Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2458 ggr
medde
0

prisredusering på valp

Vad tycker ni skulle ni kunna tänka er betala fullt pris på en valp som till exempel inte kan ställas ut pga skönhetsfel. Eller att ni köper hunden med avelsförbud.

Tycker ni då det är rimligt att betala fullt pris för hunden?  Men vad är igentligen rimligt att sätta ner i pris?  För till exempel bettfel, eller liknade. Nu menar jag inte fel som kan behöva operativa ingrepp hundens framtid. Utan en sund frisk hund för övrigt från sitt "fel" och har ett friskintyg. Så det är inga problem att försäkra hunden och inte få en resvation på något.

Ska den hunden reduseras i pris eller inte?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Soffe
0

Jag skulle inte betala full pris om den har defekter som ex. bråck, krokig svans, bettfel, fel på färgen…

Hazel
0

Jättesvår fråga, ingen vill ju ha en defekt hund, men hur pris-sätter man sånt?

Saras87
0

Jag fick betala halva priset för min yngsta sheltie  för att han blev för liten för utställning, i övrigt är det inget fel på honom (en helt underbar hund är det älskar alla och energin tar aldrig slut), dock passade det mig perfekt för jag ville ha en small hund till agilityn.

BrightGloria
0

#3 Oj, det var en snäll uppfödare!

Jag fick betala 500 kronor billigare när jag köpte Zelda då hon hade cea crd. Det försvann ju dock med åldern.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Saras87
0

#3 Ja men sen var han också 6 månader när jag köpte honom, glömde tillägga det :)

Byssegardas
0

Köper man en valp som är frisk och kry men felfärgad så tycker jag att fullt pris är ok, det är ingen åkomma som hindrar hunden att tävla o olika grenar inget hunden heller lider av.

Personligen så tycker jag att även avel är ok, är hunden extriört rätt, att man har förmåga att se att hunden trotts fel färg är av CK kvalitet så är det väl bättre om man avlar på en felfärgad hund än en hund som får 3a på 3a på utst och inte håller måttet extriört.

Det är inget som säger att det är avelsstopp på en felfärgad hund. parar du med en som inte har vit faktor så får du ju "rätt" valpar.

Vid testikel fel så betalar jag tillbaka 15 % vid ett år mot ett vet. intyg.

Kroksvans och bettfel ser man vid 8 v så där hade jag dragit av på priset med en gång med samma % som en krypt hane.

Fel storlek är inget man drar av på priset. Finns nog ingen som säljer sin valp och skrivet att den är till för utst. Alla hundar bör säljas som sällskapshundar, man kan ALDRIG  garantera att valpen växer upp till en skönhets individ, fallgroparna är så otroligt många hos en sheltie.

Köper man en större valp med extriöra synliga fel som sneda hörntänder så hade jag dragit ner på priset.

/Mita

runas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På min första sheltie fick jag reducerat pris då han var krypto och 5 mån vid köp. Den bästa hund jag haft!

Skulle inte betala fullt pris för en valp med något fel.

På bilden min första sheltie, Miro

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Saras87
0

Mcket av min prisreducering var nog att han var 6 månader vid köp och han är inte köpt av en uppfödare utan privatperson.

GuUuLd
0

Jag fick själv recucerat pris med 15% pga misstanke colobom.

Har hunden fel färg tex. är den ju fortfarande helt frisk så då tycker jag inte man ska dra av på priset. Är man utställningsintresserad behöver man ju inte välja en valp med fel färg men ska man ha den till tex. agility så spelar ju inte färgen nån roll iaf.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties