Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 3003 ggr
medde
0

Mojsans Black Diamond "Ronja"Del 2

Här fortsätter min tråd som matte Malin3033 har startat om mig och mitt liv. Då den första tråd blivit så lång så fortsätter vi här i en
del 2 Minst lika spännande.

Klicka på "Ronja" så kommer du till del 1

Mojsans Black Diamond, snabb info:

Tilltalsnamn: Ronja
Född: 15/5 - 2007
Mor: Humblegate Golden Glossy "Lovis"
Far: Hazy Dawn Crimson Globe "Frasse"
Syskon: Black Ruby "Sally", Black Emerald "Sune"
Gillar: Människor och Ivan
Inte gillar: Stora hundar

Välkommen!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Malin3033]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan väl börja med, precis som Ronja06 att lägga upp den efterlängtade filmen när Ronja gör "skäms". Dock är den inte så lång och "berömmet" är inte med på filmen eftersom jag inte bara skulle berömma Ronja, utan Ivan ville också ha godis. Så ni inte tror att jag låter bli att berömma hunden. ;-) Kan väl tillägga också att jag är förskyld och min röst låter helt knas, så skippa ljudet om ni vill^^

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=2LAcsvAccac

Lägger upp en bild på söt-Ronja också, en lite kul bild där nosen speglar sig i golvet.

medde
0

Tack för titten! Jätte kul att se :-)  Ljudet var på det absolut högsta!

Oj vilken fin bild,  kan vara ett ämne kanske en dag till månadens , tröttaste sheltien

[Malin3033]
0

#2 tack för tipset, du är allt bra på att tipsa… men visst pratade vi om i förslags-tråden om "sovställningar"/"trött sheltie"

medde
0

# 3 Jag har alla era idéer sparade och tar just lite runt alla förslag, ingen månad direkt spikad.

[Malin3033]
0

#4 okej, men ser fram emot att veta nästa månadens tema!

Jojsan
0

#1 vad duktig hon är :) synd att det var lite mörkt, lite svårt att se.. Jättesöt bild!

medde
0

#5 Tråden kommer ut den 1 mars.

[Malin3033]
0

Dagens bildbomb är hääär!

Idag var jag och hundarna ute i skogen, bilderna blev inte superlyckade, få var dem också.

Bild 1. Hundarna tillsammans

[Malin3033]
0

Bild 2. Ronja glittrar i solen, dock ser hon lite knasig ut, men älskar glittret.

[Malin3033]
0

Bild 3. Med annat ISO antal (älskar att exprementera med ISO i motljus)

[Malin3033]
0

Bild 4. Ronja sitter på stenen

[Malin3033]
0

Bild 5. Bifogar en bild som jag tog i oktober -07, bilden är fotad i samma skog och Ronja är 5 månader. Skillnad eller hur?

medde
0

Som vanligt super fina bilder. Håller med dig vilken skillnad. Men till det vackrare Räcka ut tungan

SparklingTindra
0

#10 Kan ingenting om foto och sånt så därför måste jag fråga; vad är ISO?

mojsans
0

Hon blir snyggare för varje kort du tar,det på stenen är hon så fin, ska du inte bli hundfotograf?Glad

[Malin3033]
0

#15 med Ronja som modell blir det nemas problemas, men ska ju ut på prao snart och har faktiskt förfrågat pappas kompis som är fotograf. ;-)

KajsaM
0

Fina bilder och hundarna är ju så söta =)

medde
0

Mästerfotografen Malin3033!

[Malin3033]
0

Tack! Skrattande

Jojsan
0

jättefina bilder!

[Malin3033]
0

#20 Skrattande

[Malin3033]
0

Har lagt upp en helt underbart söt film på Ronja när hon är 10v. På filmen träffar Ronja sin första groda, ser ni skickligheten i min framtida agiltiyhund, se spänsten i bakbenen! *asg*

Enjoy!

http://www.youtube.com/watch?v=hMd9u4kx36E

Stora händer eller liten hund? Förstår inte vart tiden har tagit vägen, den går så himla fort och snart fyller min grodälskare 1år!

Ronja06
0

#22: Så söt, så söt! :)

Mvh Emelie Förlägen

medde
0

Ska gå in där och titta lite senare, självklart! Alltid kul att se.

