Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettskador
Läst 1870 ggr
MarieSchroder
0

Skicka glada tankar och värme

Jag blir så arg, så arg…. måste bara skriva av mig. Min kompis lilla underbara blå tik Bessie har blivit förgiftad. Förmodligen av en gammal fyrverkeripjäs. Ytterligare ett elände som kan uppkomma i samband med dessa förbaskade (ursäkta språket) fyrverkeripjäser!!!

Skicka alla varma tankar till lillstumpan Bessie så att hon blir bra igen. Just nu vet vi inte hur det kommer att gå….

Futurity
0

Jag håller tummarna för att allt går väl!

Soffe
0

Jag håller oxå tummarna + tårna ;-)

BrightGloria
0

Håller tummar och tår!!!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

SparklingTindra
0

Åh, vad tråkigt! Här håller vi alla tummar, tår och tassar.

Visste inte att dom kunde bli förgiftade av fyrverkeripjäserna. Hade hon tuggat på en eller?

Ressu
0

Håller tummar, tår och alla tassar att allt går bra!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

emma93
0

Vi alla hos oss håller tummarna och sänder hoppfulla tankar!

[sheltietjej]
0

Åhh nej! Jag träffade ju Bessie i Täby, hon var ju en underbar liten tjej! Det får inte hände henne något, vi håller alla klor så hårt vi kan för Bessie..

MarieSchroder
0

Tackar för alla härliga tum-, klo och tåhållningar! och vidarebefordrar dem!

Jag hoppas verkligen att hon tar sig igenom allt det här eländet. Och ja… förmodligen har hon tuggat på en gammal fyrverkeripjäs. Jag visste att de var giftiga för naturen men inte hur pass eländiga de kunde vara…!

Kram på er alla!

[sheltietjej]
0

Om man får fråga, hur illa är det?

Gittan
0

Hur går det? Hela familjen håller sina tummar.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

MarieSchroder
0

Det är väl ganska illa…. Men vi  hoppas. Det finns tydligen små positiva tecken och hon verkar gå åt rätt håll!

Alla varma tankar från er alla betyder jättemycket!

Vi har en del som skall provas och framförallt gäller det att Bessie får vila…. Vila och sova… för att bygga upp kroppen och låta den läka. Jag har inte träffat henne själv än men jag gör allt jag kan från mitt håll…. Hon MÅSTE helt enkelt bli bra. Hon är en helt underbar liten vovve med en helt underbar matte

Kram till er alla!

VickiochTova
0

Vi håller också tummar och tassar för att det går bra!!!

MarieSchroder
0

Glada Nyheter!

Bessie mår mycket, mycket bättre! Nu siktar vi på att det bara är uppåt och full fart framåt!

Tackar för all omtänke!

Ressu
0

Oj vad skönt att höra! Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

emma93
0

#13 Härliga nyheter! Fortsätter att sända varma tankar

medde
0

Toppen fina nyheter!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

marwad
0

Hej!

Tack Marie och alla för ert stöd, vilken pärs. Det blir bättre och bättre men hon har antagligen fortfarande gifter kvar.

Jag ska skriva kort vad som har hänt.

Söndagen den 1/2 vid 18-tiden var vi ute på tomten, bakom vårat hus. Hundarna lekte och var glada. Bessie kom med något i munnen, det såg ut som bränd plast/folie med "leverpastej" på, typ som en engångsgrill. Jägarna lägger ut mat till vildsvinen bakom vårat hus för att locka dem och jag tänkte att det är säkert de har lagt ut. Jag tog det från henne och brände upp det, därefter vid 19-tiden var vi ute en liten sväng igen. Då såg jag att hon hade en liten bit i munnen av samma sak men mycket mindre. Den tog jag från henne också och lade på köksön. Vid 20.30-tiden när jag skulle ta på mig ytterkläderna för att åka till arbetet ser jag att Bessie står och skakar vid dörren. Hjälp tänkte jag,nu har hon fått EP. Ringde till Albano, de hade fullt och skulle snart stänga så de hänvisade mig till Bagarmossen. Vi satte oss i bilen och körde iväg, Bessie blev sämre och började kräkas och skaka ännu mer. Jag ringde och sa att vi hinner inte till Bagarmossen så vi fick komma in till Albano. Väl där berättade jag vad som hänt, hon skakade och dreglade lite men inga direkta kramper. De trodde inte hon hade EP. De lade in henne, hon fick kol, blev nedsövd och de sa att prognosen var oviss. Jag sa, hon kan ju inte dö, - prognosen är oviss. Smart som jag var hade jag tagit med mig biten hon hade haft i munnen men de sa att det kunde vara vad som helst och kastade den….Det behövde inte vara det. Åkte till arbetet, behöver inte tala om att jag mådde/mår dåligt! Hemma på måndagen ringer vet och säger att hon har skakat hela tiden och gått upp i temp så de måste ge henne avslappnande. Det såg inte så bra ut. De visste inte varifrån kramperna kom. Jag hade rabiesvaccinerat henne onsdagen innan, kanske det? (det sa även Mats-Basse). Jag ringde till Djurakuten och som tur var fick jag prata ed Lisa Nilsson djursjukvårdare där som jag känner (tävlar klass 3 med bordeterrier). När jag beskrev vad hon haft i munnen så trodde hon att det var en fyrverkeri/bomb som exploderat och "leverpastejen" var krutet/svavelsyra eller vad det heter och det är jättegiftigt. Ringde direkt till Albano och berättade och de sa att det kunde stämma då det tror att hon är förgiftad av något möjligen mögelsvamp eller det där ämnet. Hundar kan få skakningar då, problemet var att hon fortsatte skaka och inte slutade. I måndags kväll tog de ett prov på hjärhinnevätskan och den var bra. Efter op låg hon fortfarande och skakade. Hon skakade i 1,5 dygn.

