Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 6881 ggr
Soffe
0

Kryptorchid

Min Sammie har inte sina testiklar nere än och sannolikheten är att dem inte gör det eftersom han ändå är 4 månader.. Veterinären kunde inte känna dem och jag vet inte om det är för att han varit sjuk att dem kan ha dolt sig på något sätt, för enligt min uppfödare så säger hon att hon kände dem när jag hämtade honom..

En sak till.. På mitt papper står det inget om detta och det anser den veterinären som jag hade nu att det borde stå en kommentar om det.. Men min uppfödare säger bara att den veterinären som gjorde besiktningen anser inte att det är ett fel..

Vad tycker ni om detta? Vad kan jag göra åt saken? Jag är orolig och ledsen över detta..

mojsans
0

Jag tycker du ska höra med den veterinär som besiktade valpen om det är möjligt, för hade han testicklarna nere som uppfödaren säger så ska det stå på det papperet, annars har du blivit lurad anser jag, vist kan de åka upp om de blir sjuka, men de kommer normalt tillbaka i pungen, vad kommer han ifrån, vilken uppfödare?

Soffe
0

Jag har ringt till den veterinärmottagning som gjorde besiktningen och pratat in på telesvararen där om att jag vill att han ringer till mig som gjorde besiktningen.. Så jag hoppas att han har bra svar på detta..

Men testiklarna var inte belägna i pungen när han var 9 veckor då besiktningen gjordes.. Men enligt uppfödarn sa hon att hon kände dem där någonstans, men det är ju konstigt då att 2 olika veterinärer inte känner dem nu då..

Kenneln heter xxxxxxx

medde har redigerat namnet

runas
0

Jaspers testiklar tog evigheter att ramla ner ordentligt, tror han var runt 4-5 mån innan de bestämde sig.

Säger som #1

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

medde
0

Klart som korvspad det ska stå i vetintyg som du får vid leveransen om det fanns eller om vet kände några. Det finns ju en ruta är för det. Vad står det där?

Jag har haft en dobhane som inte hade någon "sten" i sin lilla påse.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ressu
0

I valpbesiktningen skall nämnas om hanens testiklar inte har kommit ner även om det inte är ett direkt fel på hunden och dom kan komma senare.

I Ressus vet.besiktning nämndes nog att dom inte kommit ner. Och så ska det även i alla valpbes. nämnas lärde jag mej på uppfödarkursen!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

medde
0

#5 Exakt vad jag menade

BrightGloria
0

Håller med alla er andra!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Jessixa
0

När vi köpte vår första sheltie stod det på veterinärintyget att han hade båda kulorna nere, vilket vi givetvis trodde på. Det visade sig dock efter några månader att han bara hade en. Vad jag har hört så kan de åka upp igen, även om det är ovanligt.

Vi ringde veterinären som stod på besiktningspappret och hon berättade att hon normalt sett bara jobbade med kor och hästar, så hon visste inte så noga hur det fungerade med hundar…

Lät vår veterinär undersöka honom och de kunde inte hitta den andra testikeln så den måste ligga uppe i buken.

Cerrolyn
0

Det tog ca 6 mån innan ena stenen trillade ner på Ceasar. Den andra är borta. Men vet som besitigade och några andra (ej vet) har känt den.

Jag vill inte göra dig ledsen men du kan glömma att hans kulor trillar ner tror jag.
Tyvärr.

**MVH Cerrolyn

Soffe
1

I mitt veterinärintyg står det U.A på punkten gällande Yttre Genitalorgan och det tycker jag är väldigt konstigt med tanke på att dem inte har trillat ner.. Då anser jag att den veterinären gjort ett fel..

medde
0

Visst har nog vet gjort fel. Men tyvärr är det inget du kan göra något åt på den punkten. Det du nog ska göra är tala med uppfödaren till din hund, och förklara vad som är på G då det gäller hans stenar. Det faller många frågor in där. Hur köpte du hunden? Som sällskap eller även till utställning, finns det några garantier i ert köpeavtal? Det är svårt att säga mycket då man inte vet vad ni gjort upp då köpet gjordes. Råden kan då bli mycket fel från oss härinne, då man inte vet hela storyn. Vad som är avtalat eller inte.

Är du medlem i SKK? I så fall tycker jag du ska ringa och tala med dom. Det är råden jag vill och kan ge dig. Men visst ska du ta tag i saken, för det med sten i buken kan innebära vissa framtida problem för han.

Soffe
0

#11 Det tycker jag är konstigt eftersom veterinären gjort fel.. Min uppfödare har jag regelbunden kontakt med så hon vet om detta och hon säger bara att den veterinären inte skrev något om det för att det är en mognadssak.. Men eftersom risken är stor att dem inte trillar ner alls, så är det inte en mognadssak anser jag..

