Dina bästa fototips.
Eftersom det är ganska svårt att få en bra bild på sin sheltie så tänkte jag att vi kunde ha en liten tråd med tips m.m.
Eftersom det finns djurfoto.ifokus så inriktar den här tråden sig mest på sheltie men andra hundar går också bra.
Skriv så många tips du bara kan. :)
Jag kan börja med att det är bra att gå ner på hundens nivå. De flesta vet de redan, men för de som inte vet. :)
Fyll denna tråd med värdefulla små/stora tips.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Kul!
Det där med att vara "på hundens nivå" behöver inte vara en förutsättning för att bilden blir bra. Det beror på vad man vill uppnå med bilden. Det finns störtsköna bilder som är tagna ovan- eller underifrån men för en vanlig uppställningsbild kan det vara bra,
Jag skulle vilja uppmana alla att prova olika perspektiv, vinklar och idéer! Experimentera. Nu med digital teknik är det ju inte längre dyrt och det enda sättet att lära sig är att göra många misstag!
En annan sak jag verkligen skulle vilja trycka på är att tänka på bakgrunden! Se till att inte brevlådor, lampor och annat egendomligt sticker upp ur hundens huvud eller ut ur hundens öron! Det ser synnerligen märkligt ut
. Färgen på bakgrunden kan också vara bra att tänka över. Den behöver inte vara kontrasterande! Prova!
Mörka hundar! jätteknepigt att få till ibland. Tar man bara på en mörk hund går det ofta bra om man överexponerar lite. Svårare om man har något mer man vill visa på bilden dock. T.ex. en ljus hund vid sidan om. Prova med upplättningsblixt! Fast blixtfoto är svårt - är ni intresserade av att se riktigt bra blixtfoton så kika på denna länk till min "Flickr-kompis" (visserligen på katter, men riktigt bra bilder) bläddra lite bland hans sidor - de senaste alstren som syns först är experiment! http://www.flickr.com/photos/peter_hasselbom/

Jättefina tips Marie!
Tack så mycket!
Jag brukar ta kort uppifrån så det är inget fel på det, men jag tycker att bilderna oftast blir finare om man sjunker ner lite. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida