Rumsrenhet!
Suck.. Jag blir besviken på mig själv när jag inte hinner ut.. Han hinner alltid kissa så fort jag inte ser eller ser.. Han ger ju ingen signal alls, men han står alltid o sen ser jag att svansen åker upp, men jag hinner inte ta ut honom förräns olyckan är skedd.. Är det så för att han är så pass liten än och för att det är kallt o snö ute?
På morgonen kissar o bajsar han ute iaf..
Ni får gärna ge tips o råd + hur det funkar med rumsrenheten med en valp för mig som inte är så vä insatt i det.. Jag går ut med honom ofta, men han gör inget ute då utan det sker snabbt inne istället..
Tyvärr så ger så liten valp inga direkt synliga tecken på att nu är dom kissnödiga. Dom har ingen blåsa som kan hålla inne kisset, så just i den sekunden dom känner dom e kissnödiga så sätter dom sej =). Men efter att Sammie växer så kommer han att börja utveckla en lite större blåsa och då kommer du nog att börja hinna ut.
Mitt tips är direkt efter mat, sömn,under lek så upp med Sammie i famnen och ut. Detta kräver lite koordinationsförmåga av matte eftersom det är inte så enkelt att ha valpen i famnen samtidigt som du ska klä på dej själv ytterkläderna =D.
Med mycket tålamod så kommer det nog att fixa sej, men han är ännu så pass liten att du inte kan kräva att du ska hinna ut alla gånger.
Okej.. Tack Ressu! Nu känns det lite bättre iaf.. Nu när han hade sovit så skulle jag själv på toa o jag ser att han ställer sig så och jag tar upp honom, ut med honom o han kissade, men.. Han kissar sen inne igen en till pöl den rackaren, suck..
#2 Haha sådär gjorde Enya också. Hon kunde kissa ute och sen en gång till när vi kom in. =P Hon var otroligt sen med sin rumsrenhet. Jag tror att hon var ca 7 månader innan hon blev rumsren.
Det är bara att ta det lugnt. Det kommer säkert att bli mycket skurande en tid framöver.
#3 Okej.. Ja det är nog väldigt olika hur valpar är med sin rumsrenhet vad jag har förstått det som.. Och hur vi ägare gör..
#4 Jo, det är det. Men man ska inte känna sig misslyckad om hunden kissar inne trots ihärdigt utspringande, för vissa hundar tar bara längre tid helt enkelt. Sen beror det ju mycket på hur mycket vatten hunden dricker och hur aktiv den är. (Enya var ju i princip aldrig stilla. Jag gick ut med henne flera gånger i timman och ändå hände det olyckor och hon var inte rumsren på jättelänge)
Lite OT, men har du planerat in nån valpkurs i framtiden då? =)
Ja tyvärr har jag ju känt mig misslyckad för att jag inte lyckas, men samtidigt tänker jag om att jag kan varken kräva av mig själv eller valpen att den o jag ska lyckas på kort tid..
Ja jag ska ringa idag om anmälan till valpkurs, dem har teletid ikväll, så då ska jag passa på så snabbt som möjligt och hoppas på att jag kommer med..
#6 Vad kul. =) Det är riktigt kul med valpkurs.
#7 Ja det får jag hoppas :-) Det känns viktigt för mig att gå en sådan kurs eftersom det är min första valp och jag gör det för oss båda :-)
Tänk även på att när ni är ute, var ute tills han kissar, så att han inte lär sig att om man väntar länge med att kissa så får man gå in och kissa i värmen.
Så det gäller att ha tålamod, jag stod länge och frös ute med Ronja innan hon kissade, och ännu längre för att hon skulle bajsa.

#9 Ja, uh, vad jag höll på med Zelda när hon var valp. Hon hjorde aldrig sina behov. Kämpa på.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#10 Jag kämpar ;-)
Förresten.. Hur får jag han att kissa på tidningarna igen? Han har slutat med det o kissar utanför istället :-/

#12 Det går att lära honom utan tidningar och vill han inte så är det inte mycket att göra. Just detta kanske någon annan kan svara på.
//BrightGloria
- Hemsida
#13 Jag förstår..
en sak till, om han gillar och vara ute är det inget vidare om du går in så fort han kissat/bajsat, då kopplar han det som om han måste gå in direkt efter.
Ok.. Ska jag fortsätta vara ute när han har kissat eller bajsat?

