Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: skador
Läst 3219 ggr
medde
0

Höftleds-resonmang inför valpköp

Det är ju inte helt klarlagt hur höftledsfel nedärvs på hund, men att det är ärftligt är fastställt. Enligt SKKs graderingar är grad A och B inte dysplasi, medan C, D, E är dysplasi. Hur funderar ni kring att köpa en valp efter föräldrar där omröntgen skett, t.ex där föräldern fått HD C vid röntgen mer än en gång men sen röntgats om till B? Tänker man då att det sista resultatet gäller, och föräldern är fri från HD, eller känns det ändå som att det finns större risk för HD på en valp efter en sådan förälder än från en som fått B (eller A) vid första röntgen?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SparklingTindra
0

Jag skulle inte köpa en valp från en hund där jag är medveten om att den har omröntgats från ett dåligt resultat till ett bättre. Jag är väldigt skeptisk till att felet helt plötsligt skulle vara försvunnet.

En del förklarar sina omröntgningar på tikar med att första röntgen skedde i samband med löp. Men veterinär har sagt att det gör så pass liten skillnad att det bara är om hunden faktiskt har höftledsfel som det skulle kunna ge sämre resultat än mellan löpen.

medde
0

#1 Jag är helt med dig, och tycker exakt samma. Skulle tänka mig både en och två ggr innan ett sådant köp.

SparklingTindra
0

#2 Absolut. Men det händer säkert att det avlas på sådana hundar utan att valpspekulanter informeras om tidigare hd-resultat.. =/

medde
0

Tyvärr håller jag men med dig i det du skriver nu igen. Det är väl så att det kan missas att infomera det varit olika resultat.. Man tänker väl inte heller som köpare att kolla rätt på om det finns olika resulat. Jag vet inte heller om det är officiellt heller, men det kanske det är. Men tänker man på det? Kanske. Men inte alla.

Futurity
0

Många uppfödare som inte rönkar sina shelties längra. =(

Sussan
0

Om man skall vara hundraprocentig säker på att ett "fritt" resultat gäller så skulle man röntga sina hundar efter tre års ålder. Enligt Kasström, så är en hund fri om det inte finns tendens till förslitningar eller pålagringar efter tre år.

De raser som har obligatorisk HD röntgen vet också att hundarna skall hållas slanka och i ypperlig kondition innan röntgen och där kan kanske Sheltieägare missa.

Sussi

Maria-Erika
0

Efter att ha haft andra raser förut och jag nu tittar runt på Sheltie så blev jag förvånad över att så få hundar röntgas. Men det är väl för att det inte föreligger något krav för registrering av valpar.

Jag har tidigare haft finsk lapphund och följer debatten kring höfter där. Många ägare till FLH har ifrågasatt sina resultat dels därför att en avläsare har haft högre statistik på dysplasi på sina avläsningar än vad dennes kollegor har. För att få ett pålitligt resultat så har några uppfödare valt att använda sig av två veterinärer som de har gott förtroende för och som har bra erfarenhet av höfter och avläsning, så även om SKK's registrerade resultat inte har varit bra så har de fått en muntlig, för dem ärlig och riktig avläsning av höfterna i samband med röntgen, och hellre rättat sig efter det än SKK's slutgiltiga resultat.

Jag förstår deras tankar, men samtidigt undergräver det ju systemet.

Till saken hör också att det har uppkommit ett antal hundar som fått A-höfter men som i verkliga livet visat sig inte alls vara fri från HD. Då har vissa uppfödare ställt sig frågan om det är tvärt om också, hur många hundar har blivit behäftade med dåliga HD resultat som egentligen skulle vara bra?

Bland uppfödare på FLH finns det också de som använder C i aveln för att spara genetiskt material och hålla avelsbasen bred. Många resonerar som så att FLH är en liten ras rent storleksmässigt som sällan får problem av en C-höft. Men nallar man för mycket i kanten på dåliga höfter så tror jag att problemet växer, och en hund med dåliga höfter är ju oanvändbar på alla vis. Höfter är en viktig fråga tycker jag!

Sussan
0

Intressant och kunnigt inlägg Maria Erika:-)

Enligt genetikerna så är inavel det största problemet och att då "tappa" för mycket gener genom att slå ut för mycket avelsmaterial är inte speciellt klokt.

