Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettberättelser
Läst 2304 ggr
Druke
2009-01-26 21:17
0

Lyra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en uppföljning av mitt [inlägg](http://sheltie.ifokus.se/?ThreadId=3e3d18c7-b084-48cd-bed0-bf2e9a0549e8&mDate=2008-12-30 09:35:20&gid=c3f947db-bd37-4a40-837a-ff8b96770d99&rcount=165) om valpen Lyra som bröt benet.

Jag måste helt enkelt skriva av mig lite! I morgon är det den stora dagen!

I Strömsholm opererade de in fyra stift i benet på henne den 29:e december förra året.

Efter en månads slit utan vare sig hopp, skutt eller spring, med ständig pass och diverse aktivitetsövningar - för att hon inte skulle bli helt galen - är det nu, i morgon, äntligen dags att ta ut stiften ur benet!

Jag och husse har längtat och väntat länge på den här dagen, så vi förgås snart av extas!

Snart får Lyra leka och busa som en valp ska igen! Oj, vilken fart det kommer vara på henne! Hon som har så himla mycket att ta igen!

Bland det första matte kommer göra är att ta med henne ut till den närliggande, inhägnade fotbollsplanen och träna inkallning! Och sedan anmäla oss till den efterlängtade valpkursen!

Åh, vi har så mycket att se framemot, Lyra och jag!

Fast först får vi självklart se vad veterinären säger i morgon. Men detta är i alla fall ett stort steg för lillpluttan!

Önska oss lycka till i morgon!

Niini
2009-01-26 21:20
0

Lycka till! och skönt att höra att allt verkar gått bra :)

Jojsan
2009-01-26 21:26
0

Lycka till! Vad kul hon ska få sen! :)

Soffe
2009-01-26 21:29
0

Lycka Till :-)

Ressu
2009-01-26 21:36
0

Önskar er ett stort LYCKA TILL imorgon. Skrattande

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

BrightGloria
2009-01-26 22:21
0

Åh! Vad roligt!!
Håller ALLA tår och fingrar för att allt går bra för lilla Lyra!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Druke
2009-01-26 23:33
0

Tack så mycket allihopa!

MarieSchroder
2009-01-26 23:54
0

Jippiiieee! Håller också alla tummar och tår HÅRT! Har tänkt mycket på er. Stora kramar från mig och sheltieflickorna!

medde
2009-01-27 09:42
0

Vilka fina nyheter! All lycka till fortsättningen.

Tack för att du uppdaterade oss hur det gått, det är nog många som du ser som hållit sina tassar och tår får er!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Druke
2009-01-27 20:39
0

Nu har vi hämtat hem Lyra från djursjukhuset. 

Hon är trött efter operationen, men den hade gått bra i alla fall :)

Så nu får hon knappt gå alls på 10 dagar (eller tills vi ser att hon inte är lika halt, då¨får vi gå korta, korta koppelpromenader). Hon kommer även få äta medicin nu de fem första dagarna.

Om en vecka skulle rehab. ringa. Tills dess är det väl bara att vara tålmodig och vänta. Ta en dag i taget :)

Tusen tack för allt stöd vi får här! Det betyder mycket, ska ni veta! <3

MarieSchroder
2009-01-27 23:45
0

Lillstumpan! Krama henne mycket och ofta! från oss alla! Det kommer att gå fint skall ni se!

Druke
2009-01-28 00:33
0

Tack så mycket, Marie! Du är alltid så gullig och snäll :)

Ressu
2009-01-28 08:29
0

Vad roligt att höra att operationen gick bra. Önskar er all lycka med rehabiliteringen. Nu blir nog allt bra igen Skrattande

// Ressu
kennel Westtorpets

Druke
2009-01-28 13:45
0

#12 Ja, det är vad jag hoppas och tror! :D

Idag, dagen efter operationen, är hon genast tillbaka till sitt vanliga jag och beklagar sig väldigt över att hon inte får gå omkring som hon vill :P

Det är skönt att se henne pigg och glad igen, fast samtidigt är det förstås tråkigt att hon är halt igen… Men nu är det ju snart över! :)