Mm, precis. Ha riktigt roligt efter att han har gjort sitt behov. Spelar ingen roll vilket av dem det är. Visa hur glad du blir! Kasta iväg en liten leksak eller nåt. Busa lite sen går ni bara in.
//BrightGloria
- Hemsida
#17 Okej.. Det visste jag inte.. Men nu vet jag..
En fråga..
När börjar en valp säga ifrån när dem är nödiga? Gör dem det när dem blir större eller gör de flesta det redan från början? Min säger ju inget, så jag hoppas att han börjar gör det någon gång..

#19 Det är olika.
Zelda pep ibland, ibland inte. Det bästa är om du går ut innan Sammie "gör utslag" och ville sätta sig. Var före honom liksom. Förutspå alla hyss och upptåg.
//BrightGloria
- Hemsida
#20 Ja idag har jag lyckats bättre att få ut honom o kissa efter lek, sömn o mat.. Det blir minst 1 gång i timman och det behövs..
När börjar dem förstå att det är ute dem ska kissa o bajsa då?

#21 Det är också olika. 
En del är hyffsat rumsrena när man får hem dem och en del börjar inte ge sig förrän de är runt 5-6månader.
Det hänger på ägaren om inte hunden har problem med urinvägarna eller nåt.
//BrightGloria
- Hemsida
#22 Ahaa.. Så det är då dem är rumsrena när dem just bara förstått att det är ute dem ska göra sina behov.. Jag känner mig lite trög just nu *hehe* Tänkte lite annorlunda..
Det beror ju på hur man ser på rumsrenhet. En hund kan inte hålla sig förrän den blir könsmogen. Därför kan den kissa inne även om den hellre skulle göra det ute.
#24 Ja det var så jag tänkte.. Att även om dem vet så kan dem väl ändå göra det inne..
Ännu en fråga..
När valpen växer och blir äldre så kan dem ju hålla sig mer iom att urinblåsan växer.. Ska jag ändå fortsätta gå ut lika ofta när han är ex. 3 månader? Jag vet inte eftersom då kan dem ju hålla sig längre..
#26 det är så pass liten skillnad vid den åldern så du bör nog fortsätta att gå ut lika ofta. Men du ser ju också då hur ofta han kissar och verkar det vara så att han kissar mindre så kan du ju minska. =)
#27 Okidoki

När han är tre månader så har han ju bara bott hemma hos dig i mindre än en månad. Räkna med fyra månader i alla fall.
//BrightGloria
- Hemsida
Min hund är 5 snart 6 månader, hon är inte helt rumsren än. Men det beror nog på om jag är för slö. Eller om jag duschar/lagar mat brukar hon passa på :P
Men hon kan hålla sig mycket längre nu än när hon var liten, så det är lite enklare att tajma in utgångarna, om man vet att hon håller sig i 2h åt gången om man är i normal aktivitet, med vanligt vatten intag.
Man kan inte göra så mkt mer än att göra sitt bästa, jag fick ångest ibörjan för att alla sa att det ska gå så mkt fortare och "min valp var minsann rumsren efter några veckor"
Gör ditt bästa så ska du se att det löser sig med tiden :)
Ja jag kan ju berätta att det går bättre nu.. Men det händer ju att han gör det inne när jag inte ser.. Då blir jag lite arg på mig själv för att jag inte såg, men inte så mkt att göra åt det.. Bara fortsätta som jag gör..
Ja det är bara att fortsätta jobba på så gott man kan. Det är ju inte alltid man har 100% fokus och olyckor sker, det viktiga är väl att det händer fler ggr ute än inne :)
Vi hade en annan hund tidigare, en shiloh shepherd. När hon var runt halvåret var hon nästan rumsren, men inte riktigt. Hampuz var å andra sidan i princip rumsren när vi köpte honom, vid åtta veckors ålder. Det är nog väldigt individuellt, från hund till hund, hur lång tid det tar.
#32 Precis :-) Och han gör det fler ggr ute än inne, så bara det är ju framsteg i rätt riktning :-)
Ja precis :) Har man dessutom sin första hund (som jag själv) så är man ju inte alltid lika "duktig" på att fixa det heller som om man kanske har haft 5 hundar. Bara man gör sitt bästa så =)
Ja detta är min första valp.. Har haft hund en gång förrut, men det är inte samma som att ha valp, även om en valp oxå är en hund :-)
En kissabild :-) Har ingen aning om hanar är lättare med rumsrenheten.. Kan vara så.. Vem vet.. De som mest haft tikar kanske inte tycker att de är svårare..
Hanar kanske är lättare eftersom de pinkar överallt ;)
Kan inte någon med tik och/eller hane skriva om ni tycker att det är någon skillnad? 
Vår shiloh shepherd var en tik, och det var svårare, och Hampuz är ju kille. Men det kan ju vara en ren slump. Jag har hört båda buden, att det är lättare med killhundar, men jag har även hört att det ska vara tvärtom. Det är säkert individuellt även där skulle jag tippa.

