Den betyder lika mycket även om den fått en "konkurent".

//BrightGloria
- Hemsida