Ressu
2009-01-28 13:52
0

#13 Det är inget roligt att försöka övertala sin hund om att den är sjuk. Har själv nyligen opererat min yngsta sheltie och han skulle hålla sej lugn i 10 dagar. Vilket var lättare sagt än gjort. Men med stort tålamod och ständig övervakning så gick det vägen. Och huvudsaken är ju att hunden blir frisk. Tänk bara på hur mycket roligt ni ska ha efter rehabiliteringstiden är över Skrattande

// Ressu
kennel Westtorpets

Druke
2009-01-28 14:06
0

#14 Nej, det är det verkligen inte. Hon vill ju så mycket, liksom! Och då hon dessutom bara är en liten valp ännu… 

Men som du säger så är ju huvudsaken att hunden blir frisk! I slutänden så får man ju igen allt som man har gett :)

BrightGloria
2009-01-28 17:48
0

#15 Det blir nog jättebra ska du se!

//BrightGloria
- Hemsida

Druke
2009-01-29 15:23
0

Idag går Lyra makalöst fint på benet, trots att det har gått en sådan kort tid! :O

Jag ska ta en liten 5 minuters-promenad med henne om en liten stund, har jag tänkt. Vi får se hur det går… Det kan ju hitta på att vara så jäkla halt ute på vägarna, rätt vad det är! Men det värsta verkar ha tinat bort nu, som tur är :)

Såret efter operationen läker också jättefint, fast det är fortfarande lite svullet.

Jag hoppas och tror att hon kommer vara någorlunda fit for fight söndag den 8:e februari, då vi ska åka och hälsa på min syster i Göteborg. Det kommer blir Lyras första tågresa. Sedan ska vi även åka lite färja :O (Min syster bor på Öckerö).

Ressu
2009-01-29 15:31
0

Roligt att höra det går bra. Tror nog att Lyra ska vara så pass i form då redan så ni klarar resan Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

Druke
2009-01-30 19:46
0

#18 Tack för att ni håller på oss! :)

Idag har husse och jag köpt nytt halsband och koppel åt Lyra, för att fira att hon snart är bra igen! Fast halsbandet är lite stort ännu, hon kanske kan ha det om en vecka - 14 dagar, då hon förhoppningsvis har hunnit bli bra i benet också! :)

Men det är lite jobbigt med Lyra nu, då jag (förlåt, Lyra, för att jag lånar din tråd litegrann) har en ganska knepig livssituation just nu, och då jag dessutom är deprimerad. 

Jag blir arg på mig själv för att jag inte har tålamod nog för att klara av hennes gnällande och tjatande när hon måste vara still. Det är så mycket valp i henne som vill komma ut, och jag klarar inte riktigt av att hantera det…

Tur att vi har husse! Men både Lyra och jag stjäl oerhört mycket energi av honom nu :/

Jag har varit nära att ge upp så många gånger… Men då har han alltid funnits där. Hoppas han orkar bita ihop ett tag till, och att jag lyckas ta mig i kragen de veckorna som är kvar nu! Det känns fruktansvärt jobbigt att erkänna hur man är, men jag måste få ur mig det någonstans bara…

Ressu
2009-01-30 21:08
0

#19 Förstår du har det jobbigt. Enda rådet jag kan ge dej är att försöka orka. Det är inte så mycket kvar nu… Ett tips är ju att skaffa allt möjligt gott åt Lyra att gnaga på så kanske det är lite roligare att vara stilla.

// Ressu
kennel Westtorpets

BrightGloria
2009-01-30 21:21
0

Åh Druke! Jag förstår precis hur du känner dig men det är bara att bita ihop och slappna av.
Även om Lyra måste ligga still mycket så kan du kanske liga och mysa med henne. Göra lite godis arbete kanske eller nåt. Så hon får använda huvudet.

Vet ju inte hur mycket hon får göra men mitt tips är att förlita på dig på tiden läker alla sår.
Är du stressad och grinig så blir inte Lyra lugnare av det. Var i stället glad, nynna på en glad låt så ska du se att även dt smittar av sig på din vovva.

