Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1832 ggr
BrightGloria
0

Hur väljer ni namn?

När ni skaffar valp, eller ja vilket djur som helst.
Hur väljer ni namn då?

Själv har vi ju så att alla våra djur börjar på S,C eller Z. Så har det varit ett bra tag nu och det jobbigaste är att varje gång vi bryter mönstret så slutar det med att vi måste ge bort det djuret. Det är tråkigt. Får hoppas att det bara har varit lite otur.
Just nu har vi Stintan, Zelda, Chess och snart Zacko.

Hur ser det ut hos er? Något speciellt mönster eller hur som helst?

Ha det bra!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Futurity
0

Jag har ju Thai och Molly men det är samma person som besämt namn (inte jag) på djuren och det har gått bra vi har inte behöft ge bort några djur!Flört

5 senaste var: Majsan, Simba, Simba, eira och Bamse

Vi hade en kat som hette Simba sen fick vi ta över en hund som var 2/3 år som också hette simba.

Vi kör nog mäst på M och S.

Starfall
0

Mina djurs namn är nog inte medvetet valda för att de passar till det namnet, men tänker man efter har alla namn en liten historia. men det kommer berättas om en annan gång;)

Ressu
0

Jag har valt namn efter vad jag tycker passar och ger en  fin klang åt djuret som ska "döpas" =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Niini
0

Vi kollade runt lite på olika sidor med djurnamn, lade en lista med de vi gillade. Lät den vara ca 1 månad, kollade igen och strök om det fanns namn vi inte gillade längre (hade gott om tid eftersom vi väntade 1 år på valpen). I slitändan hade vi några namn och slutgiltigt blir när man ser djuret, jag ser direkt att "ahaa, det där är en Turbo/Nisse/Ben.."

Namnförskagen vi hade för Turbo:

Turbo
Sasha
Nemo
Chili
Lotuz
Milo
Zed
Diezel
Zero
Zeb
Sharadon
Toxic

När vi väl såg honom visste vi direkt att det skulle bli en Turbo :)

Namnet tycker jag ska vara lätt att uttala och ropa. Sen har jag också kört på lite kluriga, hade en katt som jag döpte till willjam (will "jam" som i jama..)

Bogart
0

Jag tar helt enkelt namn jag tycker om, och det ska helst vara riktiga namn, inget påhittat tjafs. Alltså, ett namn som funkar för en människa också. Visst har vi haft djur som inte haft riktiga namn, och har en katt nu som heter Puzzel, men då har jag inte valt namn helt själv. De djur som jag själv döpt har hetat/heter: Diana, Adrian och Loke. Loke är väl inte ett vanligt människonamn, men det funkar.

Jag kommer säkert bryta den här "regeln", är själv väldigt sugen på att döpa en hankatt till Clintan. xD

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

medde
0

Jag har på mina katter jag föder upp, enbart flyplans namn och nummer. Detta gäller vilken kull som. Alla katter som lämnar mig är flyplan. Hundar jag född upp heter efter kennelnamnet  på dubbel Z. Vilket jag gjort det svårt för mig ibland krånglig att få fram bra namn. Men kul!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

BrightGloria
0

Har aldrig tänkt på att du är uppfödare Medde. Du lyckas alltid förvåna mig :)

//BrightGloria
- Hemsida

medde
0

#7 OjdåSkäms  Kul att jag kan förvåna dig då! Skrattande  Men nu ska jag avslöja att jag har fått upp barn, hund, katt, kanin och även några  läckra travhästar! Det du BrightGloria. Nu vart du förvånad va Förvånad

BrightGloria
0

Absolut! Vad kul för dig!

Själv har jag fött upp kattungar.
Sedan har jag tagit hand om sniglar, grodor och andra hemlösa djur. :) *stolt*

//BrightGloria
- Hemsida

[Malin3033]
0

Ivan fick sitt namn från sitt namn i stamtavlan där han hette Tumlex Mr Ivanhoe. Han hade även det namnet när vi fick honom, först tänkte vi byta till Turbo, men så blev det inte och han lever verkligen upp till sitt namn, passar honom utmärkt.

