Hundtricks
Här tänkte jag vi kunde skriva ner de hundtricks våra hundar kan, vet att det finns en liknande tråd, men då med "allt" som hunden kan (inkallning, fot m.m.), men nu tänkte jag mer konkret på just trixen. Denna tråd kan vara bra för inspiration om man vill lära sin hund ett nytt tricks, men tråden kan även användas för att berätta hur man lärde hunden tricket, om det är någon som behöver lite tips. :)
För att göra det hela ännu lite krångligare tänkte jag att man kan skriva trixen hunden redan kan, vilket/a trix hunden nyss lärt sig och vad man håller på att lära sin hund. =)
Tricks Ronja kan:
- Sitt
- Ligg
- Krypa
- High five
- Sitta fint
- Vinka
- Vacker Tass
- Andra tassen
- Viska
- "Tryck" (samma som Tända/släcka lampan, fast ett kommando)
- Skäms
- Dansa
- Ruska
- Godis på nosen och tassen
- Stå
- Snurr
- Öppna dörren
- Fot
Ronja har nyss lärt sig:
- Give me ten
Ronja håller på att lära sig:
- Rulla runt
- Hoppa upp i famnen
Ronja kan:
- Sitt
- Ligg
- fot
- stanna
- snurra/spinn (olika håll)
- Apport
- Rulla runt
- sitta fint
- vinka
- give me five
- "Tass"
- Tända/släcka lampan
- vänta
- stå
- buga
- (alla agility hinder)
- stå på två ben
- backa
- "mellan"
- Slalom (mellan benen)
- Hämta ** (**=sak)
Sedan så kan hon nog några fler komandon. Men dessa används inte lika mycket som dessa. ^^
Mvh Emelie 
Kan säga att vi har just nu stora problem med mickey! Om han får upp ett spår så drar han som en avlöning!Ok visst kan han lite vett och trixs, men det rinner gärna av nu, då han börjat med detta hyss.
Så grattis till er tjejer med era duktiga hundar.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Stintan kan:
- Sitt
- Ligg
- Kom
- Stanna
- Sök
- Rulla runt
- Snurra runt
- Buga
- Hopp
- Skall
- Vacker tass
- Vacker andra tass
- Öppna (t.ex. låda)
- Hämta… (någonting)
- Varsegod (Ut/in från bilen, huset. Till maten m.m)
- Balansera godis på munnen
- Nicka en boll
- Putta på leksak, godis m.m
- Hennes namn
- Nej
Har säkert glömt något där. :)
Zelda kan:
- Sitt
- Ligg
- Snurra runt
- Rulla runt
- Sitt fint
- Cirkushund (hoppar på två ben runt i en ring. Behövs finslipas)
- Stanna
- Kom
- Sök
- Hämta…(någonting)
- Nej
- Hennes namn
- Varsegod (in/ut från huset och bilen. Till mat m.m)
- Upp (agilityhindret A, gungbräda och balansen. )
- Igenom (tunnel)
- Håller på att lära henne slalom!
- Hopp (över hinder)
Men allt till agility behöver slipas då hon är nybörjare.
Har säkert glömt något här med. :)
Undrar ni något får ni fråga. :)
Ni har duktiga hundar allihopa! Bara så att ni vet!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

En sånn här tråd finns redan ;)
Well well…. Detta kan Zigge och något mer, kom på vad det var så glömde jag bort och orkar inte tänka mer haha XD
- Sitt
- Ligg
- Kom
- Stanna
- Rulla runt
- Hopp
- Skall
- Vacker tass
- Varsågod
- Hans namn
- Nej
- tunnel :)
- Hopp
- fot
- vinka (håller på)
- High five!
- Andra tassen
- vänta
- stå
- backa (håller på att tränas)
- Slalom (mellan benen)
- Spela död
- Hoppa över mattes rygg
- Gå under mattes mage (jag står på alla fyra)
- Spår
- Hit
- Hoppa upp med framtassarna på mattes mage/lår
- Gå med framtassarna på mattes bak/rygg samtidigt som hon går (på knä)
- Platsliggande
- "mage" hoppa upp på mattes mage… under tiden matte gör situps sätter han sig eller lägger sig (på magen)
- "runt" gå runt matte (framifrån) och sätta sig på hennes vänstra sida.
Zigge har nyss lärt sig:
- Hämta…
- "vart är…" ex. Nalle Puh
Zigge behöver träna mer på:
- Sök
- Apport
- Krypa
Jag tkr det är otroligt att denna kille kan så mk och bara har ett år bakom sig :) *stolt* C:
Mvh Ellenfyrkant

#5 Menar inte att skryta…. Var rädd att ni skulle tolka det så så var bäst att tillägga :)
Mvh Ellenfyrkant

#6 Man har all rätt att skryta om sin hund. :)
Dom är ju faktist otroligt duktiga och värda all beröm de kan få!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

#1 Hur lär man hunden att hoppa upp i famnen? Har alltid velat lära hunden men aldrig kommit på några bra ideer
#8 jag har ännu inte kommit så långt, men vi jobbar på det! det är en fördel om man har en lite "studsig" och självsäker hund som vågar göra saker - vilket just nu är problemet för mig och Ronja.
Men man får helt enkelt börja med att du sitter på en stol, och hunden hoppar upp i ditt knä, men avr noga redan från början att visa för hunden att du är säker och fångar den! även fast hunden hamnar säkert i knäet, för hunden måste lita på dig!
När du fått upp hunden i knäet, sitter du på huk/ställer dig lite upp, och nu gäller det att ha benmuskler, för man kan få stå så länge. ;-) Här är det bra (och även innan) att använda klicker, klicka så fort hunden sätter tassen/arna på benet, och ställ lite högre krav åt gången.
Så fortsätter du succesivt tills du kan börja ställa dig upp, viktigt är att inte luta dig framåt, då i hundens ögon du ser hotfull ut.

#9 Jag har också tyckt att det verkar som en rolig grejj och har funderat själv på hur jag ska lära Zigge. Detta är bra idéer du kommer med. Men eftersom Zigge lär sig fort som attan är jag rädd att han ska lära in fel om det räcker med en tass på benet?
Det tog honom max 2 minuter att lära "putta bollen" t.e.x. som var det senaste tricket. Så det går läskigt fort :P
Mvh Ellenfyrkant
#10 du ska ställa kraven själv utifrån din hund, använder du dig av klicker så är det lätt att ställa lite högre krav varje gång. prova smått med att du bara sitter på en stol och han ska hoppa upp.
Va mkt era Shelties kan! Ska bli kul att få lära min kommande Sheltie en massa tricks 
#12 tyckte Turbo kan jättelite men när man väl började skriva upp allt så var det inte så lite sist och slutligen 

superbra tips på det där med hoppa upp i knä. Alfonz hoppar redan upp i mitt knä när jag sitter i en stol (ibland lite överaskat utan att ja har bett honom :P)
han måste bli säker och inklickad ordentligt innan vi börjar med nästa steg :) superbra tips =)
Igår kom jag på ännu ett trick, Gonatt & sov gott. Har sagt det varje kväll åt honom innan det var dags att sova och nu har han tydligen lärt sig att lägga sig till ro på "kommandot".
#15 Kul trick!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