Det kan ta tid. Hade massor med bry och kände frustration över att jag inte fick rätt på Pixels rumsrenhet. Tyckte att jag var en dålig matte tillochmed.. Men NU!! Snart 11 månader gammal och har inte gjort inne alls under dom senaste två veckorna! *Woho*

#42 Oj, tog det så lång tid att bli rumsren?
Intressant att få veta vilken "teknik" du använde dig av. 
//BrightGloria
- Hemsida
Oj 11 månader, jag hoppas att jag slipper hålla på så länge, min är snart 6 månader och hon är inte rumsren, men snart hoppas jag, peppar peppar

#42 Samma som jag använt mig av på andra hundar jag haft, och för dom inte tagit mer än någon månad. Vara på sin vakt och lyfta ut valpen när hon börjar leta kissa-ställe, samt efter mat, lek och sömn. Och såklart massor med beröm när det blir rätt.

#45 Ja, tänk vad alla hundar är olika. Vad kul att det går bättre nu då. 
//BrightGloria
- Hemsida
Nu har jag en fråga om rumsrenheten..
Oftast varje dag så gör Sammie sina behov ute, men det händer att han bajsar inne när jag gör något annat så jag inte ser det.. Händer att jag kommer på honom med att stå och äta sitt eget bajs, trevligt..
Då undrar jag.. Är det stor risk att det tar längre tid för att få honom rumsren när det händer att han gör inne ibland? Har ni något tips?

#47 Det är tyvärr ganska vanligt att valparna äter sitt egna bajs. Det gjorde Zelda med ett tag.
Jag tror inte att det gör så himla jättemycket. Men försök ändå att gå ut när han har ätit mat. ev. vänta några minuter så att det hinner åka banan. Vad bra att han kissar ute i alla fall. Lycka till!
//BrightGloria
- Hemsida
Okej.. Ja hundar är ju som de är :-)
Ibland bajsar han innan maten och då har det hänt att jag missar när jag ex är i köket och fixar maten eller när jag är på toa.. Så typiskt..
Frågar igen om rumsrenheten..
När förstår egentligen valpen att den ska göra sina behov utomhus? Min borde ju veta om det eftersom han säger till ibland, men ändå kan han sätta sin inne utan att säga till.. Undra vad de tänker egentligen.. Kan ju va så att de blir brått ibland att de inte hinner hålla sig att säga till..

#50 Ja, det kan man undra. Min lilla valp säger oftast till när hon vill bajsa. Ibland kan hon även säga till om att hon är kissenödig också, fast det är ganska sällan.
Sedan beror det också på vilket humör hon är på, vad hon har gjort innan och hur mycket nödig hon är.
//BrightGloria
- Hemsida
Okej.. Duktig valp du har.. Min sa inte till alls i början.. Det är nu som först han visar mer att det är något på G..

