Vallning, något man ska göra?
Sitter här och planerar ett läger för mig och Ronja. Såg att man kunde välja vallning och min första tanke var - Yes, det här borde vi verkligen prova! Eftersom det inte finns några möjligheter här hemma att göra det.
Nu har jag funderat på det här några dagar och har blivit lite osäker. Om man tittar på te.x BC:n, det "sägs" ju att en vallhund mår bättre av att inte valla alls än att prova på det en/två gånger och sedan inte få göra det. När den liksom har "väckt" instinkten till liv.
Är det så med sheltie också? Vill ju inte komma hem från lägret och så börjar Ronja valla bilar, cyklister, joggare osv.
Vad tror ni? Jag skulle tycka det vore väldigt spännande och roligt att prova på vallning, men är det värt det?
Mvh
Malin

Kan säga att Tova har prövat på vallningen och är supertänd på fåren, vi ska ev gå kurs i sommar… Men jag har heller inte får och därför vallat väldigt sporadiskt! Och Tona har inte blivit mer galen än innan om det inte är får i närheten, inte vallat bilar, cyklat osv!
Så pröva du, det är skitkul att se hundarna i det jobbet de är avlade till 

Antar att du kollar på samma läger som jag gör ? :P
Sheltiebladet ?
Mvh Ellenfyrkant
#1 det är lite så jag tänker att det skulle verkligen vara kul att se vad Ronja går för när det gäller vallningen, det är ju trots allt deras uppgift från början.

#3 Det är häftigt att se instinkterna i dom! Jag trodde Tova skulle va rädd för fåren men icke
Hon hämtar och föser och skriker om hon ser fåren och inte får jobba med dom!
#2 Tandemåla lägret?:D

Är det bara jag som har en sheltie som inte vet vad ett får är?
Hon är jätterädd för dem och springer iväg. *suckar*
Hoppas du har mer tur med Ronja! Jag tycker att det verkar roligt. Det finns inte någon gård någonstans så du kan se hur hon reagerar?
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

#5 Ja, precis. Om jag ska dit ska jag absolut träna vallning !
Det är det som lockar mest, Zigge har otroligt mycket vall i sig för att vara sheltie. Det sa uppfödaren också, jag vet inte hur många år Shellrick's existerat men det finns ju herrans många kullar i alla fall och av alla dom hade Anne (uppfödaren) aldrig fått någon hund där vallen märktes så mycket som hos Zigge. Så det skulle verkligen vara spännande, det enda jag funderar på är om han skulle bli rädd för fåren x)
Mvh Ellenfyrkant