När vi skulle skaffa Ronja fick jag välja namn, och det var ju ritkigt svårt! Tänkte länge på Dessie eftersom det innehöll både I och S (vilket sägs att det ska göra) och hon heter ju även Mojsans Black Diamond, så namnet skulle alltså bli ett smeknamn för Diamond. Men sedan var det ju min kära pappa som undrade var Ronjas mamma hette, och hennes namn är ju Lovis, och då tyckte han genast att Ronja skulle heta Ronja, som Ronja Rövardotter. Och visst minsann blir det vårskrik! :)

medde
0

#9 Tycker att att du ska vara stolt också över det:-) Men grodor och sniglar, kan du inte breätta någon gång om det. Tog du hem dom, hur hade du dom?

BrightGloria
0

#9 Haha! Den historian kan bli lång!
Jag har alltid varit så förtjust i att plocka larver, myror och små fiskar m.m. och ha dem i en liten burk.
   Jag hade allt möjligt! Att inte mamma och pappa blev trötta på mitt samlande - tyvärr så slutade det mesta med att de dog. Konstigt nog.

Grodägg fanns i diken och jag plockade hem och la i ett litet akvarium, de kläcktes, utvecklades och när det fick ben och ingen svans så hade jag dem i en kaninbur i trädgården. Men det var ju inte länge det stannade kvar där men, ett tag fick jag behålla dem i alla fall.
   En gång fick jag ta hand om en liten ankunge som kom springandes genom vår trädgård med en katt efter sig. Den fick också bo i kaninburen, jag gick ner till sjön och samlade små fisk och gav dem till honom, sniglar, flugor. Tyvärr levde han bara en vecka hos oss.
:(
Listan kan bli lång över vilka djur jag tagit hand om. Kan väl tillägga att jag inte gör det längre. :)

//BrightGloria
- Hemsida

Jennifer89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade väldigt många namn förslag innan jag hade sett min valp. Men också direkt jag såg valparna och visste vilken jag ville ha sade jag direkt det där är min lilla Tiini :)

På bilden är hon 7 veckor

BrightGloria
0

Söt! Med många upprepningar!

//BrightGloria
- Hemsida

Emmeli
0

Hmm, egentligen är jag väldigt dålig på att komma på namn. Så det enda jag kommit på i namnväg till alla fåra djur är mina alla marsvin och ungar till dom ( okej, rätt så många, tror jag hade 14 marsvin som högst en gång), en katt och såklart lilla Zeke :)

Lussi fick tex. sitt namn när min systers kompis kom hem för att hälsa på våran lilla nya hund, han hette då Love, men vi ville byta för att vi just fått ta bort ett marsvin som hette Love, så för oss var namnet upptaget redan. Hon kom hem hem till oss, och fick syn på honom på direkten, och hon sa "åh, har ni skaffat en Lussi-hund?" vi förstod såklart ingenting, men efter lite förklaringar förstod vi att hon hade menat Lassie, och att hon bara sagt fel. Men det fick bli namnet Lussi efter den dagen!

Zeke fick sitt namn när vi satt i bilen. Pappa visste såklart inget om att vi skulle skaffa en till hund, så jag och mamma passade på att planera allt när vi var på väg hem ifrån Skåne eller Öland på hundutställning. Vi satt och bollade ideer på namn, och mamma sa att han skulle hete Zvipp eller Zacharias, vilket jag abcolut inte ville, så jag satt och tänkte och efter en timme eller två kom jag på det, Zeke skulle han heta. Dock heter han ännu Zorro ibland då min syster inte tycker om namnet jag valde, men han lyssnar på båda som tur är!

Soffe
0

Fler som vill skriva om detta? Nyfiken :-) Jag har redan skrivit upp några namnförslag till min kommande, kan ju inte låta bli *hehe*

SparklingTindra
0

När Tindra skulle köpas så hade jag en lista med namn, men när jag fick träffa henne så visste jag direkt: denna vovve var en Tindra. Hade först tänkt att min kommande hund skulle heta Nova men som av ödet så hette Tindras mamma just Nova. =P

När Tindra fortfarande hade sina valpar i magen så funderade jag på vad jag skulle döpa valparna till sen när dom kom ut. Jag kunde ju inte ha flashiga långa namn då jag inte hade nåt kennelnamn registrerat. Jag hade först tänkt döpa dom till "räv" på olika språk, men det var inte så många språk som hade så fina namn på räv och dessutom så blev det ju bara en sobel och trefärgade ser ju inte precis ut som rävar. ;) Men efter mycket namnfunderande och en lång lista senare så fick min lilla tikvalp namnet Enya. Och det passar henne perfekt!