Olika raser har lite olika design på höfterna och det bästa vore kanske att göra en utvärdering på äldre hundar. Man skulle också kunna kräva känt resultat på avelshundarna och som i Finland Tyskland avla på C med en A hund?

Sussi

Sussan
0

Angående information så undrar jag vad en valpköpare skall informeras om?

Jag försöker vara ärlig och berätta allt.

Hur som helst, skall en valpköpare informeras om att ena föräldren har ett kullsyskon med slipped tendon, eller ett syskon som har navelbråck, blåsljud, kroksvans eller annat?

Vad vill och bör en valpköpare veta?

Sussi

SparklingTindra
0

#9 Jag hade velat veta allt sånt innan jag köper valp. Även om det egentligen inte skulle komma att påverka "min" valp. Jag tycker det hör till att informera om allt "som finns i släkten". Visst kan det skrämma vissa valpköpare (var det det du tänkte på?) men det känns ändå som att man har rätt att få veta och uppfödaren kan ju påpeka att det inte påverkar köparens valp, t.ex.

#7 Jag har fått förklarat för ett tag sen att det kan hända, att hundar som fått A-höfter egentligen haft HD-fel, men att det inte kan vara tvärtom. Man kan inte "se fel" åt andra hållet så att säga (ni förstår säkert inte alls vad jag menar men det är så svårt att förklara på dator), att en hund som fått HD-fel som resultat inte egentligen kan vara fri från HD.

Maria-Erika
0

#8 På FLH får man avla på E-höfter om man vill (fast då anser jag att man bryter mot SKKs grundregler), det enda kravet är att föräldradjuren ska ha känd HD status (alltså inte fri hd-status). Det tycker jag är ett bra system, för då har uppfödarna fria händer att korsa viktiga linjer, och valpköparna har full möjlighet att själva välja om de vill satsa på en sådan kombination eller inte. Resultatet i mina ögon av en såndan regel är att fler hundar blir röntgade och man får lite mer koll på vad man väljer att avla på!

#9 Jag tror inte att alla valpköpare befinner sig på samma plan som vi här inne gör. Många är bara ute efter en familjehund och nöjer sig så. Men om man är seriöst intresserad och kanske själv har planer på avel tex, eller att hunden ska hålla för arbete, då vill man ju veta mesta möjliga!

#10 Fast det är där jag undrar lite, för en del röntgenbilder som skickas in till SKK har ibland inte tillräckligt bra kvalitet. Om hundarna ligger lite roterade eller lite snett när bilden tas kan det bli hur missvisande som helst på bild fastän höften egetligen är bra! Saken är väl den att SKK ska skicka tillbaka dåliga bilder, men en del har slunkit igenom i alla fall. Men om en hund verkligen har ett HD fel så är det som du säger, det är kroniskt.

Leffe
0

#11 Och vilken plan är ni på? Kan det vara SAS-planet till London?

medde
0

#9 Personligen vill jag ha den informationen.

Samt eftersom det även finnes i GRUNDREGLERNA så  är det väl solklart.

Du kan finna dessa jag talar om här nedan, men detta vet väl alla uppfödare  om.

http://skk.se/pdf/regler/grundregler.pdf Paragraf 3.2

Gittan
0

#9 Skulle vara intressant vad dein kennel heter så jag inte köper en sheltie av dig. Självklart ska en köpare få all information. Att bara undra hur mycket informatione en köpare ska få är varken seriöst eller ärligt.

#11 Hur kan man nervärdera valpköpare så in i nordens att man inte tycka att alla är på samma plan. Alla vill ha friska och härliga hundar. Skulle tacksamt få veta vad din kennel heter så jag i framtiden inte köper en hund från dig heller.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

SparklingTindra
0

#14 Nu skriver hon ju faktiskt att hon ger sina valpköpare informationen.

#11 Enligt veterinären jag har pratat med (det låter kanske som att jag pratar med en massa veterinärer hela tiden men jag går uppfödarutbildning just nu och hon som håller i kursen är veterinär) så kan man i princip inte se ett fel som inte finns där. Däremot så kan man ju missa ett fel om hunden inte ligger korrekt.

