Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: beteende-och-lydnad
Läst 3981 ggr
eruanna
1

Fixering på hundar tex, hjälp!

Min valp på 6 månader är helt omöjlig. Eller jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Önskar att jag hade kunnat gå på en valpkurs men det har antingen varit fullt eller inte passat mina arbetstider.

Hur som helst så varje gång hon ser en hund (eller löv, fågel som rör på sig tex) blir hon helt fixerad och okontaktbar. Det känns som jag har testat massor, men hon blir så fruktansvärt exalterad (på ett glatt sätt och inte aggresivt då)

Och det resulterar i att hon börjar skälla (spec på hundar och fåglar då)

Jag har försökt att avleda med något hon älskar, men när det kommer hundar går det inte, hon bryr sig inte ett dugg om det goda, eller spottar ut det (tex en köttbulle) eftersom hon är totalt fokusera på hunden.

Jag var inne i stan idag och gick vid vattnet och tänkte att det kanske ger sig ju fler hundar vi möter, men det gjorde det ju inte, tillslut gick jag därifrån för det kändes pinsamt och jag kände mig misslyckad.

Jag har tyvärr ingen i min bekantskapskrets som har hund, så jag kan inte träna hundmöten osv, jag vet inte om det är därför hon blir så glad eftersom vi inte umgås med hundar så speciellt mkt (som jag skulle önska då)

Någon som har tips på hur jag ska kunna lösa det här problemet???

BrightGloria
0

Det är svårt att säga så här genom internet när jag inte sett hur du beter dig och inte hur hunden beter sig.

Oftast beror det inte på hunden utan på ägaren. Om det inte går att avleda, så kanske du kan fixera på fågeln snabbare än sheltien.

Alltså, du ser en fågel som du vet att din hund kommer fixera sig på. Då kanske du kan börja skälla lite och springa mot fågeln tillsammans med hunden. Det kanske låter konstigt men om hunden lär sig att det är du som börjar jakten/leken så kanske den väntar på dig istället för att själv avgöra vad den ska jaga.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Tina-A
0

#1: Jag skulle aldrig jaga saker tillsammans med hunden om jag ville att hunden skulle sluta jaga. Det gör antagligen bara hunden mer ivrig om att få leka den roliga leken och beteendet eskalerar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SparklingTindra
0

#2 Jag håller inte riktigt med dig. Tindra har alltid älskat att jaga fåglar (inte för att döda, utan bara för att skrämma iväg och jaga på skoj en bit) och det har inte alltid varit så lämpligt att hon springer iväg.

Så jag började helt enkelt göra så att vi smög tillsammans mot fågeln. Sen när jag sa "ta den då!" så sprang vi tillsammans mot fågeln. Resultatet blev att när hon ser en fågel hon vill jaga så tar hon kontakt med mig och jagar inte om inte jag är med på det.

#1 Men låtsas skälla skulle jag inte göra då det kan ge fel signaler till hunden. ;)

#0 Testa att ha med dig t.ex. en liten pipleksak och när hon ser nåt så piper du snabbt en-två gånger med pipen och om hon tittar på dig så berömmer du  och sätter igång att busa med henne. Du kan även byta riktning.

Annars så kan du ju testa att göra så som man kan göra om hunden drar i kopplet; byt riktning och gå åt ett annat håll (inte åt samma håll varje gång för då blir du väldigt förutsägbar) och när hunden går med dig så berömmer du och så kan ni fortsätta åt rätt håll igen. Fixerar hon sig igen så upprepar du samma sak men gärna åt ett annat håll.

BrightGloria
0

#2 Det gör du som du vill. ;) Det var bara ett tips som har hjälpt på mina hundar.

#3 Haha, ja, att skälla kanske inte var någon höjdare. Stryk det. ;) Tack för rättelsen.

//BrightGloria
- Hemsida

[sheltietjej]
0

När Emil är helt okontaktbar lägger jag honom på sidan/rygg och håller försiktigt om huvudet med blicken mot mitt ansiktet och säger med sträng röst att nu får det räcka! Så blir han genast mycket bättre och lyder mer…

SparklingTindra
0

#5 Det skulle jag inte rekommendera åt någon att göra.. Man ska för det första aldrig titta i ögonen på en hund som bestraffning. Och att göra på det där viset uppfattas du som oerhört hotfull för honom. Då lyder han ju inte av rätt anledning..

Och att lägga hunden ner med tvång kan stjälpa mer än det hjälper.

h00jff
0

Svårt om hunden är så blockerad att den inte ens tar köttbullar… Annars brukar det vara ett bra tips att proppa i hunden godis så fort den ser det som den fokuserar och låser sig på. Det bästa är att backa något steg och aldrig gå närmre hundarna/fåglarna än din hund klarar av och ge den godis då. Sedan kan man undan för undan gå närmre och närmre, och ge godis samtidigt. Fast detta tar många, många tillfällen med "mata-godis". Det som är svårt är att det finns hundar och fåglar överallt.

Ett sätt att bryta blockeringen är att spruta vatten på hunden. Först ett "NEJ", om hunden då inte bryr sig, spruta vatten och beröm massor när hunden bryter blockeringen. Passa då på att gå därifrån och exempelvis gör något trick som hunden kan (eller bara sitt och godis), allt för att avleda. Det är bra om hunden inte ser var vattnet kommer ifrån.

BrightGloria
0

#7 På sheltisar tycker jag att det är svårt att använda spruta vatten metoden då många använder vattenflaska för att fluffa upp pälsen på hunden.

//BrightGloria
- Hemsida

eruanna
0

Jag skulle aldrig lägga hunden på rygg, det var ett väldigt konstigt sätt att lösa situationen på.

Jag har läst alla tips och ska börja med smyga på och sen pipleksaken, eftersom den älskar hon, eller någon annan favvo leksak. Så hon kopplar hund/fågel = leka med matte, eller något roligt händer hos matte istället för fixeringen på hunden

Som det ser ut nu kan jag inte ha henne lös eftersom fixering på hund eller annat är såpass intressant att hon skiter fullständigt i mig, men är det inget i sikte är jag roligast :)

Alltid lär man sig nåt nytt som nybörjare, tack för råden!

eruanna
0

Jag har även funderat på vatten, då jag använder den metoden hos mina föräldrar när hon börjar skälla på någon hon ser som bara går förbi staketet. Det är okej att markera men inte stå och vrålskälla på någon (tycker jag) så jag har försökt att skrämmas med vattensprutan, det funkar okej! Synd att hon är så snabb det lilla djuret

Vatten skadar ju inte en hund heller, sen gäller det ju att göra det i precis rätt ögonblick, lagom för att hunden ska tappa fokuseringen vad jag har förstått det som. När den har gjort det så berömmer man och kanske börjar busa för att få den att tänka på annat.

Det är synd bara att man inte alltid har tid att träna på detta, tex om man är påväg till jobbet så vill man mest att det ska gå smidigt om man ser en hund på andra sidan vägen

h00jff
0

Det verkar som om du har bra koll! Jag tror säkert att det kommer att lösa sig för dig! Lycka till!

[sheltietjej]
0

#6 det är när han inte kommer åt det han ska jaga så hoppar han på någon annan av mormors hundar och biter tag i dens ben eller svans. Vilket gör att han har skapat något slags breoende så när det kommer en buss/lastbil har han kommit på att han kan hoppa på Diva och sedan slänga sig ut på vägen. Och han lugnar inte ner sig fören han får ligga ner. Men alla hundar funkar olika!