#52 Det är fortfarande ganska sällan hon piper, men när hon väl gör det så blir man ju löjligt glad. Fast ibland känns det som om allting vänds och hon blir helt hopplös. Men det har sina anledningar det med.
Din prins förstår nog ändå.
//BrightGloria
- Hemsida
Ja jag förstår.. Det är väl så med valpar..
Min valp är lite över 4 månader nu & är inte ens närheten av rumsren.Och så säger hon inte till. Inte ett pip eller gnäll, inget alls. Utan bara går å sätter sig :/
Oftast så brukar jag ha tur att se henne "leta plats", men det är ju långt ifrån alla gånger..
När vi köpte Hazel fick vi med ett info. blad om det mesta bland annat rumsrenhet, så här skrev hon.
En 8-veckors valp är alldeles för liten för att kunna förstå att det är fel att kisssa inne. Den saknar också förmåga att hålla sig någon längre stund. Det är därför direkt fel att gräla på dem om den misslyckas inne. Ta ut valpen genast när den ätit, sovit eller lekt, och beröm den i vänlig ton, om det så bara kommer några droppar. Lägg ut tidningar på omtyckta kisställen inomhus, och ta det hela med ro. Ingen blir lyckligare av att stressa runt och passa på en oförstående valp, allraq minst valpen, som behöver ti på sig att förstå vad det handlar om. Alltså banna inte valpen om den kissar inne.
Det finns ingen standard tid för hur lång tid det tar att få en valp rumsren, en del kan vara rumsrena redan vid fyra månaders ålder medan andra dröjer uppåt tio månader, mycket beror på hur mycket jobb man lägger ner på att passa valpen.
Så skrev hon, du kan trösta dig med att alla hundar blir rumsrena så småningom.
Hazel blev rumsren fortare än Nora, kommer inte riktigt ihåg hur gamla dom var.
MVH Hazel & co
Hemsidor: www.hazelhouse.se
www.sockertopp.se
min pysselblogg www.ellispysselhorna.sockertopp.se

Daisy blev rumsren redan när hon 10½ vecka, otroligt tidigt, men Dennis blev ca 3½ månad, en olycka kunde hända i bland, mest för att jag inte var uppmärksam. Jag har bott så det varit lätt att bara släppa ut dem. tycker tikarna varit snabbare att bli rumsrena.
Vad menas med rumsren egentligen? Är det när hunden kan hålla sig i 5h i streck, eller när hunden säger till när den vill gå ut?
Vad innebär rumsrenhet för eran del?
Min är 6mån och nästan rumsren, hon kan inte hålla sig hur länge som helst (så det blir ju mitt fel om det händer inne), men hon är dålig på att säga till att hon vill ut, och därför kan det hända olyckor inne, tex om jag står å lagar mat eller är i duschen, har ja däremot koll på henne händer det aldrig inne….MEN hon säger väldigt sällan till som sagt
För mig är rumsrenhet att hunden kan hålla sig ett tag, alltså inte sätter sig ned pladask när den känner att den behöver göra sina behov, samt att den även säger till att den behöver gå ut.
Min hund kan hålla sig i flera timmar det vet jag, när vi är borta går det mkt lättare än hemma. Tex när vi jobbar ligger hon i bilen i 2½ timme, sen har vi rast på 30min, då går vi ut….men det är inte alltid hon kissar. Sen "får" hon hålla sig i 1½ timme till…sen åker vi hem och hon gör alltid sitt behov på vårat vanliga kissställe innan vi går hem. Men började hon bara säga till mer så hade jag kallat henne rumsren, eftersom hon fortfarande kan sätta sig ner innan man hinner, eller trampar i en pöl när man kommer ut från duschen :P
Hur kan man träna på det, bara att gå ut ännu oftare, berömma mer ute?
Vi har haft en väldig framgång med att få våra valpar rumsrena, väldigt få olyckor inne. Vårat knep har varit att gå ut med dem "jämt". När de har sovit, när de har ätit, när de har lekt… Man lär sig liksom när det är dags, när det har gått en viss tid sedan förra gången de kissade. Sedan är det bara att berömma lungt när de gör ifrån sig ute och igonera om de gör något inne (har aldrig skällt på dem då).
Våra valpar har varit i stort sett helt rumsrena från det att de är 4 månader gamla.