Jojsan
0

#22 naw, hon var då för söt <3

[Malin3033]
0

*puttar för de som missat filmen*

SparklingTindra
0

Jättesöt. =) Jag tror inte att Tindra någonsin har sett en groda. =P

[Malin3033]
0

Idag var jag och Ronja på lydnadskurs. Den var mellan
10.30-12.45.Vi var 7 deltagare, 3st hade labradorer, 2st hade varsin cocker spaniel och en hade en svensk lapphund. Vi började med att prata om vad kursen skulle innehålla, bl.a apport, linförighet, inkallning med sättande på vänster sida, stående under gång, platsliggning osv. Sedan fick vi höra på instruktörens samt assistentens filosofi vilket tog lååång tid, men sedan gick vi ut på träningsplanen.

Vi tränade linförighet vilket Ronja klarade galant eftersom vi har tränat på det mycket hemma, läxan var att hunden skulle sitta på vänstra sidan med kontakt och sedan ta ett steg med fortsatt kontakt och sedan sitta på vänstra sidan, pratade med assistenten om tips och råd eftersom Ronja hazde koll på det där men ville veta vad vi kunde utveckla så att vi så småning om kan börja tävla, fick tipset att belöna ännu närmare mitt knä så att hon sätter sig närmare, nästan på ens fötter, så det blev våran läxa "istället".

Efter kursen väntade jag på min chaufför (mamma) som var ute med Ivan någonstans, medan jag väntade kom instruktören fram och berömde dagens insats, kommer ihåg ordagrant vad hon sa "Kontakt är A och O för lyckad träning och tävling, med den kontakten och samarbetsviljan du och din hund har kommer ni komma hur lång som helst". Oj vad jag blev glad och myyyycket stolt över min lilla pärla!

Ronja06
0

#28: Vad bra att det gick bra på kursen. :) Låter som om ni gick igenom det som vi gjorde våran första lydnads kurs. samma läxa fick vi också. ^^

Mvh Emelie Förlägen

VickiochTova
0

Ett litet tips som jag kan tipsa om är att va jättenoga med positionen i halterna, våra små hundar har en tendens att komma lite för långt fram för att orka hålla kontakten. Och då blir det kommentaren pendlar från domaren då de ofta går i bra position när de går…

[Malin3033]
0

#30 - okej, tack!

[Malin3033]
0

Igår fyllde min tös 10 månader! Så det blev massa pussar och bus, precis som vanligt^^

Dorota
0

Sune önskar grattis till syrran och är imoad över hur duktig hon va på kursen! Det går inte lika bra för Sune själv just nu, mest spring i benen bara..

[Malin3033]
0

#33 Ronja grattar så mycket tillbaka !

medde
0

# 32 Tänk vad tiden går fort. Tycker det inte var länge sedan du hade fått hem din lilla krabaten. Nu nästan stora flickan.

[Malin3033]
0

#35 håller med dig där! den 20 Juli, oj oj oj, då ändrade hela huset form^^

[Malin3033]
0

Igår när solen sken gick jag ut i trädgården, gissa vad jag hittade där under körsbärsträdet! En liten "flock" med krokusar! Så fram med kameran och så knäppte jag massa bilder´, är ganska nöjd med resultatet. När jag ändå var igång med fotandet beslöt jag mig för att gå ut i skogen och flirta med fåglarna, kanske att dem ville vara med på bild?

BILD 1 - Krokus

[Malin3033]
0

BILD 2 - Krokus Tyvärr hamnade skärpan på fel ställe, men tycker mycket om bilden ändå, för visst är det vår i södermanland nu? =)

[Malin3033]
0

BILD 3 - Blå/Lila krokus

[Malin3033]
0

BILD 4 - Även träden börjar få knoppar

[Malin3033]
0

SIsta bilden visar hur fåglarna så snällt vände ryggen mot mig^^

KajsaM
0

Oj så mysiga och härliga bilder! Äntligen vår :)

Ronja06
0

Härliga bilder malin! Så såg det ut hemma hos mig också, innan snön kom..

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

#43 stackars små krokusar som fick ett snötäcke på sig..

Ronja06
0

#44: Håller med dig.. De har blivit lurade utav naturen kan man nog säja.