Gittan
0

#15 Jo jag läste det, men hon undrar hur mycket info en valpköpare ska ha. Då kan man undra hur mycket hon egentligen upplyser om.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

SparklingTindra
0

#16 Jag tycker att det är en bra fråga. Hon kanske bara undrar vad andra tycker. Även om man själv lämnar ut så mycket info man kan så kanske undrar hur andra resonerar kring det o.s.v.

Gittan
0

#17 Jag tycker det är en dum fråga. En valpköpare ska självklart få veta allt om valpen. Vad som eventuellt kan hända i framtiden med hunden osv. Vissa varningar att det och det kan hända med hunden.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Sussan
0

Det var väldigt vad många är misstänksamma på uppfödare Obestämd Har ni så dåliga erfarenheter?

Hur som helst så får jag kanske förtydliga mig. Det verkar var en missuppfattning här.

Allt som rör valpen skall valpköparen naturligtvis få veta. Min undran var, om ett kullyskon t.ex har en kroksvans, skall då alla valpköpare i kullen få veta detta? Personligen så gör jag på ett visst sätt, men vad förväntar ni er?

Det är tur att Medde upplyser om grundreglerna så att man får vetskap om detta Skrattande

Sussi

Sussan
0

Leffe.

Man kan uttrycka sig lite olika, men det vore väl konstigt om inte en uppfödare är kunnigare än en valpköpare.

Det krävs mycket av uppfödare, både juridisk, genetisk, kunskap om näringslära, rasens historik, anatomi, hälsa m.m. Detta kan man väl inte begära eller förvänta sig att en valpköpare skall vara insatt i. MEN detta gör att en uppfödare har ett enormt ansvar att placera en levande varelse till en förhoppningsfull familj. En uppfödare har faktiskt ett samvete och vill sova gott på natten efter att ha kännt att man har gjort sitt absolut bästa.

Känns detta resonemang främmande? Ni måste ha råkat illa ut, eller värre, ni misstror mig Flört

Sussi

Leffe
0

#20 Ett bra svar skrivet på ett trevligt och tydligt sätt. Det tackar jag för

Maria-Erika
0

Hur det än är så är faktum att en del "bara" köper hund. Sen vad den har för meriter eller föräldrar spelar ingen roll för vissa, och oftast handlar det väl om okunskap eller ointresse. En hund är en hund och sen är det liksom inget mer med den saken.

Jag menar inte att uppfödare ska undanhålla information för sina valpköpare, utan det jag menar är att uppfödare kanske väljer att lägga sig på den nivå där valpköparen befinner sig (utan att det är något dåligt med det!). 

Ställer jag direkta frågor till min uppfödare hoppas jag naturligtvis på direkta och sanningsenliga svar. Men mycket av informationen som finns kring hundar och hunduppfödning är också sådant som kanske inte direkt påverkar min hund, men som kan vara intressant för den som ska tex avla på sin hund att veta.

Om jag vore uppfödare och visste att min valpköpare skulle avla kanske jag skulle diskutera den biten mer än vad jag skulle göra med en familj som "bara" vill ha en sällskapshund. Men information som direkt rör hunden och hundens hälsa ska man naturligtvis informera om! Det instämmer jag i!

Med formuleringen "samma plan" menar jag att vissa är mer intresserade att fördjupa sig i sitt hundägande än andra…

medde
0

#19 Tror inte alla har dåliga erfarenheter men vill kanske ifrågasätta  saker och ting. Det är ju en diskution som då frågor kommer i.

Men i dagens läge tycker jag att det är för lätt att kalla sig uppfödare. Det ställs inga spec krav för att ta både ett kennelnamn och en kull.  Visst är det bra att jag informerar om grundreglerna! Det finna ju även en länkadress så dom som vill kan lätt hitta på dom.

#14 Det finns mycker bra kennlar i tillexempel i gtbg och i Sthlm, så du behöver ju inte  som att ta ett exempel i områden Hultfred/Viresrum jag vet jag inte var du bor GittanL men bara tog exempel nu:-)

Ressu
0

Nu lägger jag mej oxå i diskussionen…

Först vill jag bara påpeka att HDröntgen inte är 100% säker… Och att det inte bara är den ärftliga faktorn som påverkar höfterna! En valp vars föräldrar har på A-höfter kan ha D eller E-höfter själv. Mao så påverkas höfterna oxå av motion, hundens vikt mm.

