Utställningsanmälan - HJÄLP!
Men suck vad jag blir led dessa blanketter! Just nu sitter jag och kämpar med blanketten för utställningsanmälan..
Ska det vara jag eller nej på kuperade öron?
Ska alla fina titlar med på faderns namn?
Vad är det för skillnad på unghud- och juniorklass, de går ju i kors?!
Här finns blanketten.
Här hittar ni släktträdet med alla titlar på fadern.
Hjälp nån?!
Jag kan svara på det jag kan ;-)
Kuperade öron betyder att en del av öronen är bortskurna eller hur dem nu gör, samma sak med en del rasers svansar som blir kuperade, då har dem bara en liten stubb kvar av svansen.. Alltså en Sheltie har inte kuperade öron..
Juniorklass är 9-15 månader och Unghund är 15-24 månader
#1 Ja det var väl det jag tänkte, men när en i klassen sa att sheltiens öron är kuperade så blev jag lite fundersam. Och angående ålder så står det Junior 9-18 och unghund 15-24, alltså går de ju in i varann.. Och det var det jag funderade över varför det är så tokigt :P Nog för att Turbo ändå hamnar i juniorklass nu då han bara e 12 månader men vore kul att ha det utrett till framtiden :)
Men tack för öronsvaret i alla fall, nu kan jag kryssa nej där ;)
#2 Kanske stod fel där jag såg åldersgränsen..

#2 Det där med åldern har förekommit förut.
Zigge hamnade automatiskt i den yngre av dem på våran senaste utställning där de "gick i varandra". Och ju yngre motstånd de får destu bättre, ellerhur ? ;)
Så när Turbo kommer upp i åldern där bägge klasserna är "möjliga" skulle jag välja den yngre men vet inte vad syftet är om det ens finns något eftersom man inte ställer i bägge :P
Mvh Ellenfyrkant
Lycka till på utställningen! Vi på sheltie.ifokus kommer vänta med spännning på resultatet!
Man väljer själv om man anmäler till junior eller unghunds! Är hunden mera utveckklad (stor, kraftig osv…) kan det löna sej att anmäla till den äldre klassen…
Ang. kuperingar gäller det inte sheltien så det är nej.
Ang. titlarna på föräldrarna så tror jag inte du behöver skriva. Viktigaste är ju egen hunds titlar =).
Lycka till med ifyllandet. Kommer och hejar på er på utställningen…
Förlåt mig! Kan inte l¨ta bli att lägga in bilder då ni talar om kuperat. Vilken skillnad det blir på hunden med "kuppade öron och den som inte har.

Alll lycka till med utställningen Niiini. och blankett skrivandet
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det med att unghund och junior överlappade varann i Finland visste jag inte, men vi har ju likadant med unghund och öppen i Sverige (vilket ni ju har i Finland också). Intressant att få veta! Vilka klasser får tävla om cert och cacib, och i vilka klasser kan hunden få hp i Finland? Det kanske också är något att tänka på om det skiljer på klasserna så att man inte väljer en klass som inte har rätt till att tävla om det man ville tävla om.