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

Då var det dags för dagens bildbomb! Som egentligen fotades igår, men schyyy, säg inget. =)

Först ut är krokusar som överlevde snötäcket, de lever fortfarande fint på tomten men har numera slagit ut och otroligt vackra! De lila hade tyvärr dött…

[Malin3033]
0

BILD 2 är på båda hundarna som springer i full fart! Tyvärr dålig kvalité, men älskar hur Ivan verkligen sträcker ut benen!

[Malin3033]
0

återkommer med fler bilder från gårdagen senare idag, nu måste jag nämligen ut med hundarna. Så ni behöver inte kommentera än^^

[Malin3033]
0

En redigerad bild, Ivan är egentligen inte med på bilden, syns det mycket?

[Malin3033]
0

Orginalbilden med endast Ronja.

[Malin3033]
0

Dags att kommentera^^

Dorota
0

Hej! Va stor och "pälsig" Ronja blivit! Ska bli kul att se henne i verkligheten!Skrattande

[Malin3033]
0

#52 visst har hon fått päls! Ska bli kul att träffa Sune igen! Ronja pussar så mycket!

KajsaM
0

Jättehärliga bilder! Ang. bilden så, ja de syns att den är ditlagd med inte så de ser jätteoverkligt ut, bra jobbat! :)

[Malin3033]
0

Hittade en gammal bild från när Ronja var ca: 4mån. I korgen trängs Ronja och Ivan. =)

[Malin3033]
0

Måste bara få visa bilden på de söta syskonen Ronja och Sune, bilden fotades på sheltieuts. i etuna, har kanske visat den i hennes förra tråd, men nu minsann är den redigerad, så både koppel och människor i bakrunden är borta!

[Malin3033]
0

Orginalet

[Malin3033]
0

Så hade vi varit på agilitykurs för första gången!

Vi började med att presentera oss för varandra och gjorde där efter en kontaktövning. Därefter gick vi igenom alla hinder vi skulle prova idag (A-hindret, balansen, hopp, tunnel, bordet och slalom), vi gick igenom inlärningsmetod samt bra namn att ha som kommando. Sedan delades vi in i två-och-två-grupper, jag hamnade med en äldre man (60+) och hans dvärg shnauzer. Vi fick börja med att prova en lång tunnel samt bordet. Ronja klarade båda hindrerna galant och var alltid med på noterna.

Nästa "station" var en liten kombination, först var det ett hopphinder, kort tunnel och sist hopphinder. Ronja fuskade lite i början och sprang brevid men när matte hoppat över en gång själv så var det inga problem, speciellt inte eftersom hennes favorithinder tunneln var med också!

den tredje stationen var balansen, då började vi bara försiktigt med att sätta hundarna på kontaktfältet och, ge massor med godis, accepterade dem detta så lyfte med lite och sänkte igen medans man mata hunden med massa godis, bara för att undvika att situationen skulle bli läskig.

sedan hade vi en drickpaus innan vi fortsatte, nu skulle vi prova slalom! jag hade inte några som helst förväntningar på detta hinder eftersom Ronja aldrig provat detta tidigare. Det var fyra pinnar, första gången och tills hundarna "fattat vinken" hade vi två pinnar. Jag blev otroligt glatt överaskad när Ronja tog alla fyra pinnar när jag "sick-sackade" brevid slalomen, utan en minsta handvink. Så otroligt stolt över min prinsessa! Och inte nog med det, instruktören kom fram och sa "är du verkligen säker på att hon aldrig provat detta hinder? med sån här bra start den första kursdagen är jag säker på att ni kommer kunna gå långt!".

Sist provade vi A-hindret och var redan från start noga med kontaktfälten. Ronja var lite ivriv och tyckte det var superkul att springa över så hon ville gärna inte stanna med två tassar på marken. Men det gick. ;-)

Oj, finns det någon på sheltie.ifokus som orkar läsa detta?
Men en mycket stolt och glad matte vill ju gärna dela med sig!

mojsans
0

Jag måste bara säga att du är så duktig med Ronja, blir så glad när jag läser att det går så bra för er, GRATTIS.Ja jag tror oxå att ni kommer att gå långt och ta många rosetter. Härlig läsning för mig, och stolt tycker jag du ska vara. 