Jag ska göra det kort nu: I tisdags hade hon slutat skaka så jag fick ta hem henne. Hon var lite darrig och vinglig på benen. Hon äter och dricker bra. Skulle gå ut med Peggy och Wilda själv, då började hon skaka med huvudet och stod vid dörren. Men sedan slutade hon.

Det är precis som att hon inte förstår vissa saker, hon kan ibland bara stå och hänga med huvudet. Man ropar och hon reagerar inte däremellan förstår hon. Hon sover mycket, när hon är vaken går hon runt. Hon är glad när man kommer hem. Hon har inte varit rumsren - inatt  (torsdagen)var första natten som hon sa till att hon ville ut. Ett positivt tecken.

Neurologen tror att det är en kraftig förgiftning antingen av mögelsvamp eller från ämnet från fyrverkerier det är något man inte vet. Det kan ta lång tid att hon blir som vanligt eller kanske inte som vanligt, det vet man aldrig.

Vet tror att det är en förgiftning och att det kan ta tid. Hon kan ha blivit skadad i hjärnan, det är inte normalt att inte sluta darra men till slut gjorde hon det. Hon förstår inte att leka, när jag tar en sak t ex en handske kan hon ta den, dra lite och småmorra på skoj men sedan efter ngn sekund står hon och hänger med huvudet och bara tittar. Hon verkar inte ha ont.

Imorse (förra fredagen) var hon pigg och glad. Jag åkte till veterinären för återbesök. Var positiv. När hon kom till Albano började hon skaka som ett asplöv eller rättare sagt gunga med kroppen, inte räddskakningar utan annorlunda, hela huvudet rörde sig. Vet sa att hon hade gjort så på mottagn också och reagerat för ljus/ljud vilket jag också märkt. Hon flyr när hon hör väckarklockan i mobilen vilken signal hon blev glad för förut.

När hon undersökte reaktionen på ögonen (slår framför ögonen och då ska hunden blinka) så var det ingen reaktion på höger öga, en liten reaktion på vänster öga - kan tyda på hjärnskada. (kan bli så efter förgiftning och det kan försvinna och bli bra). Hennes bakben reagerade bra men hennes framben var inte så bra reaktion på - kan också bero på hjärnskada även på förgiftning och bli bättre. Hon kan ha fått en skada i nervsystemet och/eller i hjärnan.

Hon ska vara själv så lite som möjligt, inte bli uppstressad, inga långa promenader bara på tomten och dess närhet. Ska träna hennes funktioner i huvudet och se om det blir någon förändring. Hon kan trampa på locket, sitta, ligga och komma när man ropar, det är vad jag provat nu. Ska försöka lära henne nya saker och se hur hon snappar upp det hela - det känns ju skönt att hon vet vad locket är - det sista man förlorar är hoppet.

Ska på ÅB den 18 februari till neurolog, och då ev beställa tid för MR i Uppsala.

Så mitt liv ser ganska så tungt ut nu. Hon var/är så duktig speciellt på slalom och hon ville verkligen arbeta och vara till lags, en verkligen speciell hund. Hoppas att hon blir bättre/bra. Jag vet - jag vågar inte tänka tanken på att hon kanske måste somna in. Veterinären sa att man vet aldrig hur det utvecklas men hon trodde inte att hon skulle dö nu, kanske av "följdsjukdomar" Hennes levervärden var förhöjda - kan tyda på förgiftning.

De andra hundarna är lugna och det verkar som att de förstår att något är fel. Jag vet att jag har Wilda och tränar med men jag känner att när jag inte mår bra så är det ingen ide att träna för hon känner det och då blir det pannkaka av allting.

Varför är det så orättvist. Varför tog Bessie det i munnen? Varför vill hon bära omkring på allting? Hon var så glad när hon kom med det - början till ett "helvete" känns det som.

Håll tummarna för lilla Bessie - livet kan förändras så fort. Klockan 17 i söndags för två veckor var hon helt normal, lekfull och glad, benen fulla av spring.

Detta skrev jag förra fredagen, helt förstörd. Nu är hon mycket bättre, förstår vad man säger och verkar i stort sett vara sig själv bara mycket tröttare. Livet kan som sagt få en ny törn väldigt fort. Man förstår inte hur mycket man älskar dem förrän något sådant här händer. Nu blickar jag framåt och hoppas på det bästa. Det har nu gått två veckor sedan det hände, fruktansvärda långa veckor.

Vill tacka Marie för all hjälp och som sagt alla ni som har sänt tankar och funderingar. Det går så fort, hon bara tog det i munnen och vips var hon dödssjuk, det gick på 1,5 timme….

TÄNK om jag hade åkt tidigare till arbetet- då hade jag haft Bessie nu.

Fyrverkerier är inte bara farliga när de smäller utan även efteråt!!! om de inte smäller!!!!

Ha det så bra

Marianne (för tillfället mycket glad och positiv)

Jojsan
0

Oj, håller tummarna för att Bessie blir helt återställd.. Egentligen borde man förbjuda fyrverkerier…

BrightGloria
0

#17 Fortsätter att hålla tummar och tår.

#18 Det har jag tyckte väääldigt länge. Men om man fortsätter så borde det ju förbjudas någon gång, förhoppningsvis.Obestämd

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ressu
0

#17 Håller alla tummar, tår och tassar att Bessie blir helt återställd!

// Ressu
kennel Westtorpets