Trött på sliten krage!
Har inte blivit klok på det här med halsband/sele till sheltie. När hon var liten använde vi ett litet knäpp-halsband. Men nu när hon vuxit till sig har man inte en chans att lyckas leta in halsbanden bland all päls, så jag har använt retriverkoppel den senaste tiden. Det sliter. Några tips och ideer på halsband/selar som är mer skonsamma?
mvh/S&P
Ha något gjort av t.ex. mjukt älgskinn. Det sliter inte så mycket som vanliga halsband. Stryphalsband sliter mer än vanliga på grund av att halsbandet ändrar storlek (även om hunden inte sliter i kopplet så rör det sig lite grann)

#1 Läste någonstans om att älgskin gick lätt sönder, men jag kom inte ihåg allt så jag vågar inte säga mer. :)
#0 Rådfråga i djuraffären eller nåt, de brukar kunna sådant. Min sheltie har inte så mycket päls så jag har inte haft det problemet. Vi kör med en sele i alla fall.
Sådana här selar är ju lätta att ta av och på, även om hunden har mycket päls.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
tyg sliter mycket på pälsen, läder är bättre. spelar nästan ingen roll om man har sele eller halsband, förutom att det sliter på olika ställen om man har fel material.

Jag har aldrig varit med om att mina tygselar slitit på mina hundars päls så det måste vara olika från hund till hund och päls och päls.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#2 Har det då inte gjort med mina hundars. =P Men det kan säkert hända om man har en hund som drar mycket.
Jag har läderhalvstryp åt mina. Sliter inte och lätta att hitta när man ska ha av halsbandet =)
Vi kör med samma typ av halsband som Ressu. Det har aldrig slitit på pälsen på dem.

Tack för svar! Ska prova läderhalvstryp