Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 9142 ggr
Dixxie
2

Shelitie - "skällig" ras?

Igår var jag på My Dog och såg bl a Nordiska Mästerskapen i Freestyle. Jag såg dessvärre inte alla hundar, men tre av dem jag såg var Shelties. De var superduktiga och vill ge dem och deras mattar en stor eloge! Men jag reagerade på en sak. 2 av 3 Shelties skällde konstant under hela programmet och under prisutdelningen.

Hur är det med era hundar? Skäller de mycket?

BrightGloria
0

Nej min sheltie skäller inte alls ofta.
När hon ser något hon inte vet vad det är då kan hon varnings skälla några gånger och när hon ser en annan hund på långt avstånd kan hon mopsa upp sig och skälla lite löjligt.
Annars skäller hon aldrig.

Det jag tror är att sheltisarna tycker att det är så roligt att få dansa med ägaren så de inte kan hejda sig. Många agilityhundar sitter och skäller och skäller av iver innan de får sätta igång.
Så gör många hundar oavsett ras.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

SparklingTindra
1

Min Tindra är i vanliga fall inte skällig. Hon har blivit lite skälligare sen hon fick valparna, innan så var det bara vid ett tillfälle hon brukade skälla (och det gör hon fortfarande och lär alltid göra), - på/vid agilityplanen. Hon älskar agility, man kan nästan säga att hon lever för det. Och därför skäller hon som en tok hela tiden.

På tävlingar måste jag ha en bur med mig som jag kan stoppa in henne i som är övertäckt så att hon inte ser agilityplanen. Då är hon lite tystare iallafall. =P När hon är brevid planen och nån annan är på planen så måste jag ha både sele och halsband (jag är emot stryphalsband) annars kryper hon ur och sticker in på planen. Det är faktiskt ganska jobbigt - och pinsamt! =D

Niini
0

Turbo skäller väl sådär medelmåttigt, inte hela tiden men inte sällan heller. Han lider av hjärnspöken (husse & mattes diagnos), plötsligt kan han börja skälla åt ingenting Obestämd Sen är det även kul att stå i fönstret å skälla åt allt som rör sig om det är tråkigt. Men annars så när nån riger på dörren, posten kommer, vissa bilar och andra hundar.

Dixxie
1

Ok, men då låter det ändå som om de har ganska låg "skalltröskel", då de skäller vid träning. Det brukar i och för sig vallhundar ha. Men det är ju väldigt bra att de är tysta av sig i övrigt :-)

#3 Hur gammal är Turbo? Många hundar har ju en spökperiod när de är unghundar.

Niini
0

#4 ungefär 9½ månad så han är nog mattes bebis ännu ;)

Ressu
0

Mina shelties skäller när dom blir ivriga… Som t.ex då vi kommer till agilityplanen och när dom leker och leken blir lite vildare.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

MarieSchroder
1

Har tre stycken. Smulan skäller i stort sett aldrig inte ens när hon är rejält i gasen. Sabina är lite osäkrare och kan skälla när hon blir osäker eller när hon vill säga till att det kommer någon, men ju längre hon bor hos mig desto mindre skäller hon. Tingeling, minstingen i gänget är däremot ganska skällig. Hon "vakt-skäller": "HALLÅÅÅÅ MATTE!!!! DET KOMMER EN FÅGEL DÄR!!! HALLÅÅÅÅ! OJ OJ OJ MATTE DET ÄR ETT RÅDJUR UTANFÖR FÖNSTRE!!!"

Men det är ändå en bris mot vissa andra hundar av andra raser som jag känner!

Dixxie
0

Tack för alla svar. Får väl se till att träffa fler Shelties, så att jag får se hur de är. Det verkar ju vara ganska individuellt.

Soffe
0

Hur skälliga var era valpar? Min han skäller lite om vi är ute och det kommer o går förbi någon, han springer efter oxå den busen, försöker locka på honom eller gå åt andra hållet, men inget av det hjälper..

emma93
0

Mina Shelties har varit väldigt olika med skällandet, vissa har aldrig tagit till skall och andra har larmat i vissa lägen. Däremot tycker jag att de blir mer skälliga när man har minst 3 stycken. Då rycks gärna de som aldrig skäller annars med.:)

94rogidu
0

Min hund, Vincent skäller  när det ringer på dörren och ibland smiter han ut i trädgården när vi inte vill det då skäller han utan andledning. Annars skäller han inte så mycket bara om han blir skrämd av något.

Soffe
0

Jag ställde en fråga här i tråden, vill någon va vänlig o svara på den?

BrightGloria
0

#9 Du får vara lite bestämd. Det är du som bestämmer och får han hälsa några gånger och ser hur kul det är så har du ett problem sedan. Springer han fram till någon så säg vänligt att de inte ska bry sig om honom.

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
0

#13 Ja tyvärr har ju några få tittat o hälsat på honom, men då har han inte skällt, utan mer varit väldigt glad.. Det känns så otrevligt att säga till folk att dem inte får titta på honom..

BrightGloria
0

#14 Ja, då får du ett problem.
Det måste människor förstå Soffe, och du behöver ju inte säga det elakt.
Bara: "Han är i träning så var snäll och nonchalera honom" så går du och hämtar honom, bjuder in till någon lek när han följer med dig.

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
0

#15 Okej.. Jag förstår.. Förhoppningsvis får jag träna detta på ev. kommande valpkursen oxå..

runas
1

Har 2 sheltisar varav den ena skäller på o för det mesta, o den andra skäller i stort sett aldrig.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//