Lycka till och vi finns oftast här inne och ger dig tips och råd.
Kram

//BrightGloria
- Hemsida

Druke
2009-01-30 21:51
0

#20 Ja, vi köpte ett märgben till henne för någon vecka sedan, men det har inte varit så intressant… Jag tänkte att det var bättre med märgben än med grisöron, då hon äter upp grisöronen ganska snabbt, och jag är rädd att hon ska bli dålig i magen. Men nu var det ju ett tag sedan hon fick ett öra sist, så jag ska köpa ett åt henne till veckan! :)

Ressu
2009-01-30 21:58
0

#22 Gör det. Sen finns det ju en mängd olika andra ben som du kan prova. Om ni hittar något hon gillar så får ni oxå lite "egen" tid Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

Druke
2009-01-30 22:00
0

#21 Jag försöker aktivera henne psykiskt så mycket jag kan. Men hon är ofta väldigt ivrig, och då väljer jag bort det bara för att jag vet att jag inte har tålamodet för stunden, och att det kan leda till att jag grälar på hunden i onödan ;/

Men idag fick hon leta godis under koppar i alla fall, det tycker hon om! Fast det börjar bli lite för lätt för henne nu… Jag ska ta lite svårare föremål nästa gång.

Annars har vi kört en del "cirkuskonster". Eller, ptja, jag passade på att lära henne att sitta fint, rulla och krypa nu när hon inte har fått hoppa omkring. Men när hon blir sådär ivrig när vi tränar så gäller det att jag är lugn och tålmodig, vilket jag inte kan vara när jag är på aphumör :/ Då blir jag lätt irriterad när hon håller på och nafsar på händerna…

Men när jag har tålamodet så avbryter ju jag också får hon sitta och vänta utan att det händer någonting ett tag, sedan är hon mycket lugnare när vi fortsätter träningen.

När jag är på sånt humör, så ska jag försöka träna henne mer i att spåra istället, så att jag inte kör sådana kontaktövningar med henne då, men att hon ändå stimuleras :)

Druke
2009-01-30 22:01
0

#23 Ja, jag tror jag provar för lite nytt!

Druke
2009-02-01 12:46
0

Benet fortsätter att läka finfint. Svullnaden vid stygnen har helt gått ned nu, och hon stödjer på benet nästan hela tiden. Det är när hon skakar sig ibland som benet hänger med i luften som en trasa.

Idag har vi klippt klor och kammat henne, så nu är hon riktigt fin! Tyvärr gav jag och husse upp hennes vippöron igår, så nu ser hon ut som en liten räv på riktigt :P Men söt, det är hon!

Då hon är så pass bra i benet nu, så har vi till och med vågat oss på lite ensam hemma-träning. (Såklart börjar vi med att låta henne vara ensam i några minuter bara, och då sitter vi i ett annat rum i närheten, där vi kan hålla uppsikt över henne). Hon sitter mest still och skäller.

I morgon ska vi gå på stan lite, och köpa oss ett grisöra! Mums, säger Lyra :D

Ressu
2009-02-01 14:14
0

Vad roligt att höra att benet läker bra Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

Jojsan
2009-02-01 15:30
0

Vad skönt att det går framåt! :)

Soffe
2009-02-01 16:06
0

Bra att det går framåt för er!

Druke
2009-02-01 16:57
0

Ja, det känns jättehärligt! Det ska bli spännande att höra vad rehab. säger när de ringer nu på tisdag :O

Druke
2009-02-03 16:03
0

Idag ringde rehab. och det verkar som de är riktigt nöjda med våra framsteg! :)

Kragen åker av om 3 dagar, och vi kan även börja öka på våra promenader med 5 minuter i veckan.

Om 2 veckor ska vi på återbesök och kolla om hon skulle behöva lite vattengympa eller något :)

För övrigt känns det riktigt bra nu! Hon kan snart ha sitt nya halsband, och på söndag ska vi på vår första tågresa tillsammans! :D

Jojsan
2009-02-03 16:52
0

Det låter ju jättebra! :)

BrightGloria
2009-02-03 16:56
0

Vad kul Druke!

Underbart!

//BrightGloria
- Hemsida