Hennes syskon fick som bekant heta Aska, Elvis (som dom nya ägarna döpte om till Grimar), Milou och Zorro (betyder ju räv på spanska och han var den enda sobelfärgade)

Jag har dessutom redan bestämt vad min nästa hund ska heta. Den ska heta Vilja! Jag såg en annons i tidningen om ett nyfött barn som skulle döpas till Vilja och föll för namnet direkt. Passar perfekt på en hund, särskilt när min nästa hund kommer att bli en storpudel och våra har då alltid varit fulla av vilja. ;)

Puh, det blev långt. Det är väl ingen som ens ids läsa det här. =D

BrightGloria
0

#17 Klart vi vill!

En annan namn idée är ju att namnet från deras långa namn som uppfödarna ger dem. Zelda t.ex. heter ju Woody's Bright Gloria. Hon skulle kunna heta Gloria. Men jag tyckte att det var för jobbigt att uttala hela tiden.
Ett namn ska gå fort tycker jag + att det ska vara dubbelstavigt.

Våran ena katt heter ju Chess, men ska man ropa på henne så låter det hemskt fult. CheEs! Därför brukar jag ropa chessy istället. :)

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
0

#17 Jodå! Jag har redan läst allt! Det är bara intressant Flört 

#18 Bra idé! Har jag oxå tänkt på.. Återstår o se vad hennes sötisar får för namn :-)

VickiochTova
0

Tova var en av tre valpar, de kallades Lillan,Mellan och Stora hos uppfödaren, Tova var givetvis Stora… Efterson uppfödaren skulle behålla Stora fick de ändra namnet lite när de märkte att hon började lystra till det namnet, kallades då istället för Nora.

När jag fick köpa henne var hon tretton veckor och jag ville ha ett annat namn men ville inte ändra allt för mycket så då blev det Tova!

Nästa hund är namnet redan bestämmt till, trots att inte rasen är detSkrattande kommer bli en Ivra!!

[sheltietjej]
0

Vem är Zacko då? Tungan ute

BrightGloria
0

#21 Zacko och Chess är våra osmidiga kruknedvältare till katter. Skrattande

//BrightGloria
- Hemsida

runas
0

Hundarna har fått lite isländsk klingande namn Gusti och Jasper o så min isl.fårhund då som heter Núpur. Min första hund fick heta Miro bara för han var en liten sådanSkrattande.

Mina katter har fått vanliga hederliga svenska namn, My, Linus o Ragnar.

Hästarna har de namn de fick vid födseln o mina egna uppfödningar får namn efter nordiska gudar o vikinga namn.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Soffe
0

Jag valde Sammie bland flera namn, det var ett av mina favoriter och sen ju äldre han blev så bestämde jag mig mer oxå för att jag tyckte att han skulle passa att heta det.. Men jag ville vänta tills jag skulle hämta honom och bestämma mig helt då.. När jag var och hämtade honom kände jag direkt att han passade till det namnet och får därmed heta Sammie som jag tycker är ett jättefint namn..

Glad

bima69
0

Jag vill att kallelse namnet kommer från stamtavlan, ex Qina heter R. North Queen, hennes mamma kallades för Ina, så då blev det Qina. Aussien Nixon heter MMO. Nordic Blue, så då blev det Nixon utav det, funderade länge på Nordic men det kändes inte så lätt att säga. Och så Saga då som heter R. Special Design, hon fick heta Saga fast det inte kommer så mycket från hennes namn egentligen.

Vill också att det ska vara ett hårt ljud i namnet, ex S, C, X, Q mm, sägs att hunden har lättare att uppfatta namnet.. Fast vet ej om det stämmer…

#17 Jättefint namn, finns en Malle på F21 i Luleå som kallas för det, om hon finns kvar vet jag ej.

FurryTails
0

Jag plockar gärna namn från den digitala världen, tecknade figurer eller verb. Tex. Pixel Dot Error. Mumin Tintin Simba. Trassla Spöka Mysa..