Storleksbedömning..
Hej!
Jag undrar om ni här kan bedöma något vad ni tror att min lille kille kommer att bli i mankhöjd? Jag vet att det kan vara svårt med Sheltie, men ni får gärna göra ett försök.. Från början har enligt min uppfödare sagt att han är född några dagar för tidigt, men jag är inte säker på att det stämmer bara för att han var så liten när han föddes, kan ju inte sånt..
Jag har mätt hans höjd amatörmässigt som är ca. 24 cm nu och han är snart 13 veckor..
vet att man "brukar" säga att när hunden är tre månader kommer den ha den mankhöjden plus 10cm. Men precis som vanligt får man ta allt med en nypa salt, vet att Ronja06's Viggo växte mer än så, då även hon startade en tråd när han var så gammal…
Ja jag har läst det, men jag har hört andra historier som du nämner, så jag hoppas att den kriterien inte stämmer..
Jag har också hört att när hunden är 3 mån så får man plussa på 10 cm, tror det stämmer ganska ofta.
Men Saga var 26 cm när hon var 3 mån och hon är bara 34 cm idag och nu är hon drygt 1 år.
Sägs också att om hunden har stort huvud och kraftiga ben så brukar dom bli lite större, men det stämmer inte alltid heller, Saga har ganska stort huvud och hon är en liten tik.
Han är då himla söt din kille…
Ja jag hoppas att han blir 35 cm iaf som min uppfödare tippat!

har faktiskt ingen aning, men GRYMT SÖT!!! <33 :D
Hej, jag har också hört att man ska lägga till 6 cm vid 4 månader,
det är väl samma som 10 vi 3 mån, kan tänkas
MVH Hazel & co
Hemsidor: www.hazelhouse.se
www.sockertopp.se
min pysselblogg www.ellispysselhorna.sockertopp.se
Då har jag ett expmpel som möjligen innebär att detta inte stämmer. VId 12 veckor var Turbo 28 cm men vid 9 månader (?) mättes han 40 cm! Sen är ju en helt annan sak hur bra måtten stämmer också, inte världens lättaste att få honom att stå till tillräckligt länge :P
Men jag hoppas verkligen att han inte är mer än 40 cm, har ju slängt ut massor medpengar nu på internationell utställning nästa månad!
Finns här någon som kan sätta in en bild här på sin hund och visa med streck, ring eller något där man ska mäta hundens mankhöjd? Jag tycker att det är svårt med all päls.. För jag tror att jag mäter lite fel + att min linjal är 0,5 centimeter mer när jag har den ståendes, så då får jag ju räkna 0,5 centimeter extra på höjden.. Ja det vore iaf snällt om någon vill ställa upp på det!