Fundersam...
Ni har säker fått dessa frågor tusen gånger men jag skulle bli väldigt tacksam om ni orkade ge några svar…
Jag håller just nu på att söka efter en hundras som passar mig, jag är 24 år gammal. Har bra erfarenhet av hundar - vuxit upp med dem. Det jag vill göra med min hund är att tävla i lydnad och agility, tycker också att det är kul med spår så det kommer det bli men inte lika mycket satsning på. Har kollat runt på några olika raser och försöker nu få nån ordning i mitt yra huvud:) Frågor om sheltien som jag vill ha svar på är:
Skällandet? Hur mycket skäller era shelties och har ni lyckats träna bort det? Vill inte ha en hund som skäller på allt och alla. Har fått uppfattningen att det kan vara lite så.
Nervositet och rädslor? Är den skvätträdd av sig eller trygg och stabil i sig själv?Svårt att svara för alla shelties, men jag vill få en liten bild av hur det ligger till..
Vet ni någonstans där man kan kolla MH på shelties?Eller får man leta sig fram på uppfödares hemsidor?… skulle vilja ha lite av en översikt :P
Kan andra människor lätt hantera, busa, leka, osv med era shelties eller är dom lite reserverade?
Jag vill definitivt hålla på med lydnad, passar det? Är dom svårmotiverade?
Jag tycker att det verkar vara en väldigt intelligent ras som har ett stort hjärta och bra driv. Har fått uppfattningen av att det är en lite "försiktigare" brukshund i miniformat…. :)
Så skulle vara tacksam om ni ville besvara min frågor och kommentera mina tankar :)
Tack på förhand! Sandra
Jag har 2 Shelties, den ena Qina är 12,5 år och med henne har jag tävlat mycket med i lydnad, började tävla när hon var 10 mån och 1 dag gammal, vi tog oss upp till lydnadsklass 3. När hon var ung var hon reserverad, främst mot karlar, så jag fick jobba jättemycket med det. Hon har alltid och har fortfarande en väldigt stor arbetslust, hon är väldigt lättlärd och verkligen älskar att hålla på med lydnad. Qina har väldigt lätt för att buffa, alltså inte skälla.. Hon vaktar mycket, men väldigt snäll mot allt och alla. Igår fick hon träffa en liten blandrasvalp på 10 veckor som blivit attackerad av en Terrier och blivit rädd för andra hundar, gick hur bra som helst. Qinas mamma blev Svensk lydnads champion (med LP i alla klasser dessutom) som 3 åring och hon är även tävlad i bruks med
Min andra Sheltie Saga som snart blir 1 år, har jag tänkt tävla med i lydnad, hon är totalt orädd, väldigt social och framåt, har också stor arbetslust och är lättlärd. Har tänkt och försöka komma med på MH till hösten med henne. Hennes mamma har gjort MH med 1:a på skotten och bra resultat i övrigt. Saga skäller inte mycket och även hon är väldigt snäll mot allt och alla.
Sheltien i allmänhet fungerar bra att jobba med i lydnad/agility, det är en ganska förvek hund som vallhundar ska vara. Håller med om att det är en lite försiktigare brukshund, beror jag visserligen vad man jämför med, men om man jämför ex med Schäfer så är Sheltien försiktigare.
Du kan få fram lite info om du går in på SKK´s hunddata och lägger in året ex 2008, väljer Mentalbeskr.hund under Tävlingstyp och väljer Sheltien under ras, då får du fram på vilka orter det varit med Sheltien på MH och klicka på datumet så får du fram vilka hundar och sen kan du klicka på Hundens namn och får fram resultatet. Lite jobb men ganska intressant att göra. Hittade en nära släkting till Saga som gjort MH i Luleå 2008-10-26.
Hoppas att du fick lite svar på dina frågor, hör gärna av dig om du funderar över något mer. Kommer kanske fler svar på detta också.
Lycka till!