Nä jag är inte medlem i SKK än.. Men jag ska ringa till dem sen, får se vad dem säger..

Jag köpte Sammie som sällskap, men Carina visste att jag var intresserad av utställning.. Så vad gör jag? Ska jag omplacera honom bara för att dem inte trillat ner eller?

medde
0

Vet att det låter hårt, då jag talar. Men vad skulle du kunna kräva av vet som inte skrev rätt om sten? Det finns inget rättsligt du kan göra. Vet inte vad du menar att ta det med vet? vill ta enbart tala med han eller vill du någon form av ersättning från han? DEn biten är uppfödaren som du gjort köpet med som du ska ta den biten med.

Om att palsera ut sammaie låter väl lite väl hårt. Men allt beror på dig själv och vad du vill med ditt hundäganade

Soffe
0

Men en veterinär ska ju inte skriva U.A om dem inte är det.. Jag har ringt till dem och försökt få tag i dem, men för tillfället är dem överbelastade, så får väl när eller om dem hör av sig..

Men min uppfödare säger inget om det.. Bara det att det skulle va en mognadssak och att jag skulle masserat från början.. Men det är inte alltid det hjälper heller.. Det borde väl sköta sig själv det där utan att behöva hålla på o dona på deras känsligaste ställe..

Jag var intresserad av utställning från början, men visst.. Det är inte det viktigaste.. Men ändå har jag intresset kvar och det känns jobbigt.. Även att det kan skapa problem för honom framöver.. Ska jag då gå och oroa mig för det.. Jag skaffar ju inte en hund för att göra en bukoperation, 7000:- är mkt pengar.. Det var inte därför jag köpte honom..

medde
0

Återigen säger jag att den vet som utfärdade intyget kan och behöver inte göra något, vem vet den kan ha funnits där vid tillfället han var där, allt är en bevisfråga. Visst är det hårda ord. Men ibland är det inte rättvist, det håller jag med dig om.

Jag tror inte helle stenen ramlar ner på Sammmie. Det du skrev i ditt inlägg är exakt vad du ska framföra till uppfödaren. Mycket bra och sakligt av dig.

Soffe
0

Hon säger bara att om jag placerar om honom så för jag problemet vidare.. Så vad ska jag göra då? Visst går det att använda honom ändå som vanligt, men nu var jag ju faktiskt intresserad av utställning från början och det vet hon om..

medde
0

Soffe! Du har pm!

SparklingTindra
0

Detta fick jag fram när jag googlade om operation för kryptorchism. "En kryptorchid hund löper något större risk att utveckla testickeltumörer. Denna risk är dock inte så stor att den motiverar en operation för att lägerätta eller avlägsna den kryptorchida testikeln hos en unghund."

Källa

medde
0

Jag hade som jag skrev en dobhane som avsaknade sina stenar, detta var för många år sedan och allt går framåt. Då fick jag samma råd: vänta att se. Tyvärr utvecklade han cancer. Så frågan är: Är man villig att chansa?

Sen kan det följa med andra saker, då stenarna ligger i en onaturlig värme.

SparklingTindra
0

Soffe:

Men hade du omplacerat honom om han blivit för liten/ för stor? Eller om han hade fått en snedställd tand? För lite päls? Eller något annat "fel"? Det är inte lätt att få tag i en utställningshund.

Detta är inte illa menat på nåt sätt och jag försöker inte övertala dig till nåt, jag är bara nyfiken.

Som du sa så är han ju först och främst en familjemedlem. Att han nu blev krypt är ju inget som någon kunde förutspå. Det kan ju vara så att veterinären kände stenarna under undersökningen och därför står det ua. Att dom sedan "försvann" är ju olyckligt men inte helt ovanligt.

Soffe
0

#20 Nä men detta oroar mig eftersom det kan bli komplikationer.. Det blir det inte om han skulle bli för liten eller för stor.. Men jag tycker jag kunde fått bli upplyst om att det inte är säkert att dem trillar ner, jag kan ju inte sådant.. Om någon säger till mig att det är en mognadssak, då betyder det att dem kommer trilla ner, men att det tar längre tid, annars säger man inte så..

Det är jättejobbigt det här..

SparklingTindra
0

#21 Förstår din situation, men det var nog så att hon trodde att dom var på väg ner eftersom att hon, vet. och även du själv tycktes känna dom.

Risk för komplikationer kommer du aldrig ifrån. Detta är bara en av många saker som kan hända en hund. Det är dyrt och det är oroligt och det är jobbigt. Men sånt är livet som hundägare.. Tyvärr..

