Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 3074 ggr
BrightGloria
0

Hundarnas får inte ätas" lista.

Jag skriver ner det som man ska låta bli att ge till sin hund. Däremot så finns det ju vissa saker som hundar inte mår bra av i stora mägder. t.ex. vindruvor. Äter den en hel skål med vindruvor kan det bli timmar hos veterinären medans en enda vindruva inte gör något alls.
  Det beror ju hunden också, hur känslig den är.

Fästingpreparat - De ogiftiga medlena innehåller örter och trätjära, medans de giftiga produkterna innehåller olika nervgifter, vilket gör risk för både för hunden och omgivningen.
Men där det finns mycket fästingar har vi ofta inte något annat val än att prova oss fram till det fästingmedel som hunden verkar tåla.

Blågröna alger (giftalger) - är farligt för hunden - både att bada och dricka av.

Svampar som är giftiga för människan är även giftigt för hunden.

Paddor - utsöndrar giftet bufotoxin. En hund som fått  paddförgift börjar dregla i stora mägnder med segt och skummigt slem.

Växter - t.ex. anemon, azalea, gullregn, idegran, julstjärna, kastanj, liguster, liljekonvalj, mistel, påsklilja, rhododendron, tulpan, vintergäck med flera.

Tuggben, tuggpinnar och buffelhudsben - Pinnar och ben från andra länder, som inte har samma regler inom kemikalier, kan innehålla gifter. 
  Rökt kan vara skadligt för hundens matsmältning. Äter hunden för snabbt och med för stora bitar så kan det svälla i magen.

Xylitol - är ett sötningsmedeln som finns i t.ex. tandkräm, fluortabletter och tuggemi. Det är giftigt för hunden och kan ge ledbesvär. Xylitol ska undvikas av människan med.

Alkohol, tobak, mediciner, rengöringsmedel. tändstickor, tändvätska, bekämpningsmedel, växtgödning.

Avokado, broccoli, vindruvor och russin är också farligt för hunden att äta i stora mägder.

Choklad och kakao - Mörkchoklad är värst.

Alla typer av matlökar - Spelar ingen roll om de är kokta, råa eller torkade.
Blomsterlökar innehåller thiosulfat, det är ett näringsämne som hundar inte kan bryta ned. Då kommer hunden få blodbrist. (anemi)
 Man ska alltså även undvika mat som innehåller lök så som köttbullar, korv och pyttipanna.

Glykol - ett antifrysmedel som finns i kylarvätska. Eftersom det är sött så finns det stor risk för att hunden ska slicka i sig det i garaget eller på gatan.

Strumpor - och andra saker som är trådiga. Trådarna fastnar i tarmen.

Potatis - Glykoalkaloider förekommer hos flera olika sorters potatisväxter.
De som finns i potatis heter a-chakonin och a-solanin. De har en snarlik kemisk struktur och är båda beska och kan i höga doser vara giftiga.

Rå äggvita - Bryter ner B-vitaminer i hundkroppen.

Hoppas den kommer till nytta!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Futurity
0

Super BrightGloria! Tror du skrev det här igår bara för att jag var nära på att ge Stintan en liten vindruva!Flört

BrightGloria
0

#1 Det hade jag redan glömt bort. ;)
Det har kommit upp lite sådant här i trådarna så jag tänkte skriva upp det i en tråd. :)

//BrightGloria
- Hemsida

Hazel
0

Hej

Jag har hört att lök, äggvita och potatis inte heller är bra.

medde
0

Äggvitan om den är rå, bryter ner b-vitaminen i kroppen,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

BrightGloria
0

#3 & 4 Har lagt till det.

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
0