Promenader
Jag vet att man inte ska motionera en valp, men hur har ni gjort eller gör med er valp från det att den är 3 månader o uppåt?
Saga fick följa med på promenaden direkt, hon var van vid det från uppfödaren. Brukade bära henne en bit om hon blev trött.
Jag tror och tycker att man ska promenera med sina valpar direkt, det går ju alltid att bära dom om dom blir trötta. Däremot ska du inte cykla, åka skidor etc. med en valp.
Okej.. Kanske man inte bör låta en valp gå tills den blir trött, utan att den få gå lite lagomt i början.. Jag har hört lite olika om det där, en del säger att man inte alls ska gå promenad med en valp..
2# Jag tror att även små valpar behöver röra på sig i lagom mängd.
Ja, jag har också hört en massa olika om det där, en valpköpare till min uppfödare blev utskälld för att han var på promenad med sin då några månaders valp. Han skulle tydligen inte gå längre än 500 meter med valpen…
Är det ingen annan som tycker el har teorier om detta?
#3 Ja jag vet inte vem man ska lita på att det är rätt.. Men min uppfödare bör jag väl kunna lita på känner jag..

Jag tog bara korta promenader i början, hellre lite och ofta :)
Mvh Ellenfyrkant
#5 Ja 10 minuter är lagomt kanske? Eller 5 minuter..
Man brukar räkna på att hundens ålder i månader gånger fem minuter är lagom? :O
3 månader x 5 minuter = 15 minuter
(Detta gäller ju inte för vuxna hundar, men upp till ett års ålder i alla fall) :)
#7 Sammanlagt per dag?
#8 Jag tror det räcker med en 15 minuters promenad om dagen ;) De övriga bör nog vara kortare, med tanke på hur pass ofta lillplutten behöver ut och göra ifrån sig :P
#9 Jo precis.. Låter mkt klokt..

#7 Mm, precis. Den tekniken kör jag också med.
Jag tycker inte alls att det låter bra att valpen får följa med på långa promenader direkt. En valp ska vara väldigt försiktig med sin kropp och den måste få växa i lugn och ro.
För en tre månaders valp är 30minuter alldeles för långt.
Sen beror det ju inte heller hur länge du är ute, utan vad ni gör eller hur långt ni går.
De tre första månaderna börjar man ju i trädgården och sträcker sig längre och längre därifrån.
Soffe, du ska inte ta med din valp på allt för snabbt. Den måste få tid att växa i sin takt.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#11 Jodå.. Det har jag förstått.. Tanken med den här tråden var att jag ville veta hur ni har gjort..

#12 Oj, just det. Men jag gjorde ungefär så som jag skrev. 
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#13 Ja det är bra :-)
Tindras valpar fick följa med på långpromenader från det att dom var 6 veckor. Då fick dom gå en och en med Tindra. Jag bar dom ibland och ibland gick dom själva.
Man ser ju på hunden om den ser trött ut. Jag har pratat med 4 olika veterinärer om det där med att motionera valp och alla dom säger samma sak: promenera med valpen du, ser den trött ut så bär du den.
Det går ju oftast ändå inte så snabbt att gå med en valp.
Man kan ju alltid göra så att om man vill gå en långpromenad så kan man ju stanna nånstans efter vägen och vila. Det är ju kanske lättare att göra det på sommaren men det går att göra på vintern också.
#15 Håller med dig
Ne, det går ju inte speciellt fort med valpar precis…
Valpar visar väldigt tydligt när dom blir trötta, då är det bra att plocka upp dom.
Jag skulle aldrig anstränga en valp med en tung promenad. Speciellt inte tyngre raser. Dom är inte i valpstadiet färdigutvecklade och man kan göra mer skada än nytta. Neiti t.ex får springa fritt så mycket hon vill, men endast korta promenader i koppel.
Alla veterinärer jag har talat med så har sagt att valpen får springa fritt så mycket den vill, men endast korta, inte ansträngande promenader i koppel.
Nu har ju jag motionerat valpar utan koppel. Jag har bara haft koppel vid t.ex. hundmöte m.m.
Jag vet inte jag har inte lagt så mkt vikt vid vad man får och inte får göra. Ibörjan var jag inte ute på långa promenader med min valp. Sen får man vara uppmärksam om valpen blir trött.
Nu är min valp snart 6 månader och vi är ute minst 1h om dagen, och hon supar inte i säng efter det :P Det är varvat med promenad, lösspringande, godissök så det är lite variation.
Tror de beror mkt på vad man gör på promenaden med, tex vi tränar mkt inkallning nu, så hon går lös och får springa sen kallar jag in henne. Sen bara springa lös ger ju hunden mer motion än att gå i koppel 5cm från ägaren
Jag brukar numera gå på baksidan där jag bor, finns en big gräsplätt där som går längs med husen här.. Har ju sol hela em så det är skönt att gå där då..