Snart dags för ormarna att komma fram
Det är inte bara fästingar som vaknar på våren, utan även huggormarna. Hur brukar ni göra? Ser ni till att ha kortisontabletter ifall olyckan är framme? Om ni har det, tar ni även med dem på promenaderna?

Skäms lite grann, för jag har aldrig tänkt på att mina hundar kan bli ormbitna. Däremot har jag alltid med mobilen.
Men det kanske är en bra idé att ta med tabletter fall i fall. Men har dock aldrig hört något om några ormar här i Sunne.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag hade stall och mina hästar så hade jag jämt ett välfyllt medicin skåp, där fanns det alltidäven till för hundarna, då vi hade gott om huggorm runt stallet. Just nu är dom verkligen på G. Även då vi tränade spår hade vi med oss motgift för just detta otrevliga bett i våra väskor.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Usch för dessa krälande djur
Jag föredrar att ha mina hemma, men dock inte svenska huggormen. Så vi har 4 stycken väl valda slingrande vänner hemma.

#5 Tur att jag inte var den enda. 
//BrightGloria
- Hemsida
Usch va hemskt :-/ Det är många år sedan jag såg huggorm sist..
#5 Här kan vi köpa receptfritt hos veterinären. Brukar ha dem i en liten kapsel på min nyckelknippa (kapseln får man med när man köper tabletterna). Det kostar bara runt 50 kr.
#2 Har man dem så så är de riktigt trevliga:)
#5 Jag fick recept, men det emma93 talde om är nog bra det med.
#2 Mina är riktigt trevliga och snälla, vi har nu 4 st ormar hemma, sen har vi 2 ödlor och en vacker spindel

Jag såg tre stora huggormar för 1½ vecka sedan, såg dem när Daisy nosade på dem, tur att de var slöa så de inte bet henne, har inga tabletter men kanske bäst att se till att få.
#11 Är man mycket ute i skog och mark, känns det tryggt att ha med sig om olyckan skulle vara framme. Sen har ju allt en förmåga att hända då man är långt från en vet, samt vem tänker helt klart du det händer. Panik!

Hur ska man få i hunden tabletterna egentligen? Mina spottar bara ut sådant.
//BrightGloria
- Hemsida
#13 Om jag har en hund som är duktig på att pillra ur tabletten om man bäddat in den i nåt gott, så brukar jag krossa den och bädda in den i t.ex leverpastej. Men jag gissar att din fråga gäller i krisläge när man kanske inte har nåt med sig som funkar (t.ex på promenad)? Jag brukar lägga tabletten långt bak på hundens tunga, stänga munnen på den med ena handen och stryka mjukt över halsen (alltså framsidan, under hakan) med andra handen för att få den att svälja.

#14 Ah, jag menade under krissituationer. Tack för svaret.
//BrightGloria
- Hemsida
.