Jojsan
0

Vad kul att det gick så bra! :)

Ronja06
0

Självklart klarar jag att läsa igenom allt som du skrivit Malin! :) Roligt att det gick så bra! Minns första gången som Ronja och jag gick på agility kurs. Och nu står man här ca. 1 år senare och ska bli instruktör. Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

Nu kommer det lite bilder från lydnad-samt-agilitykursen!

BILD 1 - Halt under fotgående

[Malin3033]
0

BILD 2 - vilopaus

[Malin3033]
0

BILD 3 - träningskompis

[Malin3033]
0

BILD 4 - Bordet

[Malin3033]
0

BILD 5 - hopp

[Malin3033]
0

BILD 6 - hopp

[Malin3033]
0

BILD 7 - balansen

[Malin3033]
0

BILD 8 - A-hindret, det var så varmt så att det var dags för shorts och t-shirt.

[Malin3033]
0

BILD 9 - sista bilden för idag, Ronja springer igenom tunneln

Ronja06
0

Härliga bilder Malin! Din Ronja verkar tycka om Agility Glad

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

#71 tycker om? hon ÄLSKAR det! Skrattande

[Malin3033]
0

Vi fortsätter med agility-temat och lägger upp en film från dagens träning! Ronja har verkligen lärt sig snabbt, är så stolt över henne.

http://www.youtube.com/watch?v=xgXg_6E1R0k

Ronja06
0

#73: Ronja är verkligen jätte duktig (och du också som har tränat henne såklart)! Jag tror att ni kommer att komma långt inom agilityn! Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

Jojsan
0

#73 Vad duktig hon är!

[Malin3033]
0

Idag har vi varit på utställning, och vet ni vad? Vi slutade som BIR, HP och sedan blev vi BIG2! Så vi är verkligen toppen nöjda! Tyvärr var hon trött på eftermiddagen i BIG ringen men vi log både en tervueren och en aussie, men en Lancashire heeler blev BIG1, synd att det inte var Ivan. ;) Det har regnat hela dagen så det var ju ingen rolig väntan, men ack så stolt jag är! Bilder kommer imorgon då det är mer fotovänligt väder då, tänkte fota Ronja med sina rosetter. :)

Så här var kritiken:

Juniortik med feminimt välskuret huvud. Bra öron. Välutvecklad kropp och stomme. Bra förbröst och bröstkorg. Passande vinklar fram och bak. Bra päls och färg. Proffsigt uppvisad! En lovande tik.

Ellenfyrkant
0

#76 kul, grattis!! Vad var det för domare (: ?

Mvh Ellenfyrkant

[Malin3033]
0

Domaren skulle egentligen varit Cindy Petterson, men pga. sjukdom var Linda Stääv domare istället, en strängnäsbo. :)

Ronja06
0

Vad roligt att höra att det gick så bra! STORT GRATTIS FRÅN MIG OCH RONJA! Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

#79 TACK!

KajsaM
0

#76 Stort grattis! :D

Ressu
0

Grattis =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Malin3033]
0

Tack så mycket. Skrattande

Dorota
0

Stort GRATTIS från oss! Klappa Ronja!

medde
0

Ett jätte stort grattis till er! Detta är ju ett toppen resultat! Så himla kul att läsa att det gick så bra!

Bilderna är super duper. Vilken skönhet hon har blivit den Ronja. Önskar er all lycka till på tävlingbanorna. Vilket löfte i agility!

[Malin3033]
0

Här var det längesedan jag uppdaterade, dags för lite bilder!

[Malin3033]
0

BILD 1 - En sittandes Ronja

[Malin3033]
0

BILD 2 - Ronja springer

[Malin3033]
0

BILD 3 - Ronja slickar sig om mun ihopp om att få en godis

[Malin3033]
0

BILD 4 - Ronja gör tricket "Vinka"

[Malin3033]
0

BILD 5 - Ronja gör tricket "High Five" *älskar blicken i hennes ögon*

[Malin3033]
0

BILD 6 - Sista bilden blir en på matte Malin med Ronja<3

BrightGloria
0

Jättefina bilder Malin3033! Ronja är så vacker! Grattis till vinsten också!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ressu
0

Vilka fina bilder du har lagt in =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Starfall
0

Vilka fina bilder! =) Vad Ronja vuxit sen man såg henne för första gången, då hon knappt var 8 veckor… :)

Kom på att jag själv har då hundtrådar att uppdatera. Den ena har jag inte uppdaterat sen i juli förra året och den andra i oktober… så jag får nog ut och fota lite tror jag:)

medde
0

Malin3033!!! Vilka otroligt fina bilder då knäppt på din skönhet!! Dessa bilder är så fina att man storknar!

