Vilka borstar ?
Utställningsförberedelser !
Nu tänkte jag skaffa en ny uppsättning av borstar och funderar på vad ni använder och varför ? Alltså varför ni valt de olika borstarna och hur ni använder de, ex. för att puffa upp pälsen, för att få bort alla döda hårstrån etc.
Alla är givetvis välkommna att skriva men är bara intresserad av de som ställer sina hundar då detta handlar om utställningsförberedelser.
Mvh Ellenfyrkant
Jag använder Mason Pearson mix. En lite dyrare borste men som verkligen håller och hundarna älskar att bli borstade med den. Jag tycker att den reder ut väldigt bra, får med det mesta lösa hår, och pälsen blir väldigt fin inför utställning. Har även en stålkam till att kamma bakom öronen, och en liten karda till benen för utställning.

Så med mixborsten både bostar du igenom pälsen ordentligt och "puffar" ?
Mvh Ellenfyrkant
#1 Jag har även denna bortse till mickey. Wow vilken borste det är. Dyr först men dock värd vart enda krona tycker jag.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#2 Precis, jag går först igenom hunden medhårs från huvud till svans, och sen när hunden är genomborstad börjar jag om från huvudet, fast då mothårs. Jag sprayar lätt med vatten när jag borstar mothårs.
#3 Håller med, den är värd varenda krona! Min äldsta ogillade borsten sina första 10 år och verkade väldigt håröm. Efter att jag började använda Mason Pearson så älskar hon att bli borstad. Tänk om jag hade vetat det tidigare…:)
Håller med att Mason Pearson borsten är helt fantastisk, har använt den till mina hundar i över 20 år nu. Inte samma borste i 20 år…
Fast jag har bara köpt 2 st, den första blev stulen på en hund utställning, så jag köpte en till och det är den jag har nu.. Har säkert haft den i närmare 15 år.
Den är ganska dyr men värd varenda krona tycker jag…
hur mycket kostar den?
Detta är priser från där jag bor, tänk på att det kan skilja mycket mellan butiker.
Junior 595
Pocket mix 375
Handy borst 895
Detta är några exempel på priser på denna borst.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag använder den lilla "pocket". Tycker att det är bra storlek för Sheltien, så att man lätt kommer åt överallt.

#8 Den lilla pocket, är det Junior ?
Mvh Ellenfyrkant
#9 Är osäker på vad Junior är, minns bara att det stod pocket på förpackningen.

#10 Ok, någon annan som vet ?
Mvh Ellenfyrkant