Om ena testikeln inte vandrar ned
Hej!
Detta blir mitt första inlägg här. Jag brukar vara inne och läsa trådarna ofta, eftersom jag är i färd med att köpa en sheltie. Vill lära mig så mycket som möjligt om rasen och om att vara hundägare och uppskattar sidan mycket.
Nu har jag fått ett problem, och jag skulle gärna vilja ha lite goda råd ang. detta:
Den valp vi har tingat är snart åtta veckor. Han är ögonlyst och fri på ögonen, men däremot har bara den ena testikeln vandrat ned. Uppfödaren skrev att de ibland känner båda och ibland bara en, och hon har frågat om vi drar oss ur köpet om det fortsätter att vara så, eller om vi fullföljer det till rabatterat pris.
Om testikeln inte vandrar ned som den ska, skulle jag vilja veta mer om vad detta innebär för hunden - risker kring detta. Jag är ingen van hundmänniska och kan väldigt lite. Sökte på nätet och fann att risk för testikelcancer var högre, men att man (eventuellt???) kunde avhjälpa det genom kastrering.
Vi skaffar hund för att ha som sällskap och familjemedlem. Vi kommer att gå valpkurs och lydnad, men är däremot inte intresserade av utställningar och tävlingar och sånt - så det gör oss ingenting om valpen inte godkänns på grund av detta. Däremot vill vi ju att valpen ska vara frisk och vi vill kunna ha honom försäkrad som vilken frisk hund som helst.
Jag är jättetacksam för era synpunkter kring detta. Finns det risker med att endast den ena testikeln har vandrat ned? Kan det uppstå fysiska problem?
Tack på förhand. :)
Hejsan!
Risken med att om inte testikeln vandrar ner är att den kan bli till en tumör i framtiden. Dock kan testikeln (som inte fallit ner) enkelt tas bort med operation.
Jag har själv köpt en hund som varit kryptochid. Han fyllde nyligen fyra år och vi opererade honom för nån månad sedan. Han är världens underbaraste i alla bemärkelser. Jag har inte haft några som helst problem med han inte haft sina testiklar. Men för hundens egen säkerhet så vill jag ta bort hans testiklar.
Om du inte har tänkt ha hunden till utställning ser jag inga som helst problem med att köpa valp till rabatterat pris.
Hoppas du blev lite klokare! 
Absolut, det blev jag. Tack för svaret. :)
Det kan bli lite besvärligare att kastrera hunden då man ibland inte hittar testikeln som inte vandrat ner. Har en släkting vars hund hade båda testiklarna men den ena vandrade upp igen. De ville kastrera hunden men veterinären kunde inte hitta var testikeln satt så hunden har fått bli okastrerad. Men jag vet inte hur vanligt det är att man inte kan lokalisera testikeln (är inte helt säker men tror att han röntgades och ultraljudades).