Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1452 ggr
Citronmeliss
2008-04-13 15:30
0

Stora valpar!

Har en forumvän vars fodertik fick valpar nyligen. det blev 4 stycken välskapta "blåbär" 2 hanar & 2 tikar!

Jag är så facinerad av vikterna på de "små"!

Tik 1, på 250 gram. hane 1, på 315 gram, tik 2, på 296 gram

och slutligen hane 2, på 294 gram.

Visst är det väldigt bra vikter eller är det vanligt att de väger så pass mycket hela kullen tro?

Nyfiken på vad ni andra har för erfarenheter?

Kram/Citronmeliss! 

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[Malin3033]
2008-04-13 15:34
0

I Ronjas kul så vägde hennes två syskon över 230g, kommer ej exakt ihåg siffrorna, medan hon själv vägde 190g. Men den där kullen lät mycket jämn och med bra vikter!

Citronmeliss
2008-04-13 15:50
0

Tycker din Ronjas kull också verkar ha bra vikter, var det totalt 3 valpar i den kullen eller flera?

Min vovve föddes med kejsarsnitt, hon & hennes två levande syskon (de var 7 st totalt) vägde bara 110 gram vid födseln men var pigga och krya ändå!

Har hört att runt 200 gram är önskvärt men att stora variationer givetvis förekommer, ibland tom i en och samma kull!

Tyvärr har jag inga egna bilder på de stora "blåbären" men här är en länk till Kenneln de ägs av! (bilder finns i dagboken)

http://www.belgerdunord.se/

Starfall
2008-04-13 16:52
0

Var inne på hemsidan, så underbart söta de är Kyss

Låter som jättebra vikter på valparna :)

[Malin3033]
2008-04-13 17:36
0

#2 det var totalt tre i kullen, och bra vikter i mina ögon.

Citronmeliss
2008-04-13 18:16
0

Jepp, håller med dig!Skrattande

nalaobella
2008-09-13 19:52
0

Hejsan! Jag var inne och läste och fastnade här. Det är nämligen så att jag råkar äga en av det stora "blåbären". Bella heter hon och hon är gigantisk nu! Mätte henne när hon var lite över 20 veckor och då var hon 41,5. Jag börjar undra om jag fått en häst då våran andra sheltie tik bara är 32 cm. Tungan ute vill ni se bilder på henne kan ni gå in på min hemsida, www.nalaochbella.cybersite.se

Ronja06
2008-09-13 23:19
0

#6: Roligt att du har hittat hit! Skrattande Bellabus är ju bara för söt Flört

Vi äger också en valp därifrån, beglerdunord. (dock inget blåbär.) Utan en valp från valpkullen som föddes två veckor senare. Viggo vägde bara 90gram då han var 1 dygn gammal. Och är nu 29,5cm i mankhöjd.

Vår andra sheltie tik Ronja har däremot alltid varit lite utav en klumpiduns. Tror hon vägde runt 300gram då hon föddes. Men är nu 38,5cm i mankhöjd.

Mvh Emelie Förlägen

Jessixa
2008-11-25 18:45
0

#6 Tänk vad världen lär liten! När jag började läsa om dessa stora "blåbär" så tänkte jag direkt på din Bella! Vad lustigt att det var just hennes kull de skrev om! Du har träffat mina två killar, en blå och en sobel på Himelska hundar :) Bella är ju fantastiskt söt, och Nala också!

WesthKiowas
2008-12-03 11:42
0

Ja det var mycket bra vikter. Min mammas tik fick valpar för några dagar sedan och vikterna låg från 203-270 gram. Men då var de 7 st!!! Ganska ovanligt på shelitie. Stackars mammahund som vägde över 11 kg innan hon fick dom. Det är en tik som ligger på en perfekt storlek så ni kan tro att hon var köttbulleSkrattande

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

eruanna
2009-04-10 14:13
0

Nu minns jag inte vad min valp vägde när hon föddes. Men idag snart 6 månader är hon 47cm och väger nästan 10kg! Så det säger väl det mesta haha!