Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 4670 ggr
LnKarlsson
0

Vallande sheltiesar?

Har en liten fråga som måste vara perfekt att slänga ut här bland alla sheltieägare!

En shetland sheepdog har ju vallat för länge sedan men är det någon här som använder sin sheltie till vallning i nuläget?
Det verkar mest som att aveln riktar sig mer mot sällskap, agility och utställning nu.

Vore roligt att få svar :)
/Ellen
(förresten, måste bara säga att alla bilder ni lägger ut på era fina hundar får mig att bli så glad. Alla sheltiesar är verkligen sockersöta!)

bima69
0

Jag hade med mig min Sheltie Qina när jag var och vallade med min Aussie. Hon hade inget intresse alls av fåren, utan dom nästan stångade henne när vi tog in henne i hagen, men då gick Aussien emellan. Vi fick ta ut henne därifrån för att skydda henne.

Har hört att det är några i Danmark som brukar valla med sina Sheltien, finns säkert i Sverigen också.

Hittade en hemsida om vallning på Sheltie som skickats ut på en mailinglista för ett tag sen

http://www.shetla.dk/herding.html

Hade varit skoj att prova med Saga, har en kompis som har får som jag brukar vara och valla med min Aussie, kanske tar med mig Saga dit…

[Malin3033]
0

Jag har aldrig provat att valla med min sheltie, och vet inte om hon skulle ha intresset. Däremot har Ivan, våran andra hund som är en Lancashire heeler vallat fram får som var på rymmen i skogen, utan att vi visste om det! Så när vi var på promenad försvann han och när han kom tillbaka hade han 5får med sig. Kan väl tillägga att Lancashire heelern är en vallhund, men användes mest till att valla nötdjur.

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har vallat två gånger med Ronja. Hon har alltid visat stort intresse för fåren, och har vallat ca. 10får själv. Det har gått över förväntningarna, men tyvärr har jag inga egna får.

(Bifogar en bild då hon för första gången vallade får, första gången var det bara 5 stycken tror jag.)

Mvh Emelie Förlägen

BrightGloria
0

Zelda har aldrig fått för sig att valla något. Mer än min cykel, men det är om jag stirrar upp henne lite.
   Stintan däremot älskar att valla fåglar, har troligen att göra med att hon är 50% golden men ändå.

Men jag är ändå glad att hon inte är så vall-sugen ändå. :)

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

LnKarlsson
0

#3, det låter ju lovande!

Jag undrar om ifall man låter sin valp bekanta sig med får redan från början så kanske vallningsintresset är större än att man låter hunden träffa får första gången då den är ett år eller mer.. Hmm.
Har ingen hund ännu men är helt förälskad i rasen Sheltie och det vore perfekt om vi kunde få tag på en som hade vallningsintresse då vi har 15 får.
En border collie är ju ett annat alternativ men det känns som att en sheltie är aningen lättare att stimulera, man hör ju så mycket om bc:s som är understimulerade…

VickiochTova
0

Jag har prövat min sheltie på får och hon tände direkt! Vi vallade på en kompis flock och hon jobbade närmare än en BC men inte med skall om inte fåren gjorde nåt oväntat så hon fick ta i Skrattande

Vi ska gå en vallkurs nu i vår då det verkligen är det roligaste hon gjort, sitter och skriker i bilen när vi vallar med någon av de andra hundarna… Och driften är såpass hög att hon inte lyssnar speciellt bra på kommandon trots att hon är uppe i elitlydna så kan man inte tro det när man ser henne i fårhagen!

Så sheltien kan den oxå Oskyldig

Whyzie
0

Jag har vallat får med min Evita en gångGlad. Det var jätteskoj enligt henne. Hon fattade galoppen, och ändå har vi inte gått någon instruktionstimme eller så!Tungan ute Men jag har ju vänjt hene vid ett par bekantas får, så det är viktigt att de inte är "rädda" för dom.

Sen så vallar hon in min vän's två king charles spaniels. Där är hon lite tuffare och kan skälla konstant på dom. Det är härligt att se, hon är trots allt bara 7 mån.Oskyldig

Bifogar vallhundsbild på henneFlört

[Malin3033]
0

#7 totalt älskar bilder med hundar i vallhundställning!

BrightGloria
0

#8 Samma här. De ser så vilda ut. Skrattande

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

FurryTails
0

Pixel vallar bollarna här hemmaSkrattande så intresset finns där.

LnKarlsson
0

#6, #7 och #10, vad roligt att höra! Jag är sååååå sugen på en liten sheltie just nu så det är sjukt! Skulle vara underbart att ha en till sommaren men jag får nog vänta tills nästa år då jag tar studenten och kommer ha mer tid (förhoppningsvis)…
All denna väntan…. :P

(bifogar bild på de får som min sheltie (om jag hade någon) skulle få försöka valla!)

[sheltietjej]
0

Emil försöker valla bilar men de går inte så bra, och mormor vill inte att han ska lära sig valla. Hon tror att han kommer försöka valla allt efter, men sen när jag har egen hund ska jag nog valla lite.

Whyzie
0

#8 & #9 Wooho, det känns naturligt med sådanna bilder. Totalälskar dem oxå!Förvånad

#11 Håller tummarna för att det blir en liten sheltie hemma hos dig om ca ett år!Skrattande Vad söta fåren ni har är! Ser så hela och rena ut på bilden!!Tungan ute

runas
0

Min första sheltie vallade hästar, som mest föste han 20 st islänningar från betet till stallet, en sträcka på 1km. Han var en naturbegåvning men lite för mkt eye för hästarna kanske, skulle nog varit bättre på får men vi fick aldrig chansen att testa.