Har hört talas om hundar vars första röntgen visar D-höft och ägaren väljer att röntga om den och så har den A-höft. Vilket ska man lita på? Dom som har varit med när en hund höftröntgas vet hur det går till och nu är det ju så att bara såna små saker som att veterinären inte sträcker ut benen helt, hunden ligger lite snett eller att kontrastvätskan är lite för gammal så visar inte resultaten rätt…

Nu låter det som att jag är emot HD-röntgen men det är jag inte… Jag försöker bara få fram att man inte ska stirra blint på den…

Själv har jag bara en av tre officiellt röntgade. Ressu har B/D, detta pga av att han blev som valp påhoppad av en belgisk vallhund… Poitsu är bara inofficiellt kollad och han har A-höfter. Neiti är för ung ännu så henne har vi inte röntgat.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Maria-Erika
0

#24 Ja, helt klart är det många faktorer att ta hänsyn till, dels i själva röntgen och avläsningen, men som du också skriver så är det inte bara arv, utan miljö som också avgör hur höfterna i slutändan blir!

Sussan
0

Det som också är viktigt är att det måste "klaffa" mellan en valpköpare och en uppfödare. Personkemin måste stämma. Om valpköparen t.ex. skulle få problem, så måste man känna att man kan lösa detta. Man skall i bästa fall ha en långvarig kontakt.

Håller med Medde att det är alldeles för lätt att att bli uppfödare. Det räcker i stort sett att bara betala in en summa till SKK för kennelnamnet.

Man skulle önska att en Sheltieuppfödare t.ex. någon gång skulle bevista en uppfödarkonferans.

Det är också en god idè att som SKK rekommenderar, besöka flera uppfödare och "känna" av hur det känns. Det är lika viktigt för en uppfödare att det känns okey.

Det känns också lite konstigt att Medde som är en av de ansvariga här så tydligt visar sin ovilja mot mig.

Det är kanske roligare att jag med jämna mellanrum istället visar gulliga valpbilder som ni kan falla i trans över Glad För någon uppfödaråsikt är ju inte önskvärd (eller min).

Jag har förövrigt arbetat på ett djursjukhus i åtta år, är utbildad valpkursledare och har suttit i olika hundstyrelser. 

Är det inte bra att vi har en bredd här?

Gittan L. behöver inte vara orolig. Du får inte köpa någon valp här. Du har bestämt dig för att jag "mörkar" så då spricker kommunikationen direkt. Samarbete och förtroende är vad som krävs.

Sussi

Bpersonen
0

Jag måste nog räknas till kategorin "vanlig valpköpare". Vi var ute efter en familjemedlem när vi köpte Hampuz och ingen i familjen är utpräglade hundsportsmänniskor som kommer att ställa ut eller liknande.

Jag är uppvuxen med katter, har haft katter i hela mitt liv och kan egentligen ingenting om hundar. Har lånat böcker, läst i forum och ställt frågor. Ska gå valpkurs och vardagslydnad. Typ där är jag/vi: glada amatörer. :)

Trots detta, att jag/vi inte "befinner oss på samma plan" som många här var jag till exempel mycket noga med att köpa en valp vars föräldrar var ua på ögonen. Även om det inte garanterar att Hampuz kommer att klara sig kändes det tryggare.

Hans föräldrar var inte höftledsröntgade, men jag är positiv till att fler och fler börjar röntga hundarna och vi kommer att röntga Hampuz när han blir äldre för att kolla att allt är bra med honom.

Vad jag menar är alltså att även "vanliga familjehundsköpare" kan vara intresserade av hälsa och vilja ha så mycket information som möjligt om sjukdomar i släkten, för man vill ju ha kvar sin vovve så länge som möjligt - även om man varken är intresserad av hundsport eller jätteinsatt och duktig på hundar.

Så mycket information som möjligt tycker jag bara är positivt, och även "oinvigda" behöver lära sig så mycket som möjligt. :)

Bpersonen
0

Svarade förresten inte på frågan. Hampus föräldrar är alltså inte röntgade, men jag ställde frågor om föräldrarna, om de hade haft problem med höfterna någon gång. Om de hade haft det hade jag inte köpt honom.