Skällandet:
Det här beror på om hur kenneln var som den föddes i. Det beror på om dig och på din omgivning.
Min sheltie har alltid varit lite tyst för sig och den skäller bara när vi leker.
Nervositet: Min sheltien är löjligt barnslig med sina rädslor ibland, men det är värst då jag visar mig underlägsen och otrygg. Då smittas med. Annars brukar sheltien vara en tuff liten rackare som visar vad den går för. Besök en sheltieträff vet ja. Där får du lära dig allt möjligt.
Andra människor kan hantera min sheltie, men bara om inte jag finns till hands. Då håller hon sig helst nära och följer inte med någon om jag inte gör det. Annars älskar hon klappar och gos från ALLA.
Det som står i rasbeskrivningen tycker jag inte stämmer in på så många shelties.
Lydnad är en av sheltiens många styrkor.
Sheltien är vad du gör den till. Så om du vill ha en tuff lydnadshund så gör du den till det. Vill du ha en soffliggare som följer med på lite promenader, ja då blir din sheltie det.
Den gör vad du gör.
Lycka till med ditt hundval!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Jag har tre shelties….
Smulan är oftast helt tyst även när det händer saker. Hon älskar allt och alla och vill hälsa och krama alla. Dessutom älskar hon vatten och skvätter det blir hon bara lycklig! Här absolut inte nervös av sig.
Sabina skäller när det händer något och är avvaktande mot stora hundar och vissa människor och barn. Hon bryr sig inte om vatten. Hon har dock blivit tryggare och tryggare ju längre jag haft henne och ägnat mig åt henne. Tidigare bodde hon hemma på kenneln men behövde mer tid för att få trygghet.
Tingeling skäller lite mer. Det har dock dämpat sig lite sista tiden. Mest så vaktar hon och hojtar gärna så fort någon går förbi om hon är ute i trädgården - det har dämpat sig och vissa dagar får alla traska förbi utan att bli utskällda! Pust! Hon är något avvaktande mot stora hundar men älskar barn och de flesta människor.
Alla tre är följsamma och enormt lättlärda. Pigga och framåt och vill gärna göra spännande saker men är lika nöjda med att mysa i soffan om matte är ur humör!
Jag håller med om att "de blir vad man gör dem till" i stor del. En viktig sak är dock att besöka FLER uppfödare. Kolla in hur trygga och framåt hundarna är!
Lycka till! Det är definitivt en ras väl värd att satsa på!

Vi vill ju hjälpa till här på sidan :)
Skällandet:
De kommer ju trots allt från spetsen, ursprungliget så det är klart att skällandet ligger i dem. Olika shelties skäller olika mycket beroende på individ och ägare.
Jag har aldrig haft något större problem med det, visst skäller han men skulle inte påpeka att han skäller vid fler tillfällen än vad någon annan hund skulle göra.
Nervositet:
Som du insåg själv kan man inte svara för alla shelties så fåtr svara för min egen :)
Zigge skvätter väldigt lätt för saker och ting även han blir inte rädd för det i de flesta fall. Precis som människor, om någon skrämmer dig skvätter du kanske till men du går ju inte och är rädd för personen sen, ellerhur ?
Zigge är väldigt observant och skvätter för de flesta ovana ljud. Räcker att jag jag är ute på vinterpromenad och halkar så skvätter han, av kombinationen av den plötsliga rörelsen han ser i ögonvrån och ljudet.
Men min hund har stabilt psyke.
Reserverade:
Det beror på hur den okända personen närmar sig.
Är den lite för "på" och böjer sig över Zigge, kanske för att hälsa, så backar han direkt. Men när någon närmar sig lungt och sansat och huka sig istället för att böja sig hälsar han väldigt gärna :)
Så det beror på den som vill hälsa på honom.
En sheltie är en utmärkt lydnadshund !
Mvh Ellenfyrkant
har en tik som blir två år i maj. Hon bär namnet Ronja till vardags. :)
Men Ronja tränar vi aktivt inom lydnad och agility och ska debutera i båda grenarna till våren. Ronja har tidigare varit på lite utställningar men där tyckte hon ibland att domarna kunde vara obehagliga. Men hemma eller ute träffar hon hellre människor än hundar.
Ronja är inte rädd, utan mer försiktig, tar mer det säkra före det osäkra sas. Därför blir jag ofta imponerad på henne när både gungan och a-hindret är favoriterna i agilityn. Hon litar väldigt mycket på mig, om det fladdrar en vit plastpåse som kommer upp ur tomma intet kan hon först inte vilja gå förbi. Men om jag går fram till plastpåsen blir den ju hur rolig som helst. :) Så det gäller att skapa en trygg vardag med din hund, oavsett ras.
Jag skulle inte påstå att Ronja skäller, om hon hör något utifrån kan hon "gruffa" lite, alltså inget skall. Hon har aldrig skällt på agility eller lydnadbanorna vilket jag är väldigt glad över.
Tack så mycket för alla svar!
Jag ska kolla upp lite i djungeln bland alla kennlar, om ni har något tips på kennel så blir jag glad :)
#6 Skulle vara lättare att rekommendera kennel om man visste vart du bor. =) Och hur långt du kan tänka dig att åka för att hämta diin hund.
Ja sant!
Jag bor i Umeå… Är villig att åka en bra bit.. skåne är väll kanske att ta i. Skulle ju dock underlätta med en kennel som ligger lite grann i närheten iaf, så man kan åka och hälsa på utan att vara ledig i en vecka hehe ;) (överdrev lite)

#8 www.cindylineskennel.se ligger hyffsat nära dig.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Kan rekommendera kennel Request i Malmberget, både Sparkling Tindra och jag har hundar därifrån. Det födds en bluemerle/trefärgad kull där i månadsskiftet feb/mars. Sen är det planerat att 2 tikar till ska paras under året, varav den ena är min Sagas mamma.
Vet att det finns hundar från Request i Umeå, tror att Frida bor där, en trefärgad tik.
Länk till Request kennel http://www.kennelrequest.se/