Mjäll
Någon här som har erfarenhet av mjäll på sin Sheltie? Min lille kille har det nämligen och jag vet inte om det är stressmjäll, pga vädret eller om det är av fodret.. Vad tror ni? Det är inte gult eller något sådant, utan han är torr i huden och det är små vita flagkorn i pälsen som syns lite här o var.. Jag har köpt mjällschampo och balsam som jag ska prova nu och se om det hjälper, annars får jag väl ta honom till en veterinär..

Soffe, lite mjäll har ingen dött av.
Alla har vi mjäll då och då och det är inget att hetsa upp sig för. Väldigt många valpar har mjäll när de är små. Att blanda in mjällschampoo är nog inte så bra just nu ibörjan.
Han har ju gått igenom mycket den senaste månaden så det är klart han kanske blir lite stressad ibland.
Om det fortsätter så kan du fråga veterinär, men det är säkerligen bara tillfälligt.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag har inte påstått att man dör av mjäll och jag har inte hetsat upp mig över det heller.. Det var min uppfödare som blev orolig över detta och jag ville kolla upp det vilket jag tycker att man kan göra om man misstänker något, jag ignonerar inte sådant bara för att det inte tycks va allvarligt.. Men visst.. Det har varit mkt för honom och det kan säkerligen skapa mjäll.. Jag bryr mig om honom och vill hans bästa vad det än är för symptom..
#2 Förstår dig.
Min ettåring har väldigt mycket mjäll just nu och jag har börjat fundera på om hon kanske har mjällkvalster (det ska tydligen vara vanligt bland unga hundar). Hon ska till veterinären snart ändå så jag tänkte att dom ska få kolla det samtidigt. Det är inte lätt att se heller på dessa trefärgade långhåriga skapelser. Mjället ser man ju men inte ägg och sånt.
Men det är säkert bara vanligt mjäll på din lilla. =) Men om det är mycket är det ju inte konstigt att man funderar.
Jag tänkte direkt på mjällkvalster. Jag vet inte hur vanligt det är med mjäll på Shelties i övrigt, men de gånger mina har fått mjäll av stress så har det kommit direkt vid den stressande situationen och försvunnit lika snabbt.
Här finns en text om mjällkvalster (numera kallat mjällskabb).

#2 Åh, ta inte illa upp med mitt inlägg. Jag tycker inte att du beter dig fel. Jag var också orolig när Zelda hade mjäll som liten. Det är bra att du är uppmärksam!
Men som sagt, fortsätter det eller om det är ovanligt mycket så ring till vet. och rådfråga. Enklast. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Tack för era svar.. Jag avvaktar o se om det blir värre eller bättre förhoppningsvis.. Ska ringa till en veterinär iaf imorgon då hon har en viss samtalstid om dagarna..
Min voffse har haft lite mjäll, men inte så mycket så att jag oroar mig över det. Hoppas att det löser sig för dig!
#7 Tack för din omtanke :-)
Känner till flera av bekantas sheltiesar som har stressmjäll… Dom börjar mjälla då dom är osäkra eller så när dom ska lära sej något nytt (stressar upp sej) och så i andra stressituationer (mycket folk osv).
Har valpen mjäll hela tiden kan det oxå bero på att den har torrt hårbotten…
Jag skulle till först prova ett väldigt milt schampo och tvätta hunden och se om det blir bättre.
Håller tummarna att det reder sej 
Tack Ressu! :-) Jag har har använt schampot o balsamet 1 gång nu och ska göra det imorgon igen, får se hur det hjälper..