Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 2444 ggr
Soffe
0

Miljö o Social Träning

Hur har ni tränat er Sheltie med miljö o social träning? Har förstått att det är en mkt viktig del för Sheltien, även för andra raser oxå..

När jag tänker på miljö så är det väl ex. åka buss, gå på gångvägar där det kör förbi bilar osv.. Att valpen får vänja sig vid det.. Social träning är väl att valpen får träffa andra människor så att dem inte blir rädda för dem, även träffa, gå förbi andra djur osv..

bima69
0

Ta med din valp så mycket du kan på olika ställen där den får träffa olika människor och djur. Den behöver även vänja sig vid motorfordon och liknade.

Efter att den blivit 4 mån får den följa med på utställningar el hund tävlingar av olika slag, åk dit med den om du har möjlighet.

Soffe
0

#1 Tack för ditt svar :-) Jag har tänkt att jag ska åka på utställning sedan för det tror jag blir bra träning för honom :-)

Ellenfyrkant
0

Att du har hört att det är en viktig del för sheltien är antagligen för att den lätt blir skygg om man håller den isolerad från omvärlden.

Jag lät min valp hälsa på folk medan vi var ute och gick i på cykelbanor, i skogen där vi helst går möter man inte så många.
Vi prövade lite olika miljöer efter att han levt sin 10:onde vecka ungefär, och ville inte låta så jätte mycket folk pyssla med honom heller eftersom han måste finna trygghet i flocken först.

Men sedan började vi ganska tidigt på på utställningar och ställa inofficiellt, till en stor fördel har jag en otroligt pigg och framåt hund.
Har aldrig haft några problem med sånt.

När vi skulle passera andra djur (utan att hälsa) höll jag honom bara få den mötandes motsatta sida och berömde när man inte gjorde någon ansats att dra sig fram till de mötande. Jag var dock lite försiktig med att hålla helt spänt koppel då det kan uppfattas som fara för hunden, likaså om man lyfter upp den.

Buss och sånt har vi aldrig prövat men skulle verkligen inte kunna tänka mig att det skulle vara någon problem eftersom han varken är rädd för folk eller trafik.

Mvh Ellenfyrkant

Soffe
0

#3 Okidoki.. Låter ju kanon :-)

Druke
0

Man måste också komma ihåg att inte ha för bråttom med att miljöträna sin valp. Första veckan efter hemkosten behöver den få utforska hemmet i sin egen takt och lära känna dig ordentligt, så den känner sig trygg med dig när ni är ute på äventyr! :)

Men sedan är det bra att komma igång så fort som möjligt. Valpen ska helst träffa många olika människor; unga, gamla, vuxna och barn. Det är också viktigt att den får träffa andra hundar (men samtidigt lära sig att den inte behöver hälsa på varje hund ni möter).

När valpen bekantar sig med andra hundar och barn, är det viktigt att allt går lugnt till, så att det blir rätt ifrån början, liksom. Om valpen träffar väldigt livliga och bråkiga barn eller aggressiva hundar, så kommer den ihåg det i framtiden och kan lära sig att det är farligt.

Bor du i stan så kan du ta med valpen ut på landet någon gång, så att den får se lite hästar och kor. Är du istället bosatt på landet är det bra om du tar med dig valpen in till stan några gånger, så att den får bakanta sig med stadsmiljön och se lite folk.

Denna mentala stimulans gör valpen mycket tröttare än om du aktiverar den rent fysiskt. Ofta kan de ligga och sova i flera timmar efter en kort runda på stan :P

Under de första åren, de första månaderna ska valpen helst få uppleva så mycket som möjligt :) Så passa på att göra saker!

Men kom också ihåg att valpen behöver ensamtid också. Sömn är viktigt för alla små! Helst ska man inte störa en valp som sover även om det är matdags.

Och sist, men inte minst, glöm inte att börja ensam hemma-träningen tdigt också! Det ska kännas naturligt för hunden att vara ensam vissa stunder under dagen. Och det kommer det göra om du börjar träna tidigt och lär valpen att du inte kommer vara upp i den hela tiden :)

Lycka till! Och ta väl vara på valptiden! De växer upp fortare än man tror ;D

Soffe
0

#5 Tack för bra information :-)

Druke
0

#6 Det var så lite :D

BrightGloria
0

Att miljöträna sheltien är lika viktigt som vilken ras som helst. Det beror även på hur tuff/skygg din hund kommer vara när du får den.
De första veckorna är det bara du som gäller och då behöver du inte träffa några av dina kompisar eller någonting. Se till att ha lungt och tryggt hem utan massa nyfikna människor överallt.

Se till att han blir trygg med dig innan du bjuder hem någon.

Sedan beror det helt och hållet på vad du ska göra med din sheltie. Ska du tävla så är det extra viktigt men är det "bara" promenadkompis så behövs det inte riktigt lika mycket. Åker du mycket tåg så behöver du träna på det.

Jag har t.ex. ingen användning av att ta med Zelda på tåget så därför har jag aldrig tagit med henne på ett tåg. Skrattande

Nu känns det som om orden ligger hur som helst men jag tror du förstod. Sen tyckte jag att de andra sa bra saker.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Soffe
0

#8 Ja jag förstår.. Det är lättläst..

medde
0

Så fina och bra svar ni har lagt in här. Så kul att alla är så hjälpsamma.  Tack till er alla!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ressu
0

Precis som dom säger så är socialträningen jätteviktig, men man måste även komma ihåg att fortsätta socialträna hunden när den blir könsmogen. Har sett flera fall var valpen har varit framåt och gillat alla. Sedan när valpen blev könsmogen och ägarna inte fortsatte med socialträningen så blev hunden skygg och ville inte alls att någon annan än ägaren skulle röra om dom…

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Soffe
0

#11 Va tråkigt att det blivit så.. Jag förstår att det nog är så viktigt att socialträna även när valpen blir och är unghund..

myzhunden
0

Det var väldigt bra svart & formuleringar :) Mycket intressant att läsa.

Min lilla vovve kommer bli både buss & tåg tränad, nu när jag kommer få hem den. Då jag reser & pendlar relatvit mycket. Så jag hoppas att jag kommer lyckas så en stabil & säker hund, trots att det vi börjar åka buss 2 dagar efter hon kommit hem till mig.

Tror ni att det kan "skada" henne? Eller blir det bra träning?

BrightGloria
0

#13 Helst hade jag velat ha hunden bara hemma i alla fall den första veckan. Men det beror ju på vilka möjligheter man har.

Är inte det möjligt så tycker jag att du ska ta med hunden, bete dig som vanligt som om det vore världes självklaraste sak att åka buss.

Försök att ha henne hemma så mycket som möjligt ibörjan.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

myzhunden
0

#14. Tack för svaret (: Det blir nog en väldig stor omställing för henne, men det ska nog gå å fixa.

Om jag bara visar mig stark som ledare så ska det nog gå bra, då hon var väldigt framåt & tuff när jag var och hälsade på henne vid 5 veckor =)

Soffe
0

Igår åkte jag o min prins buss ner till stan.. Det gick bra och han var så duktig! :-) Han fick träffa många människor och vi fick många fina komplimanger, roligt :-) Alla tyckte det var så kul o träffa honom, där jag var o hälsade på :-) Det här kommer vi göra fler ggr..