Om föräldrarna hade röntgats hade jag inte köpt en valp med föräldrar som fått statusen C, även om resultatet sedan blivit B. Ser att det blir ett "motvalls" resonemang, eftersom föräldrarna inte är röntgade, men så hade jag gjort.

medde
0

#26 Jag har inte på något sätt visat någon större ovilja mot dig. Ovilja känner jag kommer (tyvärr) måste jag säga lite från din sida, då själv bett att bli borttagen som medlem, för att detta var ett forum för "vanliga hundägare" (Detta har du ju även framfört om jag sett rätt på ett annat forum) Då detta forum inte då passade dig som du själv sade vid det tillfället, länkade då till andra sheltie forum som då kanske skulle passa dig bättre.

Men jag känner medlemmarna härinne och sett många av dom växa till sig och har blivit helt fantastiska hundägare, och framför allt väldigt kunniga på sin ras. Jag ser dom som framtiden inom rasen. Sen om dom vill visa bilder på gulliga valpar som vi kan falla i trans över att se. Det är väl upp till var och en att öpnna tråden med gulliga bilder valet är ju fritt..

Jag vet nog även att alla välkommnar både uppfödare och även vanliga hundägare. Men kanske med en och vänligare attityd så öppnas nog många dörrar. Man kan ju möta folk på ett jämt plan och inte sitta själv på översta våningen.

Jag tycker mig läsa i ditt inlägg att du inte gillar denna sajt. Så oviljan ligger nog hos dig Sussan.

Gittan
0

#26 Du skriver
"Jag har förövrigt arbetat på ett djursjukhus i åtta år, är utbildad valpkursledare och har suttit i olika hundstyrelser."

Jag säger
Och….?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Sussan
0

Gittan L.

OCH…. vad har du gjort Obestämd 

Berätta vad du har gjort inom hund, Sheltievärlden Glad Det är så intressant att höra vad fokusmedlemmarna har för erfarenheter inom olika områden Skrattande Speciellt de som tar för sig och har åsikter som rör uppfödare och uppfödning och allt annat….

Medde, våra vägar lär inte mötas inom några områden. Vi går i otakt Flört

Nu skall jag fokusera på viktiga saker som mina hundar och deras skötsel och krav.

Jag kommer att med intresse läsa era inlägg när jag har tid.

Ser också fram emot de gulliga och vänliga Sheltieägarnas inlägg som utan baktanke skriver om sin glädje och vardagsbestyr med sina bästa vänner.

Sussi

Bpersonen
0

Jag måste faktiskt lägga mig i här. Har läst igenom vad Medde har skrivit och jag kan inte se att hon har varit ovänlig eller visat motvilja på något sätt. Jag har heller inte märkt någon motvilja mot uppfödares åsikter, utan här ventileras högt och lågt.

Det är bra att här finns en salig blandning av "vanliga" hundägare och erfarna dito. Då kan vi lära av varandra och ingen behöver vara rädd för att verka "dum". Jag är relativt ny här och har blivit mycket trevligt bemött. Tycker att här råder en varm och medmänsklig stämning, och upplever inte alls att här är lågt i tak.

BrightGloria
0

#32 Jag håller med. Ingen har sagt något elakt. Det är bara det att man tolkar text på olika sätt.

T.ex. "Hej" Kan vara buttert, glatt, surt, nonchalant allting. Man får vara tydlig helt enkelt.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Bpersonen
0

#33: Precis så jag menar. Det är lätt att feltolka texter, eftersom man inte ser ansiktsuttryck och kroppsspråk.

medde
0

#31 Tack! Detta vart ju väldigt fint sagt, kan ju vara en bra idee att ha som reklam för sajten.""utan baktanke skriver om sin glädje och vardagsbestyr med sina bästa vänner."

Smiley 3d coucou salue.gif

BrightGloria
0

#53 Bilder säger mer än ord, animeringar säger mer än bilder. Vi får använda sådana där gubbar i varje medelande medde. ;)

//BrightGloria
- Hemsida

medde
0

#36 Kan vara en idee så det inte tolkas fel

EvaG
0

Oj någon som lyckats med bedriften att reta upp Gittan. Bra gjort för Gittan brukar inte ge sej in i debatter på detta sätt. Grattis till bedriften!

