Jobbigt att sitta fast i koppel
Jag och ozzi har ett litet problem och det är att han inte kan sitta fastbunden i koppel. Förmodligen sitter problemet djupare än så, kanske att han är osäker?!
Det skulle underlätta för mej om jag kunde knyta fast honom utanför Monsuns box när jag har med honom i stallet, men om jag gör det och går iväg en stund så skäller han så att alla människor blir galna, och när han inser att det inte hjälper börjar han i panik att gnaga på kopplet.
Jag skulle tro att det beror på en osäkerhet ifrån hans sida, om man knyter fast honom hemma säger eller gör han ingenting. Hur gör jag stallet till en tryggare miljö för honom? det är mycket människor och djur som är där och går förbi. Kan tilläga att han varit med till stallet sen han var lite bebis.
Vars ska jag börja?
/ Veronica =)
Börja precis som med ensamhetsträningen, mycket korta stunder i början! Sätt fast honom, gå iväg en liten bit, är han tyst, gå tillbaka och beröm massor. sedan utökar du allt mera. :)
Håller nog med ovan talare, men du skriver hanär helt lugn då du gör detta utanför stallet och bara detta händer i stallmiljön. Min fråga är: Är han trygg i stallet?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har med Tuva i stallet och hon kan inte heller vara fastbunden. Fast hennes problem ligger i människorna och hästarna. För hästarna försöker hon valla och människorna vill klappa henne. *suck*
Så det jag har gjort är att hon får ligga på kontoret och tugga på ett ben.. :)
Hon har dock ett behov av å veta var jag är därför gillar jag inte att binda fast henne någonstans. (hon blir ängslig och börjar gny i vissa situationer - annat folk är oftast inblandat då)

Det är aldrig kul att bli bunden och din hund reagerar normalt. Jag brukar ha mina två hundar i koppel, binda fast båda och gå iväg och gömma lite godis. Jag tar alltid den äldsta först så får hon leta. Sedan tar jag den minsta och binder fast den stora. Visst, de skäller lite men jag bryr mig inte om dem. Då slutar det.
Träna där det inte finns så mycket folk och på ställen där din hund känner sig tryff och inte ivrig.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida