Fästingstider på kommande!
Nu är fästingarna snart här igen…
Brukar ni skydda era hundar? Och med vad? Berätta gärna vilket sorts medel eller halsband ni använder och egna åsikter om det.
Själv använder jag Scalibor-halsbanden på minaoch tycker dom har fungerat super. Enda man måste tänka på är att hundarna inte ska simma med dom. Men jag tycker det går ändå så lätt att trä av dom då vi åker ner med hundarna till stranden 
Jag kommer nog inte att använda halsband, utan jag vill prova med ett kosttillskott som heter FIXODIDA ZX 
Jag använde Scalibor-halsbandendet på Mickey, men märkte att han vart ganska slö av det, tog då bort det. Då vart han samma gamla vanliga Mickey igen. Men ville prova återigen om det var verkligen halsbandet som gjorde detta, så det åkte på igen. Samma sak kom tillbaka, en slö Mickey. Så nu i sommar får jag tänka om vad jag ska använda till han.
Så jag kommer följa denna tråd noga.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det är nog vanligt att dess halsband är för starka, så det ska bli intressant för mig oxå att följa den här tråden..
ROnja får det där pulvret i maten, fungerar verkligen hur bra som helst och matte behöver inte ha några som helst skuldkänslor för att hon sätter på gift på sin hund, vi trivs utmärkt! :D
#5 Är det den som jag skrev?
#6 mycket möjligt, vet att det är ett krångligt namn som slutar på ZX ;)
Ja då är det samma som jag skrev ;-) FIXODIDA ZX
De två senaste somrarna har vi använt bärnstenshalsband och det funkade jättebra första sommaren, och delvis andra sommaren. När vi åkte till ett område som är väldigt drabbat av fästingar hjälpte de tyvärr inte. Men här på hemmaplan har de varit jättebra.
Mina hundar har reagerat lite olika på olika preparat och några av dem får klåda av exspot. Exspot har varit det mest effektiva för oss, men det känns inte alls bra att behöva använda tycker jag.
Kan tipsa om hur min mor gör då hennes hund får klåda av exspot. Hon krossar en vitlök, gnider in sina händer med det och stryker det på hundens päls. Det har funkat jättebra, men måste ju göras ganska ofta för att ha effekt.

Jag har kört med Frontline i några år nu, men fästingarna verkar ha blivit imuna.
Funderar på att testa FIXODIDA ZX som Soffe och Malin3033 ska använda. Verkar mer naturligt än massa medel i nacken.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Just nu ser det ju inte ut att bli någon sommar dock, från varm härlig vår till kallaste snövinter på en dag. Knappt jag kom hem från skolan idag.
//BrightGloria
- Hemsida
Vi använde Frontline spray som skulle i hela pälsen ifjol eftersom Turbo var valp och vägde för lite för sånt man droppar i nacken. I år vet jag dock inte vad vi ska använda, antagligen kör vi slut på sprayen och sen tar jag väl och frågar vetten vad hon rekomenderar.
Jag kom på att PCL har ju ett spray som heter STOPP och är till för all ohyra på sommarn.. Ska nog prova det först o se om det kan hjälpa.. Någon här som testat det kanske..
Har med gott resultat använt mig av fronline spot on i flera år men förra året funkade det nästan inte alls
.
Är nu på jakt efter nåt bättre.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#15 Ja, det är som jag sa att det verkar som om fästingarna blir immuna mot frontline.
//BrightGloria
- Hemsida
#16 Ja det är pissigt. Funderar på det där pulvret…Fixudida zx.
#2+5 Är det vänligt för känsliga magar?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#17 på förpackningen står det att det inte bör ges till hundar med väldigt känsliga magar. Vi har en till hund, Ivan, han har en känslig mage och vi har aldrig gett honom detta, inte heller provat. Ronja verkar itne ha samma problem med magen och har inte märkt någon större skillnad på beteende och avföring när hon ätit fästingmedlet.

Scalibor blir det i9år igen, det har fungerat super på Zigge !
Tror jag totalt tog ungefär 10 fästingar på honom under fästingperioden.
Mvh Ellenfyrkant

Tänkte bara påminna er om att sheltien är en av de raser som inte tål vilka antifästingmetoder som helst, så kolla upp det innan ni prövar nya hejvilt !
Mvh Ellenfyrkant

#20 Det är nog många införstådda med, men tack ändå. 
//BrightGloria
- Hemsida

#21 Jag hade inte en aning om det innan Zigges uppfödare berättade det när vi hälsade på första gången. Om inte hon berättat det skulle jag antagligen inte vetat det nu heller. Så att det är uttjatat skulle jag inte påstå. Anser heller inte att det är något man kan höra för många gånger.
Mvh Ellenfyrkant

#22 Att det är utjtat har jag inte heller påståt. 
Och man kan verkligen inte höra det för många gånger.
//BrightGloria
- Hemsida
Vi talar om våra hundar och alla bra medel som finns, men hur är det med er själva då? Har ni tagit någon vac spruta mot dessa små kryp. Eller är det hundarna ni endast tänker på
#24 Inte är det nånting att ta spruta mot, lite borrelia dör man inte av bara man är uppmärksam :) Vi har ganska mycket fästingar vissa år på villan men inte har vi aldrig tagit nån spruta under de 20 år som vi haft villan.
#24 inte tagit nån spruta fast jag tänkt göra det varje år. Blev biten för första gången förra året, trots hundar o katter i sängen.
Ska nog ta sprutorna i år, för vi har massor m fästingar här.

Jag fick en fästing en gång. Fast den märkte jag väldigt tidigt. Det jobbiga var att det satt på ryggen, och jag nådde den verligen inte! Jag var ensam hemma och FYYY vad läskigt det var! Att veta att man har en blodsugande, sjukdomsspridande sak på ryggen var väldigt plågsamt!
Men sprutorna klarar jag mig utan i alla fall. Vet inte vad som är värst. Spruta eller fästing?
//BrightGloria
- Hemsida
#27 Jag tror varken sprutan eller fästingen är värst! Det är helt klart att få sjukdomen dom kan ge till oss. Dt är helt klart värst. Så ge dig iväg och ta en spruta nu! Men det är klart bor man i områden där det inte förligger en större risk kan man kanske hoppa över den elaka sprutan.

#28 hehe ja. :)
(Jag har kvar min spruträdsla sedan lågstadiet då skolsköterskan nästan tvingade mig att ta en vaccinations spruta som mina föräldrar sa att jag inte skulle ta. Hon stod sedan inför hela min klass och sa att det var jättedåligt att jag inte skulle ta en spruta)
//BrightGloria
- Hemsida
#27 Har inte vaccinerat mig, men borde nog göra det. Vilken sjukdom är det man skyddar sig mot?
Jag har tagit vaccinet. Bättre att vara på den säkra sidan…