Kräks
Hej!
Hampuz kräktes i går kväll och nu i kväll har han också kräkts. I kväll var det ganska mycket. Han har inte fått något konstigt att äta, utan det valpfoder som uppfödaren rekommenderade, samt a-fil på det, som hon också rekommenderade.
Eller jo: han har stulit kattmat från vår äldsta katt, men det är inga mängder. (Uppfödaren sa att man kan ge hundar katt-torrfoder som "belöningsgodis" och att det inte var farligt för hundar. Det har vi inte gjort, men han har som sagt stulit lite innan jag hunnit fram och tagit bort skålen.)
Jag undrar om det är vanligt att valpar kräks eller om man ska vara orolig. Han är pigg och beter sig som vanligt, verkar inte medtagen eller trött. Fast man blir ju orolig. Vad säger ni? Har era valpar kräkts?
Ja det har hänt att min valp har kräkts, men sen har det varit som vanligt igen.. Han har ändå varit pigg o glad, ätit sen igen utan att kräkas upp det eller bli sämre..
Är rätt vanligt att valpar kräks skulle jag säga, likaså att de haltar lite nu som då. Turbo kräktes också nu som då när han var mindre och eftersom han var vild som tusan hände det att han haltade nån timme ibland också.
Ja, så är det med Hampuz också. Han är som vanligt, pigg och glad. Aptiten är det heller inget fel på.
Fast nu kom jag på att han faktiskt har ätit något som kanske inte är bra. Han har fått några bitar hundgodis som belöning och sedan köpte jag tuggben, sådana där smala som är som pinnar, åt honom. Han har kanske tuggat upp en tredjedel av ett av dem.
Kan det vara för hårdsmält för hans valpmage? Jag har gjort helt fel som har gett detta till honom?
(Det förra inlägget var svar på Soffes inlägg.)
#2: Okej, vad skönt. Både du och Soffe har upplevt detta. Jag blev orolig. Fast jag tänker inte ge honom av de där tuggpinnarna och belöningsgodiset nåt mer. Ger honom av hans vanliga mat i stället som belöning. Tror att det kanske inte var bra.
Kanske du inte bör ge för mkt tuggpinnar, du ger ju godis till honom oxå.. Hur ofta vet jag inte man kan ge till en valp, de kan ju va känsliga i magen..

Vissa shelties är lite känsligare med magen än andra. A-fil är det jättebra att du ger honom.
Du skulle även kunna ge honom lite kokt ris då och då.
Att valparna kräks är faktiskt vanligt. Jag vet inte riktigt varför.
Jag vet att de kan spy om de är tomma i magen. Hur långt mellan rum är det mellan måltiderna?
Har du en termometer så kan du ta tempen på honom, men jag tror inte att det är någon fara. Håll utkik och fortsätter det så kan du ju alltid slå en pling till veterinären. :)
Lycka till!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#5: Nej, det har du rätt i, att de kan vara känsliga. Jag har i och för sig inte gett mycket av vare sig godis eller pinnar, men det kan ju vara för starkt ändå. Han har ätit kanske en tredjedel av en tuggpinne. Slutar med det helt. Godis har han fått när han har varit duktig och kissat ute. Det har varit typ en godis per gång, men det kan ju vara samma sak där, så jag slutar med det också.
#6: Jag följer uppfödarens rekommendationer och ger honom mat var fjärde timme. Han har inte varit tom i magen när han har kräkts, utan det har varit mat som han har kräkts upp. Jag är ju lekman och kan inget som sånt här, men det känns som om det kan vara "belöningsgodiset" och tuggpinnarna som inte har varit bra. Jag avvaktar och ser hur det blir i morgon, annars ringer jag och pratar med veterinären.
Tack båda två för era svar. :)
Hoppas det blir bättre med honom :-)
Tack, Soffe. :)
Nora brukar äta gräs och sen kräkas, Han kanske har fått i sig det.
MVH Hazel & co
Hemsidor: www.hazelhouse.se
www.sockertopp.se
min pysselblogg www.ellispysselhorna.sockertopp.se
#10: Ja, det är möjligt att han kan ha fått i sig. Han är väldigt intresserad av gamla löv och sånt.
Kan det inte vara så att en känslig valpmage inte klarar av godis av en sort ena gången och en pinne andra gången och en annan godissort tredje gången. Man kanske ska hålla sig till en sort en längre tid.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#12: Jo, det låter vettigt. Jag har plockat bort allt godis och pinnar och ger honom sin egen mat som belöning i stället.