Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 6075 ggr
Sheltieskutt
0

Vad väger din sheltie?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en liten viktfråga…

min sheltie är ca 38 cm hög (en tik) och väger exakt 9 kg. Hon är verkligen inte smal, men hon känns lite "rund". Är det normalt för en Selma att väga så? Hur höga är era shelties och vad väger det?

tacksam för svar, jag vill ju inte att hon ska gå runt och må dåligt.. väger hon rätt?

GuUuLd
0

Hugo är ca 39,5cm och väger 9kg.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

runas
0

Har funnit det väldigt individuellt vad de väger. Mina killar är lika stora i höjd (ca 38-39cm båda 2) och kropps stl men Jasper väger nästan 2 kg mindre än vad Gusti gör.

Gusti är kompakt o lättfödd, väger 9kg men är i fin form, får dock inte gå upp mer. Jasper väger ca 7.5kg, lite i tunnaste laget men mår fint.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Starfall
0

Frankie är 43 cm hög och väger ca 10,5 kg. love är ca 37 cm hög och väger ca 5,5 kg.

Niini
0

Turbo väger 7 kg men vet inte ritkigt mankhöjden, skulle tippa där kring 39 cm.

Ressu
0

Ressu är 35,5cm i mankhöjd, väger runt 8kg

Poitsu är 31,5cm i mankhöjd, väger 6,5 kg

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

SparklingTindra
0

Tindra är 41 cm i mankhöjd och ska väga 12 kg. (Tyvärr så väger hon ett kilo för mycket trots att hon får lite mat och mycket motion men snart kan jag börja cykla med henne och då hoppas jag att vikten äntligen sjunker..)

Enya är kanske 40 cm i mankhöjd (hon är omätt, så det är en ren gissning) och väger ÄNTLIGEN 8 kg. Hon är normalviktig nu men hon har varit för mager sen hon var liten.

Soffe
0

Jag vet inte riktigt hur mkt Sammie väger.. Vet bara hur lite han vägde när han kom till sjukan, men borde ju väga mer än så nu..

Hur väger ni era hundar? Vanlig våg som vi använder eller något annat förslag?

Niini
0

#7 Först väger jag mig själv och sen tar jag om det med hunden i famnen och tar den vikten minus min vikt. Hängde du med? :P

Soffe
0

#8 Ja jag hänger med.. Men då blir vikten på ett ungefär eller? Tänker på om det är svårt kanske.. Det skulle va något att ha en som veterinärerna har.. Fast lite mindre isåfall..

Maria-Erika
0

Eller så lär man sin hund att stå på vågen själv, som ett trix! Bra kunskap och lämplig aktivering någon regnig dag när man inte längtar ut allt för hett!

Saras87
0

Musse är ca. 31-32 cm och han väger 5.5kg. Freddie är ca 39 cm och han väger 10 kg.

bima69
0

Qina är drygt 34 cm och väger 6,5 kg.

Saga är 35 cm och väger 6 kg.

Sheltieskutt
0

hej, det låter som att alla era shelties väger helt okej! Jag tycker nog att selma får väga som hon gör… vi tävlar mkt och det är kondis som vi tränar mkt på nu! så cykla gör vi ändå… och det skulle ju inte vara så farligt om hon tappade ett kilo… jag är mest rädd för att det skulle slita på hennes leder eller liknande om hon väger för mkt. Va kul det är att se hur alla shelties är så olika! trots att det är helt samma ras! jag tycker de borde ändra det där med att tikar ska vara 35.5… det är ju väldigt litet, och det är väl inte så många som är så, elr? Jag tycker både små och stora är supersöta! min kompis har en sheltie som är ca 50 hög.. som en border typ.. eller en aussi… stor tjej, men så söt! blue merle… hon är bara ett år… :)

en till fråga, när man cyklar med hundar, vad är bäst då: låta hunden trava eller galloppera? för jag har hört att travandet ska slita på benen… men det känns ju lite skummt eftersom det trots allt är en hund, och en hund brukar  väl vara lite mer tålig än så? eller?

SparklingTindra
0

#13 Det är bra att variera tempo under cyklingen. Och har man möjlighet så är det bra att ha hunden lös.

