Sheltie + Katt?
Jag har 1 katt här hemma som min buse gärna vill leka med, men det vill inte min katt så min buse protesterar genom att skälla på honom, då brukar jag locka på honom så han kommer till mig istället, vet inte om jag gör fel..
Ni som har katter, hur har ni gjort? Funkar Sheltie bra ihop med katter?

Låt katten sköta det där själv. Katter är tuffa djur och säger till när de tycker att det räcker.
De måste lära sig varandra deras språk.
När katten vifftar på svansen är den arg. När hunden vifftar på svansen är den glad. etc. Så de måste lära sig det, Själva.
Det löser sig
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag hoppas på det.. Han måste ju lära sig att katten inte vill o så..

Att låta katten sköta det hela själv funkar ibland. Det beror liksom på katten. Jag har 6 katter just nu och alla är olika.
Tingeling har lärt sig låta vissa vara medan andra faktiskt behöver hjälp i form av att jag går emellan eller säger åt Tinglan vänligt men bestämt att inte göra så samtidigt som jag hittar på något roligare för henne att göra än att försöka bråka med en sur katt.
Men det kommer säkert att funka, det tar bara lite tid. Ibland kan man behöva vara där och leda åt rätt håll men det är viktigt att man inte gör för stor sak av det hela heller.
kramis!
/Marie
#3 Okej.. Ja vi får väl se hur det blir framåt, min katt är ju inte precis glad i honom..
Min Mickey är "sambo" med tre stycken cornish rex katter, funkar toppen. Då Mickey vart sambo så lät jag han träffa en katt i taget, den tuffaste först, sen en efter en. Det var ingen problem alls då.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Katterna vänjer sig så småningom bara de får chansen och inte blir alltför terroriserade.
Första tiden tittar de på en som om man skulle ha begått ett brott likställt med landsförräderi "Matte! Hur KAN du?!" Men det har trots allt varit mycket lättare att introducera nya hundar än att introducera en ny kattmedlem i flocken! DÅ får man verkligen ha tålamod!
En lustig liten sak är att Smulan går emellan ofta när Tingeling blir för ivrig i sitt terroriserande av de mer blyga katterna!
I Söndags hade jag mellan 15-20 shelties här hemma och alla katterna tog det hela med ro. En del skulle till och med vara med mitt i smeten andra lade sig tillrätta i skymundan på övervåningen tills stormen bedarrat!
Det är precis så det går hemma hos mig, lilla Love skäller ut katterna totalt samt morrar åt dom. 1 av katterna är livrädd för Love, 1 annan katt bara glor å honom när han skäller. Den 3e katten bryr sig inte något alls även att Love står och skäller på henne. Men han börjar vänja sig. Jag vet inget sätt man kan påskynda det, det bästa är att dom får vänja sig vid varandra själva.
#7 Skönt att jag inte är ensam om detta ;-) Tack Carro..
#9 Naaw va söta dem är :-) Ser mysigt ut :-)
#10 Jaaa, men där var katterna små och den blå tiken finns inte kvar längre… Hur går det för dig med katt och valp? 

#9 Så sött. Lägger också upp en katt + sheltie bild. 
//BrightGloria
- Hemsida
#11 Han springer efter o vill leka genom att studsa o skälla framför honom, busungen :-)
#12 Gulligt :-)
#12 Vilka sötnosar! Och dem verkade trivas bra ihop? 

#14 Utomordentligt bra.
//BrightGloria
- Hemsida
Mina 2 sheltisar o mina 3 katter skötte det där med relation alldeles själva, den ena katten tycker det är skitkul att leka med hundarna o de andra inte så de får vara ifred. Tycker sheltisar går utmärkt ihop m katter.
Bilden är på min förra katt o Jasper när han var liten, de lekte jättebra ihop.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#16 Härlig bild :-)