Han älskade att valla, hade lite svårt att stänga av o försökte även valla uppbundna hästar i stallgången. Fick säga till på skarpen, då liksom snäppte han ur det…plutten då, saknar honom.

Min Gusti som jag har nu har mer o mer visat vallinstinkt i stallet men då han blivit sparkad en gång är han lite försiktigare än min förra. Min andra sheltie Jasper visar noll intresse av att valla.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

LnKarlsson
0

#13, tack! Det är ryafår, jättehärliga och fina! :)

#14, oj vad duktigt, hästar måste ju vara lite svårare att valla än får känns det som! Det verkar som att det är väldigt individuellt på vilka shelties som har vallanlag och intresse..

Jag har ett svårt val framför mig, antingen sheltie eller border collie. Just nu lutar det mycket åt bc eftersom vi har en bekant som äger en tik som dom planerar en kull etfer. Men shelties är ju så underbart söta och i en alldeles perfekt storlek så jag vill så gärna ha en. Min mamma gillar dock lite större hundar och då är en bc bättre. Gah, jag kan bli tokig på detta! :P

Citronmeliss
0

Min Reiki är mycket intresserad av att valla!

Några får har vi inte, så hittils har hon fått hålla tillgodo med islandshästarna och det går alldeles utmärkt.

Förhoppningsvis blir det några får här hemma lite längre fram som hon kan få hjälpa till med!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

h00jff
0

På Animal Planet visade hade de en programserie om olika hundraser för några år sedan. På det sheltieprogrammet var det flera sheltie som jobbade med att valla får.

Tyvärr tror jag att sheltien är för sönderavlad för att bli en riktigt bra vallhund. Sedan har väl aldrig sheltien använts på samma sätt som ex border collien. Sheltien har använts mer som en gårdshund och hjälpt till med att driva in fåren från betena, men inte till sådant finlir som BC.

SparklingTindra
0

#17 Hur menar du när du säger att sheltien skulle vara för sönderavlad för att bli en riktigt bra vallhund. Det tror då inte jag ett dugg på.

Whyzie
0

#17 Hur tänker du när du påstår att sheltien är förstörd innom aveln? Beror väll ändå på individen?!

En del jakthundar har mer eller mindre talang. Man får nog söka efter talang innan man börjar tror jag. Så tror jag det är innom vallning också. BC har mer uthållighet, men tycker hunden inte att det är roligt så är det svårt att få den till att sammarbeta.

LnKarlsson
0

Tror att #17 syftar nog kanske på att sheltien på senare år har avlats mest på utställning och lydnad/agility och man har inte tagit vara på de hundar som visat mycket vallningsglädje. BC däremot avlas ju nästan endast på vallningen, man får ju inte ens regga en BC om inte föräldrarna har gjort vallhundsprov.

Men eftersom sheltien avlats mycket inom lydnad så borde ju ändå vallningsglädjen och viljan att vara till lags finnas kvar och det är ju en stor grund till vallning, tycker jag iallafall! 
Fast det är nog bra mycket lättare att få tag på en BC med anlag för vallning än en sheltie, just för att uppfödarna har olika mål med sin avel.

Jennifer89
0

Tiini är också väldigt intresserad av får :) och vallar gör hon också :) hon kan valla lite vad som helst Flört

h00jff
0

#20 Precis så. Fram till 80-talet så avlades den väl enbart på utställningsmeriter, därefter så har den även avlats på agilitymeriter. Hur många avlar på på vallande föräldrar? Ingen, åtminstone inte i Sverige. Visst har sheltien kvar visst vallanlag, men det betyder inte att det är en bra vallhund. Vallanlaget visar sig exempelvis genom att den "jagar" bilar, cyklister m.m. Tyvärr tror jag att få shelties skulle klara ett vallhundsprov.

Jag hade gärna sett att man behållit rasens ursprung mera och avlat på vallet, men tyvärr är det ju inte så.

#19 Visst har hundar olika talang beroende på individ, men hur många jakthundsuppfödare avlar på utställningsresultat? Snarare så avlar man på jaktmeriter, vilket förstärker jaktanlagen istället för tvärtom.

Tyvärr har utställning förstört många raser och förändrat dem, ibland har det utvecklats till trevliga sällskapshundar, ibland groteska missfoster (ursäkta, men jag är inte så förtjust i bulldogs som ser ut som de sprungit in i väggen, kan knappt gå och kan inte förlösas naturligt). Att avla enbart på utseende är förkastligt enligt mig…

Sussan
0

Trots att de flesta uppfödare inte avlar på vallanlag så avlar man inte "bara" på utseènde.

Det är så otroligt mycket som man skall beakta och ta hänsyn till i sin avel så man kan inte bara inrikta sig på en enstaka detalj.

Ingen har någon glädje av en "sönderavlad" individ.

Och att hitta en detalj att avla på som inte finns i den ursprungliga Sheltien är inte så meningsfull, kan man tycka.

Sussi

[Malin3033]
0

Nu är det nästan bestämt att jag ska på ett läger i sommar, och då kan man bl.a. välja fårvallning med sheltie, har funderat på om det skulle vara något att kanske prova på, men hur tror ni konsekvenserna blir att vi inte kommer kunna ha möjlighet att valla hemma? Komemr hon börja valla cyklar, bilar osv "istället"? Vet ju att många BC gör så om dem fått prova att valla utan att fortsätta.