Starfall
0

#21 Faktiskt är det så att man kan aldrig veta hur en valp kommer bli som vuxen. Även om valpen har stenarna nere vid 8 veckors ålder kan dom även vandra upp igen allt eftersom hunden växer. Och man kan heller inte veta om ens hund kommer bli för stor/för liten då man skaffar den. Frankie är ca 43 cm hög och har ståndöron, min familj skaffade honom främst som sällskap men jag var även intresserad av att ställa ut honom. Detta kan jag inte göra eftersom han är för stor samt har fel öronställning. Jag har aldrig funderat en enda gång på att sälja honom för det. Han är min älskling och kommer alltid vara det, jag struntar i hur han ser ut. Det är hundens personlighet som räknas enligt mig. Sed Love då, han är 6 månader gammal och 36 cm hög. Kanske kommer han bli för hög och kanske kommer hans stenar vandra upp igen och stanna där. Då kan jag inte ställa ut honom, vilket jag hemskt gärna vill! Jag ska ju till och med gå utställningsträning med honom. Även om han blir i perfekt storlek och har stenarna på plats samt har perfekt öronställning så är det inte säkert att hans vinklar är rätt. Han kanske har fel vinklar eller fel ögonform och därför kanske få massa poängavdrag. Skulle jag sälja honom för att han inte går bra på utställning? Aldrig i livet! love är min lilla älskling och jag bryr mig inte om han så blir 50 cm hög, kryptorchid, ståndöron, felvinklad eller hur han än blir. Förresten har Love kraftig CRD-utbredning, vilket inte påverkar hans syn men kan ge svåra komplikationer om han senare även utvecklar Colobom. Han kan bli blind, behöva operationer och så vidare. Skulle jag sälja honom för det? Nej, likaväl som att jag inte skulle sälja ett barn som inte blivit som jag velat.
När man skaffar en hund (eller vad som helst för djur) så löper man alltid en risk att hunden inte blir som man vill. Det måste man räkna med, kan man inte acceptera att ens älskling inte blir som man vill kanske man inte bör ha hund alls. Så tycker jag, kanske är jag taskig när jag skriver det men jag tycker synd om hunden.

Soffe
0

Ja ni får tycka att jag är elak, men då anser jag bara att ni inte förstår hur jag känner mig.. Alla reagerar vi olika på saker o ting.. Jag har mitt sätt att reagera på detta.. Det är skillnad på om en valp blir för stor, liten eller större ögonfel.. Det påverkar inte deras hälsa på samma sätt som krypto! Han kan få cancer, humörsvängningar, översexuell osv.. Även om risken är liten så finns det iaf! Jag måste ha koll på honom.. Ska jag då gå och oroa mig för detta tills han blir gammal? Risken är större för cancer m.m när han kommer upp i 7-8 års ålder, även om annat kan hända innan..

SparklingTindra
0

#24 Tycker inte alls att du är elak och har aldrig sagt det heller. Som du säger, risken är liten att Sammie får nån av dessa problem. Om du är orolig för dessa problem så tycker jag att du ska utföra operationen.

Soffe
0

#25 Nä jag menar mer Starfalls svar på det hela.. Ja även om risken är liten så finns den ändå där, det går inte att komma ifrån.. Så valet är väl isåfall att spara ihop till en sådan operation, men det var liksom inte min tanke från början.. Jag fick svar att det är en mognadssak, att dem säkert kommer trilla ner enligt uppfödaren.. Men nu vet jag ju att det inte är säkert..

medde
0

Du har mycket rätt i det du säger Starfall. Ingen tvekan om det. Men nu har man valet att välja vad man ha sin hund till och man måste även i bland fast det är hårt, tänka i pengar.

Köper man en hund som har en defekt, så vill man kanske inte betala ett fullt pris. Ok att kanske betala ett fullt pris för en hund som har ett skönhetsfel, men en defekt på hunden som finns och kan innebära framtida problem känns inte rätt. Vi talar om stora pengar tycker jag då en valp kan kosta upp till kanske 11/12 000 kr. Då vill man nog ha en sund frisk hund. Sen om det kan blli framtida problem, visst det kan hända. Men att kanske köpa en valp och vill ha den till sällskap och även kanske ställa ut den bara för att man vill ha lite kul med sin hund, det behöver inte vara att man ska ha en champion utan för kul.  Även att man fått information att hunden inte har några defekter. Du vill man ju att det ska vara så också.

#23 Eftesom ni köpte den lilla med att veta om felet och vad det kan innebära, så undrar jag: Inte betalade ni fullt pris? Vilket nu soffe har för sin hund.

