Hur är era tikar vid löp?
Zelda började löpa förra veckan tror jag och hon är SÅ tråkig. Hon ligger bara och sovar och surar. Håller sig undan och det tar en kvart för henne att sätta sig ner på kommando. Hon äter superlångsamt och har inte lust för nåogot. Det enda hon vill är att gå promenad och stanna och kissa 100ggr eller jaga fotbollen iträdgården.
Usch, vad tråkigt. Ibland blir jag orolig över hon kanske är sjuk eller nåt.
Sedan är ju Stintan på henne hela tiden och tror att hon är en hanhund. Meya tar all hennes plats och hon vågar inte göra något med henne i närheten.
Tror ni det har med löpningen att göra och att hon helt enkelt är på dåligt humör eller…det är så tråkigt att se henne så där låg. Hur var/är era tikar under löp?
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Det kan absolut ha med hennes löp att göra. Tindra blir som en hundraåring när hon löper + ett tag efter det. Innan löp blir hon ganska vaktig/skällig.Hon blir förstoppad också.. =P
Jag har varit till veterinären med Tindra några gånger för att jag har blivit orolig för att hon har varit så sävlig. Då har dom kollat livmodern och tagit blodprov och allt möjligt och konstaterat att det bara är på grund av löpet.
Ronja har både förlöp och blir sedan efter löpet skendräktig. Problematiskt med alla tävlingar. Sedan är det väldigt svårt att "beräkna" när hennes löp kommer. Eftersom det varierar väldigt mycket! Hon är nu väldigt försenad, och borde ha löpt redan i Mars. Men inget löp har kommit ännu. *muttrar*
Ronja verkar inte må så jätte bra varken före eller under löpet. Hon blir allmänt rastlös, vaktar, lätt stressad och mer ljudkänslig. Dock innan löpet är hon nog den lydigaste hunden man kan tänka sig.
I och med att vi inte kommer ta valpar efter henne, vi tävlar väldigt mycket året om, och hon visar tydliga tecken på att vara "obekväm" så har vi beslutat att kastrera henne efter sommarens tävlingssäsong. Detta också därför att vi nu även har en hanhund här hemma.
Mvh Emelie 

Okej, då var det som jag trodde. Tack för era svar!
Man blir ju lite orolig när hon blir helt flippad och oknocentrerad när hon varit så uppmärksam förut.
Får trösta mig med Meya som sitter när man säger "sitt" i alla fall. 
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida