Medlemsintervju - Whyzie
Dags för en ny intervju, det är Whyzie som ställt upp att svara på frågorna denna gång.
1. Namn?
Emme
2. Ålder?
18
3. Berätta om var du bor och om din familj?
Jag bor i södra Sverige, närmare bestämt i Varberg i ett höghus tillsammans med mina båda föräldrar, lillasyster (8 år) och lillebror (11 år). På tal om havs- och lantlivsutsikt så bor vi ca 1000 m från stranden, ca 5 minuter från centrum och har ca 150 m till brukshundklubben! Vi har mycket skog i närheten och nära oss ligger även landet med gårdar, villor, hästar, får, kor, hundar, hönor, katter m.fl. där jag och Evita vistas dagligen.
4. Vad har du / Vill du ha för hundar?
Jag har en trefärgad sheltietik på 9 månader som heter Evita. Hon kommer från Mojsans kennel i Västerås. Hon är min stora skatt! Innan Evita var funnen satt jag och kollade runt länge bland kennlarna i år (ca 7 år).
När jag såg Evita (som en nyfödd kolv) sa det liksom "KLICK!". Jag har sett många sheltievalpar genom åren men denna plutt var HELT annorlunda enligt mig. Jag tog kontakt med uppfödaren (Evita och hennes syskon var då 1 vecka) men Evita var redan tingad. Men jag skulle få tinga Evita ifall de som redan tingat henne skulle ångra sig. Men jag ville så gärna ha henne.
Så fastän det var helt kört (om jag ska vara ärlig) så fortsatte jag gå in på Mojsans hemsida i 7 veckor. Där följde jag hur hon utvecklades och… jag har till och med drömt om henne när jag sov.
En dag när jag kom hem från skolan, klockan var 17.00, ni kan bara ana HUR trött jag var, så ville jag ändå gå in på hemsan och kolla på Evita (jag var HELT såld på henne).
OCH på hemsidan står det: "Har fått återbud på båda mina trefärgade valpar…"
Och jag skrattade och grät. Mina föräldrar gick med på min deal. Och jag ringde direkt till uppfödaren.
OCH jag fick köpa min vackra ädelsten!
5. Hur och när började ditt hundintresse?
Mitt hundintresse startade när jag var väldigt liten. Jag har växt upp med många hundar, då mormor och morfars 5 taxar + min mosters 2 hundar + en blodhund och 1 Irländsk röd setter från Norge. En charmig tax, Nisse var jag särskilt förtjust i. När jag var 3 år ville jag ha en Sheltie men mamma och pappa tyckte nog att jag var för liten.
Jag har varit med i Svenska Shetland Sheepdog klubben trots att jag inte hade hund mellan åren 2003-2005.
Jag har gått ut på långa promenader och hjälp många hundägare med hundrastning och hundpassning. Sen har jag även hjälpt till på brukshundklubben vid agilitytävlingar och suttit så fastklistrad som möjligt framför träningar och tävlingar på klubben. Många myggbett har det blivit med åren!
6. Har du haft hundar tidigare, isåfall hur många?
När jag och min familj var i Tunisien i 3 månader fick jag en upphittad och övergiven valp. Jag döpte honom till Dennis. Dennis var redan sjuk när jag och min familj tog hand om honom. Vi gjorde det vi kunde göra: avmaskade honom, gjorde honom ren och fin och tog hand om honom på bästa sätt.
Det tragiska var att han dog ca 6 veckor innan hemfärden. Han hade dött av ett skorpinjonstick sa människorna.
7. Vad är det du tycker om hos just sheltien?
Jag tycker om dess temperament, att dom är smarta och att dom är otroliga läraktiga små pälsbollar! Det är härligt att en Sheltie vill lära sig mer, mer och mer under en träning! Har känt att min tik ofta är fantastiskt ivrig i att få lära sig nya saker. Och rasens energi och utseende: Jättevackra!! Jag måste erkänna att jag har (illa tvunget) vänt mig om många många gånger då en Sheltie har passerat.
8. Är du / Har du varit aktiv inom någon hundsport?
Nej, inte än p.g.a. Evitas låga ålder men jag har hunnit med en inofficiell utställning för inte så länge sen.
9. Vad har du för framtidsplaner?
Jag kommer gå på ett par utställningar med Evita om jag känner att hon tar det med glädje och om hon står sig bra med konkurrensen. Vi kommer troligtvis påbörja en agilitykurs i början av sommaren, kanske får vi vara med om att valla fåren i sommar/höst. Tävlingslydnadsgrundkurs till slutet av sommaren. Det är svårt att komma in på kurser här i Varberg men jag är envis!
Lite längre fram kommer jag åtminstone ta en kull på Evita!
10. Vad har du för fritidsintressen?
Jag har gått i friidrott i ca 4 år men har just nu en lång paus ifrån sporten. Hundansvaret är mitt. Jag gillar att vara ute hela dagarna med Evita. Djur, vänner och fota är kul och intressant tycker jag. Pluggar mycket, går nämligen Naturvetenskapliga programmet på gymnasiet.
11. Ditt bästa / sämsta hundrelaterade minne?
Bästa: Oh, när jag såg att Evita fanns att tinga mixat med när jag fick åka tåg upp 45 mil till Västerås och hämta hem plutten! Och 45 mil tillbaka i tåg till Varberg. Fantastiskt vilken lycka!!
Sämsta: När Evita var tingad. Då var det "kört!" sa mamma.
12. Sist och slutligen ordet fritt:
Ta hand om er och var rädda om er och hundarna. Jag fick kämpa hårt och länge för att få en egen hund. Trots många tuffa tider står jag här idag lycklig med en fantastisk Sheltie!!!
Stort tack till Whyzie för att du ställde upp på intervjun!
Oj vilken fin intervju! Den var verkligen ett sant nöja att få ta del av. Tack säger en glad medde!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ja det va en fin intervju.. Blir faktiskt lite tårögd av din berättelse om Whyzie..

Jättetrevlig intervju! Roligt och intressant att läsa! Tack Whyzie!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Det var bra kul att få bli intervjuad! Kul att ni blir glada, tycker det är intressant och att ni blir påverkade av min berättelse! 
Den var toppen tycker jag, detta kan verkligen sägas en gång.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
En jättebra intervju!
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Vilken bra intervju =) Kul att se ytterligare Mojsan valpar
Har ju hotat med att köpa därifrån nästa gång 
Oj, det här hade jag alldeles missat!
Jättetrevlig intervju med fina bilder till. Toppen