Tar ett exempel: Då jag hade en dob kull fanns det in underbar lite kille som hade ett färgfel. tyckte då att den som köper den killen ska inte betala fullt pris då dom inte kan göra exakt samma saker med han som dom övriga valpköpare. Detta kände jag att det var självklart= prisnedsättning

SparklingTindra
0

#26 Ok. Sheltien är en ras som har en tendens att få sina stenar lite senare än andra raser. Vet. blev väldigt imponerad av Tindras hanvalpar för att allas stenar var nere när dom var 8 veckor.

Så visst kan det ju hända att dom kommer ner, men risken är nog tyvärr större att dom inte gör det. Vissa uppfödare kan dra ner lite på priset vid såna situationer, men det är det inte alla som gör. Tycker att du ska prata med din uppfödare om det och fråga om hon gör en prisreducering om dom inte kommer ner. Då kommer du ju lite lindrigare undan med operationen.

Soffe
0

#28 Ja men han är redan 4 månader, det är nästan omöjligt att dem kommer trilla ner.. Eftersom dem inte är kännbara nu, hur skulle dem kunna ramla ner då..

Tycker det är väldigt snålt om en uppfödare inte reducerar priset.. Har jag inte rättighet att få det?

SparklingTindra
0

#29 Eftersom att dom har varit kännbara när han var mindre så finns det ändå en väldigt liten chans. Men som sagt, väldigt liten..

Uppfödaren har ingen skyldighet att reducera priset på honom, men de flesta uppfödare brukar göra det ändå. Prata med henne och fråga hur hon ställer sig till det.

Saras87
0

Har man inte rätt att få tillbaka 15% av hundens pris om hunden blir krypto? . Min vän fick en hund som blev krypto och min uppfödare valde då att betala operationen till denna. Sen en annan vän fick också en hane som blev krypto där fick de tillbaka 15 % på hundens inköpsbelopp. Vi misstänkte att Martin skulle bli kryptorchid och då erbjöd sig vår uppfödare att betala tillbaka 20 %. Men Martin fick ner sin andra kula efter han var 1 år. Ring Skk:s juridikavdelning. Har för mig att min kompis gjorde det.

Soffe
0

#30 Ja enligt uppfödaren Ja, men inte enligt de 2 veterinärer som kände på honom nu, så fanns dem inte där..

Nä kanske inte det, men isåfall har jag köpt en defekt vara till full pris, är det rätt det?

medde
0

Hur är det med Sammies försäkring? Om nu något skulle hända i framtiden. Täcker den en op eller kommer det att finnas en resvation på den? Det är också något man ska tänka på då man dock betalt ett fulltpris. Att man ska kuna försäkra sin hund till fullt pris och utan reservation

Soffe
0

Vet inte hur den täcker.. Skulle isåfall höra mig för om det..

SparklingTindra
0

#31 SKK har det som rekommendation men det är inget krav på uppfödaren att betala tillbaka. Men dom flesta väljer att betala tillbaka en del till köparen.

Saras87
0

#35 okej tack så mycket då vet jag :)

Cerrolyn
0

Det står ua på Ceasars också också. Nu är han 5 år och har fortfarande bara en kula.

**MVH Cerrolyn

Soffe
0

#37 Ok.. Intressant..

Starfall
0

Jag kanske var lite otydlig när jag skrev mitt inlägg. Det jag egentligen menar var att man aldrig kan veta vad man får när man köper en valp. Visst, en kryptorchid hund löper större risk att få cancer med tiden än en hund med stenarna normalt belägna. Men det finns ju även så mycket annat hunden kan drabbas av. Hunden kan bli påkörd, ha någon dold defekt eller bli akut sjuk och behöva avlivas. Det vet man inte när man köper den. Men visst borde Soffe få reducering av priset om nu Sammie blir krypto. Det var inte det jag menade. Jag tycker bara det verkar konstigt om han säljs bara för att han inte är "perfekt" eller kanske löper större risk att få cancer. Min Pyret var helt frisk när jag köpte henne 6½ år gammal. Hon fick akut njursvikt vid 8 års ålder och fick somna in. Detta visste inte jag när jag köpte henne. Min mammas Sheltie blev påkörd av en bild och dog, det var en förhöjd risk för påkörning eftersom vi bor vid vägen. vi sålde honom inte för det. Men alla är olika, och kanske borde jag helt enkelt hålla tyst i detta ämne. Mina åsikter är säkerligen bara störande ändå. Men jag tycker det är så synd om Sammie! Jag anser också att ingen hund är perfekt, om Sammie säljs och ersätts med en ny hund kanske den också blir krypto och kanske blir för stor/för liten. Ska den med säljas vidare då?