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Gittan
0

#26 "Gittan L. behöver inte vara orolig. Du får inte köpa någon valp här." - Underbart och tack.

#31 Vad jag gjort? Jag behöver inte skryta om vad jag gjort. Det viktiga är att jag vet vad jag gjort och inte gjort. Det du skriver om att du jobbat på ett djursjukhus i åtta år säger ingenting mer än att det är skryt och bla ha snack. Jag vet en veterinär som varit veterinär i 15 år och till denne skulle jag aldrig lämna min hund. Den veterinären är kunnig på många djur men inte hundar. Du har suttit i hundstyrelser - har du skällt ikapp med hundarna då. Själv har jag suttit i hund- och hästklubbsstyrelser. Vilket inte är någon merit tycker jag.
Vidare: Du menar väl inte på fullaste allvar att man inte får ha åsikter här utan att först tala om vad man har för meriter?! Vad har du för meriter. Du som uppfödare hur går det på utställning för dina avelsdjur. Du som hävdar dig så mycket, men jag har inte läst något om det.
Dui skriver att vi som har annan åsikt än dig misstror din uppfödning. Jag undrar om det inte är tvärtom. Du sätter dig på stora hästar och hånar andra undrar om inte det beror på att du på något sätt måste visa dig bättre än andra uppfödare. Det verkar vara någon typ av bitterhet.

Slutligen hur kan man som uppfödare av en ras håna de bästa reklampelarna som finns för rasen - dessa unga entusiastiska valpköpare som skriver på detta forum. Det kanske beror på att de köpt valp av annan uppfödare än dig.

Tycker nog inte att detta forum är något för dig. Håll ddig till de forum som tar upp uppfödarfrågor, men där kanske du varit och blivit utkastad. Man blir det förr eller senare om man saknar empati och ödmjukhet samt om man inte respekterar andras åsikter.

Nej ni engagerade ungdomar fortsätt att visa era härliga och gulliga bilder. Fortsätt att skriva era bedrifter med era hundar. Jag uppskattar det och jag vet att många uppfödare uppskattar det.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

SparklingTindra
0

Nu tycker jag att vi har hamnat en bit utanför ämnet. Kan vi återgå till det ämnet som tråden skapades för? Det ämnet kom vi ifrån helt efter inlägg #28.

Gittan
0

#40 Vi kom nog i från ämnet i så fall redan tidigare än efter #28. Eller tycker du det är rätt att håna och nedvärdera de som tycker om att skriva på detta forum?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Soffe
0

Vad är detta? Det finns väl Skrivregler på varje sajt hoppas jag och ödmjukhet borde finnas! Usch va irriterad jag blir på sånt här trams!

BrightGloria
0

#42 Håller med dig Soffe.

//BrightGloria
- Hemsida

medde
0

Nu kanske vi kan återgå till det ämnet tråden skapades för.

#42 Sajten har regler, som även andvänds

Soffe
0

#44 Det är bra medde! Du har koll på läget ;-)

medde
0

#45 Jodå jag gör vad jag kan. Men vi alla är bara en människa.

Nu hoppas vi över till ämnet.

Soffe
0

#46 Visst är det så.. Har inte begärt mer..

medde
0

Toppen soffe:-)

Soffe
0

#48 Kyss

Niini
0

Ja, åter till ämnet säger jag. Tycker sheltie är ett otroligt underbart forum och jag är väldigt stolt över att få vara Medarbetare här. Dock måste jag bara påpeka att denna tråd är inte alls SiF-anda! Vad är det för tjafs!! Håll er till saken och ska ni trakassera varann kan ni göra det nån annastans!

SparklingTindra
0

#41 Suck.. Jag menar att det var sista inlägget där någon skrev om det tråden handlade om egentligen.

Men om hunden inte ligger rätt så ska det ändå inte visa HD-fel som inte finns där. Däremot så kan det se ut som A-höfter trots att hunden i själva verket har sämre höfter. Det är vad jag har fått höra i alla fall. Vet dock ej om det är sant.

medde
0

#51 Jag också hört att det inte blir ett fel om det inte finns ett fel. Det verkar vara lite av kanske en ursäkt ibland att ta till. Så du har nog en stor rätt i vad du säger nu

Denna kommentar har tagits bort.