Första löpet..

Vad bra!
Zeldas första löp gick obemärkt förbi.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Håller md ovan talare.
Men ena tik var som förbytt då hon löpte, inge kul alls. För att ca 60 dygn senare vakta mina skor som jag ville ha till mina fötter,,,,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#0 Vad skönt, det är alltid en väntan tycker jag. Min yngsta hon löpte väldigt sent första gången (16 mån) och sen dröjde det över ett år tills nästa löp. Hennes farmor var likadan. När man fått kläm på löptiderna så är det ju rätt skönt att det inte är så tätt, men innan det är det bara en evig väntan.
#2 Nämen medde, försökte du ha hennes valpar på fötterna? :-D

#3 Hahaha! Stackars små valpisar! 
//BrightGloria
- Hemsida
#3 Ja hon tyckte att min skor kunde fungera som valpar då hon ej hade några egna, så det var lite panik varje gång vi skulle ut rent ut sagt. Detta hände varje gång efter hennes löp ang mina skor. Hon gick igenom allt. ätandet, humöret, mjölken, jag hela kittet!Pust!!

#5 Det är Zelda och Stintan också experter på. Fast de nöjer sig utan bebisarna. (Som tur är)
//BrightGloria
- Hemsida
# 3 Det har jag också varit med om . Värst var en tik av lite större ras som tog dörrmattan som sin valplåda, och sen allt eftersom hittade hon fler och fler "bebisar" (dvs leksaker etc) och var som mest uppe i 10 st. Hon hade fullt sjå att flytta med sig alla bebisar när hon skulle nånstans. Det var inte heller så praktiskt att ha en tik som vaktade sina valpar precis innanför dörren.
Det var flera av mina vänner som ej villa ta tillbaka sina skor då dom skulle gå hem, dom kände sig inte för att ta "valparna" från en dob tik som gjorde reklam för Cologate! Så jag fick ta dom och ge dom åter.
Hon skulle inte göra något, men visse att hon kunde skrämmas med lite tandkräms reklam

fnissa fnisssa! Min gamla vovve - korsning Collie/BorderCollie skenvalpade stort. Samlade in allehanda mjuka prylar, fick mjölk osv. Smulan märktes det knappt på men Tinglan däremot blev alldeles till sig när jag kom med små runda pälsklädda "duttar" - ca 10cm i diameter - som dessutom pep!
Smulan tyckte det var jättefestliga leksaker och fick på moppe rejält av Tinglan som inte ville ha en Smula bitande i hennes små valpar! Det gick dock snabbt över och nu leker alla hejdlöst med de här duttarna. Blev tvungen att köpa in ett helt gäng!

Ni skrämmer mig.. 

#10 Haha! Bara några veckor om året!
//BrightGloria
- Hemsida

#11 Fast jag har hört om fall som varat i flera månader?
Har haft turen att slippa skendräcktighet på mina tidigare tikar, och har inte heller någon erfarenhet att löp-psyk-bryt förän nu.. *liten och nervös*
#10 Den jag berättar om är inte en sheltie, och jag har bara haft en sheltietik som haft riktiga problem kopplade till löp, så oroa dig inte i förväg:). Att tiken är mer eller mindre spattig innan sitt första löp behöver inte betyda att hon är påverkad efter löp, och/eller vid senare löp.
Och skulle det i slutänden vara för bekymmersamt med just skendräktighet så finns det ju hjälp att få, t.ex medicinering eller kastration. Ökad motion och minskad mat inte att förglömma. Så oroa dig inte FurryTails!!:)

Jag tror inte att det blir några problem för dig Furrytails! Skulle det det bli så, så gå till veterinären och be om att få recept på galastop.
Inga problem alls
//BrightGloria
- Hemsida