[Malin3033]
0

Tack så mycket! Skrattande

mojsans
0

Hon är så fin Ronja, hur är hon i storlek nu, bilderna är så fina på henne och de är roligt att läsa vad du lär henne, lite bilder till mig så jag kan sätta in på hemsan? Det här är Felizia och hon kommer att bli e kopia på Lovis, kommer att sätta ut henne på foder, för vist är hon söt, eller hur Malin.

Kram Monika

[Malin3033]
0

#98 - Är så himla nöjd över min guldklimp, det ska du veta! Fortsättningskursen i agility börjar nu på torsdag så det ska bli super roligt! har varit och tränat agility idag och Ronja tycker verkligen det är superkul! Prova lite lydnad också och där var favoritmomentet hopp över hinder, och det är ju inte så konstigt eftersom hon älskar agilityn så mycket.

Fin hon blivit Felizia! Vet att mamma är på G att mejla/ringa dig ang om vi får komma och hälsa på er och alla valpar, det är ändå dags för oss att besöka IKEA i västerås.

Klart jag skickar bilder, ska försöka få iväg ett mejl under veckan med de senaste bilderna, det var ju ett tag sedan jag fotade Ronja, först var jag ju på läger och när jag äntligen var hemma var hon helt urfälld, nu börjar pälsen komma tillbaka lite grann och hon har fått mycket bättre svärta samt är pälsen lite strävare. Ronja har även mognat mycket nu under de senaste veckorna, hon är verkligen vuxen nu. Och när vi tar bussen till agilityn blir hon poppis både hos chaufför och passagerare. Skrattande

[Malin3033]
0

Nya uppdateringar!!!

Idag var jag och Ronja på en inoff. utställning i Strängnäs, och vet ni vad? Hon plocka åt sig både BIR, HP, och BIG1!!! Så idag var det första gången hon fick gå i BIS finalen, och det gör man ju itne varje dag. :) I BIS-finalen var det 7 hundar, och Ronja placerade sig som nr 6, vilket jag är jääätte nöjd med!! Men ruskigt nära den där långa och snygga rosetten! Men Ronja gjorde sitt bästa på mattes födelsedag och vilket resultat det blev!

Vädret var även super, solen sken hela dagen, dock blev det inga bilder.

Kritiken:

Tik av trevlig modell och storlek. Välformat huvud. Korrekt bett. Något ljusa ögon. Lite framskjuten skuldra. Kraftfull och välformad bröstkorg. Utmärkt rygg och kors. Välvinklat bakställ. Rör sig utmärkt bakifrån, lite vevande fram. Välburen svans. I fin pälskondition.

BIR BIG1 & HP

BrightGloria
0

Gud vad roligt för dig Malin3033!! Vad kul att det går så bra för er! Håller verkligen tummar, tår och tassar för din otroligt snygga vovvsing! 
   Skulle inte vara fel med lite nya bilder. ;)

Kram kram och lycka till i fortsättningen!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ressu
0

Grattis =)

// Ressu
kennel Westtorpets

mojsans
0

Smiley 3d emoticone msn cadeau.gifJag får säga Grattis Malin i efterskott. Och det samma till Ronja, vilken bra kritik och grattis till BIR BIG och HP. Nu väntar jag på ett vackert kort på henne att sätta in på hemsan,

[Malin3033]
0

#103 Det ska bli! :)

Ronja06
0

Vad roligt! STORT GRATTIS i efterskott till både dig och Ronja! Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

medde
0

Malin3033 ! Kan du göra en del III denna börjar bli för tung att öppna.

[Malin3033]
0

Absolut Medde! =)

Soffe
0

När kommer Del 3 ? ;-)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.