Flytt mellan grupperna 1 och 9
När vi köpte Hampuz berättade uppfödaren att Shetland Sheepdog tidigare har flyttats från grupp 1 till grupp 9, för att sen återigen flyttas tillbaka till grupp 1.
Jag har ett hundlexikon från 60-talet och där står Shetland Sheepdog listade under sällskapshundar, grupp 9. Vet någon här historiken kring detta?
De flesta har ju shelties som sällskapshundar i dag och vad jag har förstått har en del av vallenskaperna tunnats ut, eftersom de inte avlas efter arbetsegenskaper. Kan tänka mig att det kanske var så man tänkte när de flyttades till sällskapshundsgruppen. Men varför då tillbaka till vallhundsgruppen igen? Blev det någon "strid" om detta eller vad är skälet?
Finns ingen direkt anledning till att jag tar upp det här, tycker bara att det skulle vara intressant att höra lite om historiken bakom.
Annars: Glad Påsk! :)
Det här låter jätte intressant! Hade jag ingen aning om! Hoppas någon här inte har koll på detta, skulle vara enormt kul att få veta :)
Ja, jag tycker också att det är intressant. :) Hade inte hört om det förrän uppfödaren nämnde det. Att jag sen såg det i hundlexikonet gjorde att jag ville spinna vidare på det. Lexikonet är från 1966, utgiven på Ica-förlaget och heter "Svenskt hundlexikon". Där hittar man sheltien under rubriken "sällskapshundar" och man kan bland annat läsa följande:
"Brittisk sällskapshundsras ofta kallad sheltie."
*Puffar upp den* Är det ingen som känner till nånting om det här?
Har aldrig hört om att sheltien skulle ha hört till grupp 9. Men o9m man läser in sheltiens ursprung så tog ju engelska sjöman hem sheltien som sällskapshund… Så möjligen kan det ju stämma.
Jo, jag är säker på att det stämmer. Att uppfödaren nämnde det är väl en sak, man kan ju ha fel, men sen står de ju under sällskapshundar i det där gamla lexikonet också, och det vore ju konstigt om även lexikonet hade fel.
Men det måste ju finnas ett skäl att de har "flippat mellan grupperna". Tycker att det skulle vara intressant att veta mer. Får väl leta runt på nätet och se om jag hittar nåt. :)
Anledningen till att dom har flyttat grupp kan ju hända att iom att dom forskat i sheltien bakgrund och kommit fram till att sheltien blev använd till lite allt i allo på gårdarn på Shetlandsöarna, bl.a till att valla får. Så har ju sheltien oxå starka inslag av collie i sej som oxå är en vallande ras.
Ja, det låter ju logiskt, men om jag uppfattat det rätt tillhörde de vallhundsgruppen först för att sedan flyttas till sällskapsgruppen och sedan tillbaks igen till vallhundsgruppen. Hm … Mystiken tätnar … ;) Jag har skrivit till SSSK och frågat dem. Får se om de svarar. Ser ingenting alls om det på nätet.
#7 Om dom svarar från SSSK så lägg gärna ut svaret. Blev ju väldigt nyfiken själv nu oxå 
Absolut, det ska jag självklart göra. :)
#9 Tack