Sobel Blått öga?
Hej alla :D
Tänkte bara påpeka att jag hittade en liten krabat på blocket när jag checkade hundraser. Det är en Sobel med ett blått öga! ;O Det är ju inte vanligt vill jag säga. Det jag vet om sheltiens färger så har bara murlen blå ögon.
http://www.blocket.se/vi/20500935.htm?ca=7_s
Men valpen var söt iaf :D

Det där verkade väldigt lurigt.
Har aldrig sett en sobel sheltievalp med ett blått öga och med tanke på det extremt låga priset för en sheltie så måste det vara något konstigt.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ja, precis. Något fel kan det vara.

Det kan ju vara så att de har parat en Sobel med en Murle. Stämmer det? Vad jag har hört från Iceyes uppfödare så kan det bli sjukdomar eller något fel med hundarna om man parar sobel med Murle
Påminner mig om Huskeyn vi hade när jag var barn, han hade ett brunt och ett blått öga. Världens underbaraste hund!
Såhär står det på deras hemsida "S. Flamziga Flizan TILL SALU! Lev. v. 8. Säljes till reducerat pris pga. färgfel (avelsförbud)"

Ja. De är ju så söta när dom har blåa ögon. Helt underbara.

#5 okej =)
Jag har sett valpar från denna kennel tidigare på blocket för några veckor sedan, kanske till och med är samma valpar. Men iaf, de valpar såg verkligen ut att vara sobel merle. Och det kan nog vara så att sobel merle kan få blå ögon liksom blue merle. Men jag är inte så kunnig inom ämnet så jag ska inte säga att det ÄR så, jag säger bara att det KAN vara så. Hur som helst, väldigt söt valp:)

Jag kollade upp valpen i skk hunddata och pappan är BLM och mamman är sobel så det är en sobel merle.

Jag tycker det verkar väldigt oseriöst.
//BrightGloria
- Hemsida

Jag håller med, det finns en anledning till att man inte ska para en blue merle med en sobel.
Oseriöst, ohälsosamt o.s.v… Men alla ska få bli älskade oberoende fel :)
Dessutom förstod jag det som att de föder upp alla färger så det kan ju vara ett misstag med parningen också.

Jo det är väl klart att alla ska bli älskade ;)

#12 Så tänkte jag också, men om man är medveten om att det löper stor risk för att valparna ska få något fel så är det väl bättre att "ta bort" valpen när den låg i magen.
Att jag inte tyckte om valpen sa jag inte.
Det är bara synd.
//BrightGloria
- Hemsida

#15 Gud så söt! Men vad märkligt ändå. Någon av far och mor föräldrarna var kanske blue merle. Inte så bra på det där, men söt var han i alla fall!
//BrightGloria
- Hemsida
#17: Vad jag har sett i en 3 leds stamtavla av honom så har han ingen blue merle där i. Endast trefärgade och sobel.
Mvh Emelie 

#18 Jaha, nä då har jag ingen aning. Men det är lite charmigt.
//BrightGloria
- Hemsida
#15 Gud så söt :) Jag tror att i detta fallet kan det handla om en mutation, ett fel i hans ögon-DNA, det kan ge bland annat 2 olikfärgade ögon.

Nej, man skall inte para en Blå med en Sobel…. MEN, det är mycket möjligt att det är en liten "olycka"! Sånt kan hända även den bästa!
Det är mycket möjligt att de här valparna är friska och inte har några som helst problem - däremot skall man nog inte använda dem för avel. Men eftersom jag inte är uppfödare eller har fördjupat mig i ämnet så kanske jag inte skall skriva för mycket.
Däremot tycker jag att valpisen är URSÖT! Jag skulle gärna ha den, men det är ju liksom lite fullt här hemma!
Har hört om flera fall tidigare där ett blått öga dykt upp och där det inte varit en "otillåten" parning. Men genetik är ett trickigt ämne där mycket spelar in 
Jag måste nog klämma in med att jag tycker uppfödaren har gjort en bra prisnedsättning på den lilla ang denna felfärging på ögat, samt även att hon är nu tingad .
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Vad jag vet så finns det två olika anlag för blå ögon. Ett anlag som hänger ihop med pälsfärgen, dvs (dvs merle-genen) och som även kan ge melerade ögon. Det andra anlaget är recessivt och hänger inte ihop med pälsfärgen. Dessa ögon kan inte bli melerade (men kan kan ha en rak delning där ena delen av ögat är en färg och den andra är blå). Så på en trefärgad Sheltie med blått öga skulle det kunna vara den sistnämnda recessiva genen som gett sig tillkänna. Det är ju inte godkänt enligt standarden så att det inte är så vanligt kan ju bero på att man försökt undvika att föra det vidare.
En blue merle kan ha blå ögon beroende på de olika anlagen men man reagerar kanske inte på att det är olika gener eftersom hunden är merle, och då tror att båda beror på merlefärgen.
Jag har kontakt med uppfödaren, ska köpa en valp därifrån, och hon är mycket seriös och trevlig. Parningen var en tjuvparning och inte alls planerad. Fast jag tycker att valpen är jättesöt och fin. :)