Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 2217 ggr
Soffe
2009-02-10 15:47
0

Valpkurs

Snart är det dags för mig att anmälas till vårens valpkurs på brukshundsklubben, det ska bli spännande :-)

Ni som gått valpkurs.. Vill ni va snälla o berätta hur det var o hur det fungerade? Är väldigt nyfiken :-)

Kram

[Malin3033]
2009-02-10 18:41
0

Jag gick en valpkurs som bestod av två delar. Varje del var på 6ggr ala 2 timmar/gång.

Första delen var att skapa trygghet mellan dig och din hund. Även teori där du fick lära dig om hunden, både psykiskt och fysiskt. Vi började även grundträning på låg nivå utan störningar. Sitt, ligg, gå fint i koppel, inkallning och stanna.

Del två var mer inriktad på att få en fungerande vardag, i såväl skog som stad. Det var mycket störningar under momenten och det blev högre krav på såväl hund som ägare. Även teori ingick, vilket är väldigt bra!

bima69
2009-02-10 18:43
0

Jag gick med min Sheltievalp i somras, hon var egentligen för ung, hon hade inte ens fyllt 4 mån när vi började kursen. Men jag var mest med för det sociala träningen. Det fungerarde jättebra, Saga är väldigt följsam och fokuserad på mig. Visa övningar var ju bättre än andra, men det är ju så överallt.. Vi var inte en så stor grupp med 1 instruktör.

När jag gick med min Aussie så var han kring 6 mån och det är en mer lagom ålder egentligen, det fungerade också jättebra. Vi var väldigt många i gruppen och hade 2-3 instruktörer.

Med Qina gick jag aldrig någon valpkurs, utan vi började allmän lydnad, tävlade med henne första gången när hon var 10 mån och 1 dag gammal. Vi var en väldigt stor grupp och hade tror jag 2 instruktörer, gick faktiskt med Sparkling Tindras mamma och deras stor Pudel.

Det beror ju lite på när valpen är född, om det är några valpkursen när det är dags och om man kommer med i dom…

Soffe
2009-02-10 18:44
0

Låter som en bra valpkurs ni gick! Jag ska fråga klubben mer när jag kontaktar dem, hur deras kurs är uppbyggd o så..

Soffe
2009-03-08 10:26
0

Jag kan ju berätta att jag kommit med på en valpkurs nu, men på hundungdom istället.. Jag kom aldrig fram när jag ringde till brukshundklubben, det var upptaget hela tiden.. När jag gav upp så provade jag att ringa igen, kom fram och hon sa att det var fullbokat då det var mkt folk där oxå, men jag hade inte möjlighet då att ta mig dit.. Sen kom jag på att det finns ju hundungdom oxå och där fanns det platser kvar.. Känns skönt att jag äntligen kan få gå valpkurs eftersom det är min första valp.. Ska bli spännande!

Berätta gärna hur ni upplevde er valpkurs och vad ni har fått nytta av den :-)

Soffe
2009-04-16 00:37
0

Jippiieeeee! Om en vecka ska jag börja på valpkursen! Det ska bli så spännande och förhoppningsvis roligt Glad Längtar!

Soffe
2009-04-30 23:11
0

Ja förra veckan kunde jag ju inte vara med eftersom Sammie inte var 100% frisk då.. Men ikväll var det vår första lektion.. Lite teori inne och sen gick vi ut och tränade lite inkallning, kontakt o så.. Sammie tyckte det var jätteroligt och han var så duktig :-) Jag lärde honom vacker tass, för det ska han kunna till sista gången på stafetten.. Han är lättlärd min lille prins :-)

Soffe
2009-05-01 01:23
0

Någon mer som varit på valpkurs kanske? Eller planerar..

Starfall
2009-05-01 11:40
0

Vad kul att valpkursen börjat nu! =) Tyvärr kom jag inte med på min valpkurs jag var anmäld till, så i höst blir det väl till att gå en juniorkurs.

Soffe
2009-05-01 11:50
0

Va synd Carro! Du kan säkert gå juniorkursen i höst med Love :-)

Bpersonen
2009-05-01 12:47
0

Jag ska gå valpkurs snart, den 16 maj. Jag tror att den är uppbyggd ganska intensivt, med fem timmar åt gången, tre dagar, men är inte säker. De hade en kurs som var sådan i alla fall. Jag tycker att det låter lite intensivt. Fast hur som helst ska det bli intressant att gå.

Soffe
2009-05-01 12:51
0

Oj.. Ja det låter intensivt, men ni kommer säkert få lära er massor!

Bpersonen
2009-05-01 14:25
0

Ja, det tror jag säkert, och det lär ju vara upplagt så att man varvar teori med praktik. Annars kör man ju slut på de stackars vovvarna.