Enyas vet.besök
Idag har Enya varit hos veterinären för att få sin ettårs-spruta och för att kolla om hon hade mjällkvalster.
Sköterskan som gav henne sprutan kände igenom henne och påpekade att hon var alldeles för mager (fast det visste jag ju redan, hon äter ju nästan ingenting), men hon var väldigt imponerad över hur välmusklad pigan var. Godisen som skulle distrahera henne under tiden som hon fick sprutan tyckte hon var jätteäcklig, men det gjorde inget för hon brydde sig inte om sprutan i alla fall.
Sen blev det dags för mjällkvalsterkollen.
Då skulle sköterskan ta en bit tejp och tejpa mot håret på Enya för att sedan ta lös den och då skulle det sitta mjäll kvar på den. Problemet var dock att Enya fäller just nu så hon fick stora hårtussar istället. Så när hon skulle titta närmre på mjället som hon fick med så såg hon inget speciellt.
Sen kom veterinären (hade sån tur så det var min favortiveterinär som dessutom känner Enya) in för att kolla på Enya om hon såg nåt. Men det är inte lätt att se nåt på henne. Veterinären sa bara "herregud vad tät päls" medans hon försökte bena igenom pälsen (och då har hon ändå lite päls jämfört med Tindra). Hon såg såklart ingenting förutom mängderna med mjäll.
Men eftersom att hon kliar sig och har väldigt stora mängder mjäll så tyckte hon att jag skulle behandla i alla fall. Så jag har varit och hämtat ut medel till både Tindra och Enya. Ska ge en dos åt dom var idag och sen ska dom få igen om 4 veckor. Glömde dock att fråga henne om dom får hälsa på andra hundar innan 4 veckor har gått så jag måste ringa henne sen. Hon sa att jag måste nog klippa i nacken på hundarna för att komma åt huden, det ska ju inte i pälsen.. Huvva.

Oj, vad jobbigt det lät. Men vilken tur att ni fick medicin för det i alla fall. Krya på vovvarna från mig
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Ja, det känns verkligen jobbigt. =(
Sen så blev jag lite orolig, för det står på bipacksedeln till medlet att man ska vara försiktig med användningen av medlet på collieraser.. Men vet. sa ju att det skulle vara säkert för mina..

#2 Jo, det brukar stå så på starka mediciner. Det är ju så klart olika, men Zelda har aldrig haft problem med sådan medicin. Vi kan t.ex. använda Frontline utan problem.
Men märker du att hon inte mår bra av det så får du ringa vet. igen.
Håller tummarna för er!
//BrightGloria
- Hemsida
#3 Tack! Tindra har reagerat på medel man har satt i nacken på henne när hon hade löss. Undrar om det inte var Frontline.. Hon blev alldeles groggy och höll på att rasa ner för trappen. Det var jätteläskigt.
Tack för påminnelsen att beställa tid för vaccinering!
Och hoppas medlet kommer dit det ska ;)

#4 Det lät ju inte alls roligt. :( Hoppas att det går bättre denna gången då. *håller tummarna*
//BrightGloria
- Hemsida
#4 Tror det är frontline som inte alls rekomenderas åt sheltien. Var i alla fall nån av alla dessa fästingmedel.. Har förstått att sheltien överlag är ganska känsliga mot olika medel.
Vissa sheltien har reagerat väldigt negativt på frontline! Dock har jag använt expot på mina. Detta inte heller helt utan problem. Poitsu blev väldigt irriterad på området var det hade blivit droppat. Så, jag är väldigt försiktig med att använda båda
.

#7 Det är inte alla sheltisar, men man ska kanske undvika det ändå. Det är ju en stor risk ändå.
Zelda fick frontline förra året och det var inga problem. Men jag tror inte hon ska få det detta året.
//BrightGloria
- Hemsida