Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettskador
Läst 4319 ggr
Paulines
2009-01-29 22:02
0

Tappar tänder ? :S

Jag tog nyss in Roy i badrummet för att kolla hur hans (Otroligt fula) tänder mådde. Så märkte jag att en av hans framtänder var jätte lös! det måse ju göra jätte ont för honom! Man kan inte direkt dra ut den själv men vill inte låta honom lida. Ska jag ta honom till veterinären eller vänta i några dagar tills den lossnar av sig själv? Han har inte visat några symtom på att det gör ont, därför jag blev så överraskad:S

[Malin3033]
2009-01-29 22:17
0

Har han tandsten?

Paulines
2009-01-29 22:19
0

Nej, sen ett och ett halvt år tillbaka har han tagit plaque off (Eller hur det stavas). På veterinärbesöken har de aldrig sagt att han haft tandsten. Så jag tror inte det, men kanske borde åka och kolla?

[Malin3033]
2009-01-29 22:33
0

#3 Alltså, är ingen expert på tänder, men har ju läst någonstans… om infektioner i tandköttet som kunde göra att hunden tappade tänder… men allt är så luddigt och jag minns inte alls så tyvärr kan jag inte hjälpa.

SparklingTindra
2009-01-29 22:56
0

Jag tycker att du ska kontakta veterinär. Malin3033 har rätt, det där med infektioner i tandköttet. Det kan leda till mer tandlossning om det är det som är felet.

BrightGloria
2009-01-29 23:07
0

Kontakta genast veterinär. Det är både vettigast och enklast. Även snällast mot hunden.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Starfall
2009-01-30 10:43
0

Pyret hade tandlossning på grund av att hon hade tandsten. Det hade hon redan när hon kom hit, men vi har skött om hennes tänder så tandstenen blivit mindre betydlig. Men, tandstenen hade hon haft under så lång tid innan hon kom till oss så hon redan tappat 2 tänder och några till var lösa. Men hon hade inga infektiner, och veterinären sa förra året att hon hade jättefina tänder. Hon hade inte ont, men det måste ju vara obehagligt att ha lösa tänder. En tand var så lös att man kunde dra ut den utan några problem och det gjorde inte ont på henne heller och inte heller började det blöda. Men, kontakta veterinär om du e orolig, det är alltid bäst:)

Ressu
2009-01-30 11:11
0

Råder dej nog att kontakta veterinär så fort som möjligt. Tandsten är ett stort problem, speciellt hos äldre hundar. Så skulle jag vara du skulle jag fara med honom till veterinären och ta bort tandsten och så ger dej veterinären råd hur du ska sköta hans tänder i fortsättningen.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

medde
2009-01-30 12:29
1

Vill nog inte säga mera heller, då du fått en så bra info från dom andra. Ta Roy till en vet. Det skulle vara väldigt bra för han just nu. Lycka till

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Paulines
2009-02-10 19:36
0

Tid till veterinär beställd på torsdag klockan 8:00 :) Tack så mycket för all hjälp :D

Ressu
2009-02-10 20:02
0

#9 Meddela gärna hur det gick =)

// Ressu
kennel Westtorpets

medde
2009-02-10 20:27
0

Vill också veta hur det gick för Roy.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Paulines
2009-02-12 16:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Roy varit hos veterinären! vi kollade upp hans ben, hans hud och hans tänder. Varför han har haltat på frambenet ibland var för att hans leder hade stelnat liksom, det var något som shelties kunde få med åldern.. Vi fick ett speciellt foder till det. Varför han hade som mjäll var varken någon hudinfektion eller svamp. Det var bara vanlig mjäll som vi också fick ett foder till och ett schampo. Nu till tänderna, han hade tandsten! såklart.. Inget inflamerat tandkött utan enkel tandsten.. Eller inte allt för enkel, han fick dra ut fyra tänder! men nu ser hans tänder mycket finare än vad de gjort förut. Det var verkligen på tiden att vi tog honom till veterinären. Min månadspeng för ett år gick åt, men det var de värt! han var visst "gasad" när han var nersövd och fick vara hos veterinären i 5 timmar! han var jätte nervös när vi kom dit och undertiden som veterinären undersökte honom så det kändes jätte jobbigt att lämna honom. Men nu är han pigg och kry! alla blodprover och tester gick bra, dem sa att han mådde jätte bra, och det visar han ju också. Just nu känns det underbart och han ligger och sover. Så det vart verkligen lyckat! =)

På de översta bilderna väntar vi på veterinären. Roy kollar mot dörren hela tiden. På de har han undertänder, vilket han inte har på bilderna på tänderna till höger, där är dem utdragna! skönt för honom. All plack är också borta, tyvärr så har jag ingen bild på tänderna innan de togs bort. Men tänk er bruna, fula tänder.. Nu ser det iallafall jätte bra ut jämnfört med förut! bandaget runt benet var någon nål de hade haft i hela tiden ifall dem skulle behöva göra något akut.

[Malin3033]
2009-02-12 16:57
0

Vad kostade undersökningen? Var han sövd med narkos?

Ressu
2009-02-12 16:59
0

Roligt att höra att han blir bättre. Glad

Tandsten är ett väldigt stort problem för hundar. Och märker man att hunden har mycket tandsten och man inte kan ta bort det själv så rekommenderar jag nog att man åker till veterinären med hunden. Annars finns det risken som oxå skedde i Roys fall att tänderna blir så dåliga att man måste dra ut dom.

// Ressu
kennel Westtorpets

BrightGloria
2009-02-12 19:46
0

Vad skönt att det är över nu. Hur gammal är han din Roy?

//BrightGloria
- Hemsida

Paulines
2009-02-12 20:54
0

#13 Det gick på 3700:- . Jag tror det var narkos. Hon sa att det var som att vara "nerdrogad" lät superläskigt!.

#14 Jo, jag fick en del råd om hur jag skulle göra för att ta handom hans tänder. Just nu är jag supermån om dem. Ska försöka att behålla dem såhär fina som de är nu. Roy mår riktigt bra av det också och det är kul att se! :).

#15 Roysen är 9 år, ganska gammal alltså.. Så han blev tvungen att ta en massa blodprover och sånt för att se så att han klarade nedsövningen, och det gick utmärkt :)

BrightGloria
2009-02-12 22:14
0

#16 Jaha, en gammal och söt farbror alltså. :) Han är jättefin

//BrightGloria
- Hemsida

Paulines
2009-02-12 22:15
0

#17 Ja :) men han är lika lekfull som han var när han va två så många blir ofta förvånade över hans ålder :D