Räkna Hundens Ålder..
Ja jag blir fundersam på hur man ska räkna åldern på en hund.. Om en valp är född ex. 1 april så är den ju 1 månad den 1 maj, 2 månader 1 juni osv.. Men om man räknar veckorna så stämmer ju inte det helt, då blir 1 månad bara 28 dagar.. Så hur gör ni när ni räknar er hunds ålder?
Jag har gjort så att fram till 1 år så har jag räknat veckorna/månader hur gammal hunden är. Efter 1-års dagen så har jag tagit vid där =).
Okej.. Men hur ska jag räkna? Sammie är född 17/12 och då blir han ju egentligen 4 månader den 17/4 istället för 8/4.. Blir ju jättekonstigt 
När man räknar månader kan man göra så här: Om hunden är född tex 25 maj blir den en månad 25 juni, 2 månader 25 juli osv. Det är 30-31 dagar i en månad (undantag för februari). Om man delar 30 dagar på 7 (så många dagar det är i veckan) så får vi 4,28 veckor per månad. Alltså är det i varje månad 4 veckor + 2-3 dagar. Vilket för att det inte alltid stämmer när man jämför hundens ålder i veckor med hundens ålder i månader. Eftersom det är några dagar "över" i varje månad. Hoppas ni förstår vad jag menar;)
#3 Jo det är så jag skrev, men det stämmer ju inte överens om man bara räknar veckorna :-/

Jag räknar år bara. Ett år, ett och ett halft år.. Men så blir det ju när man kommer upp mot 10 som Roysen :)
Jo sant.. Men jag menar just från början när man har valp :-)
jag tycker också att det blir lite krånligt. Jag räknas mesta dels veckorna, eftersom det blir "enklast", men jag tycker inte att hon blir en 1 månad äldre förrens själva datumet..dsv 12/3 osv.
Hur funderar du på att räkna soffe? :)
Jaa idag när jag var hos veterinären så räknades månaden först och sen dagar.. Alltså istället för 13 veckor så stod det 3 månader och 3 dagar.. Annars stämmer det väl inte..