Niini
0

#13 fick lära mig på hundkusen jag är på nu att det inte är bra för hundens leder att galoppera, de ska alltid trava vilket i sin tur leder till att det inte är och ska inte vara motion för dig att cykla med hunden.

eruanna
0

Min hund 6 månader, hon är 47cm i mankhöjd och väger 10.8kg. Ej smal och ej tjock, utan bra i hull :)

Sheltieskutt
0

Tack, jag har faktiskt varit dyktig och travat med henne hela hennes liv, för att vi har också lärt oss det, men du har folk sagt annorlunda…

är du säker på att han/hon är 47? är det en shelite, om, gud va coolt!

eruanna
0

Ja jag är säker, eller ja det är en renrasig från en kennel, och föräldrarna är normala och de andra 2 valparna blev normala dom med, bara mitt lilla pyre som blev en aning för stor hehe. Men det gör mig ingenting faktiskt :)

Men hon är runt 47-48cm, träffade en normalstor hona förut på 6år och min hund var rätt mkt större :)

Ronja06
0

Ronja är omkring 40cm i mankhöjd och väger 8,5 kg. Perfekt vikt som vi försöker att hålla. Men antagligen, eftersom hon nu är sjukskriven och inte får röra sig så mycket, så kan hon gått upp.

Viggo är ungefär 34,5cm  (mellan 33,5 och 34,5cm. Blir olika varje gång jag mäter) i mankhöjd och väger ungefär 5kg. Han är allt för tunn, men han får fiskbullar i maten nu för att gå upp i vikt. ;D Veterinärens tips. ^^

Mvh Emelie Förlägen

BrightGloria
0

#19 Vilken lyx. ;)

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ronja06
0

#20: Hihi, Aa.. Han har alltid varit lite kräsen i maten. Men nu slänger han i sig den och har börjat gå upp i vikt. :)

Mvh Emelie Förlägen

BrightGloria
0

#21 Toppen! Hoppas han lägger på sig lite. Flört

//BrightGloria
- Hemsida

Byssegardas
0

Tror inte man generellt kan säga att en hund som är si eller så hög SKALL väga si eller så, allt hänger på benstomme och muskulatur.

En vältränad muskelrik hund med regäl benstomme väger självklart mera än en i samma storlek som är har tunn stomme och dåligt med muskler, skulle man göda upp den sistmända till samma vikt som den första så skulle den sistmända bli fet.

Jag har olika höjd på mina men kan ju inte säga till någon annan som har samma storlek på sina sheltie att den väger för mycket eller för lite. Man måste se  helheten i hunden.

Kan man känna revbenen och att hunden kan röra sej lätt och ledigt så är det rätt hull för just den individen.

/Mita

druttizen
0

Tyckte jag skrev ett inlägg här igår, men finner det inte….

Wilmer är 45 mank och 10,2 i vikt ungefär.. han är 15 månader.

Träffar ofta folk som har eller haft en sheltie på även 47 mank, så inget ovanligt

druttizen
0

Jag tänkte cykla lite med Wilmer i sommar, MEN inte i långa sträcker…

Lite i området bara och i HANS tempo..endast så han små springer fint alltså.

har även åkt inlines med honom så att hans aktivering ska få variation, å det var runt området och sen hem. han var så nöjd så… Men galopp skulle jag inte köra, utan är för hans skull jag skulle cykla osv. Inte för min skull

FurryTails
0

Pixel är 37-38 hög (amatörmätt) och väger 6kg.. Svår att få till att ätaObestämd

tildamanda
0

Apropå att cykla, så är det absolut inget fel att låta hunden galoppera, men man skall variera tempot som någon skrev.  Ensdig träning, t e x trav i ett och samma tempo på platt väg som enda motion är alltd skadligt i längden. Trav är heller ingen optimal gångart flr att bränna fett eller bygga muskler; skritt och galopp är bättre, men bäst är natrligtvis att variera tempot så att hunden byter gångart. Och det gör man ju enklast med hunden lös. Flört

BrightGloria
0

Vad bra att ni tog upp detta med cyklandet.
Jag funderade på hur skadligt det är för hunden att trava på asfalt.

//BrightGloria
- Hemsida

SparklingTindra
0

#28 Man ska helst inte motionera sin hund på asfalt.

BrightGloria
0

#29 Trodde nästan det. Tack. :)

//BrightGloria
- Hemsida