Om du nu inte vill ha Sammie längre så omplacera honom då. Det finns nog nån som kommer älska honom för den han är och vill ha honom trots hans defekt. Om du tänker skaffa ny hund sen, är mitt råd: skaffa en vuxen hund. Då vet du om den är krypto eller inte. Du vet också vilken storlek den har osv. Det du aldrig kan veta är vilka risker som hänger över den hunden, kanske får den hjärntumör senare. det vet man aldrig.

Det var allt för mig, tack o hej

Sussan
0

Sheltie är en ras som är något överrerpresenterad av testikelborfall.

Om man skall vara någorlunda säker på stenarna så bör dom vara i pungen vid åtta veckor. Men om man känner dom så brukar dom vanligtvis "ramla" ner.

Att härja och misskreditera denna uppfödare som du gör är inte sjysst. Hon kan inte försvara sig här. Det finns ingen uppfödare som säljer en blivande utställningshund. En valp är ett oskrivet blad. Du visste också att han är på mindre sidan och då är han ingen blivande utställningshund.

Att överhuvudtaget tänka tanken på att sälja honom vidare, visar att du inte har riktiga känslor för honom och kan ta hans brist. Sälj tillbaka honom till uppfödaren så blir alla lugna.

Sussi

Jessixa
0

Som sagt så står det U/A på vår killes besiktning också och den veterinären visste inte ens hur man kände efter testiklar på hundar de de bara jobbade med kor och hästar. Klart man känner sig lurad när ens valp inte ens blivit ordentligt besiktigad. Vi fick veta att han saknade en testikel av domaren på en utställning - riktigt jobbigt! Vår första hund så man litar ju på att veterinärerna vet vad de gör.

Uppfödaren erbjöd sig att köpa tillbaka hunden (som då var strax över ett halvt år) - men det är ju vår familjemedlem så självklart behöll vi honom. Vi var också inställda på att hålla på med utställning - men ni tränar vi agility och lydnad - jätteroligt och enormt utmanande :)

Vår nästa valp tänkte vi att vi verkligen skulle hålla på med utställning med, men det visade sig att han inte var så bra i färgen. Så det här med utställning blir nog inte vår grej, haha! Däremot har vi världens två underbaraste sheltiekillar och skulle inte byta dem mot alla utställningschampions i världen  :)

medde
0

Personangrepp mot någon får inte förekomma här, vi ska kunna föra en saklig fråga utan personangrepp. Detta tolereras inte. Vi ska kunna skriva och även tycka olika om saker och ting utan att det ska gå över styr.

Personangrepp= skrivförbud

Ressu
0

Visst löper krypto-hanen större risk att utveckla cancer, men det går oxå att operera hunden och ta bort stenarna som inte ramlat ner. Detta har jag gjort med Ressu och nu behöver jag inte oroa mej mera.

Visst är det förargligt att få en hund som har en defekt, men livet ger en inga garantier tyvärr. Man måste bara gör det bästa av det!

Jag tycker du ska diskutera med Sammies uppfödare om reducerat pris på honom. Tyvärr är det inget krav du kan ställa på hans uppfödare men är hon seriös tycker jag nog hon ändå ska gå med på det.

Precis som Sussan sa så finns det ingen uppfödare som kan ge garanti på den valp denne säljer men om valpen nu har t.ex ett testikelfel eller bråck som kan behöva operation så tycker jag att priset ska sänkas! Med Ressus uppfödare kom vi överens om att vid 1års ålder betalar hon tillbaka 1/3 av köpesumman och hans testiklar inte ramlat ner. Vilket hon gjorde oxå!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Leffe
0

#40 Kan inte se att någon har härjat och misskrediterat någon uppfödare. Vad har du hittat det?

Soffe
0

#43 Låter kanonbra :-)

#40 Du kan prata med mig personligen.. Tycker jag känner igen det du har skrivit..

runas
0

Min första sheltie var krypto och han levde ett rikt liv tills han var 10 år, den bästa hund jag haft!!

Visst inget att ställa ut och tävla med men den bästa vän och kompis jag haft.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Cerrolyn
0

Jag säger bara en sak.

"Lydnaden sitter inte i testiklarna"

Har en krypt som sagt och vi är i lydnads eliten, och lägre klass spår.

Se honom som ett sätt att lära dig mera. Det är bara utställningen och internationella tävlingar som det är stopp på. SM är inte en internationell tävling.Flört

**MVH Cerrolyn

Soffe
0

#47 Vet! Tack för klokt svar ;-)