Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 947 ggr
Boode
0

Tandhygien?

Jag har två shelties och bådas tandhygien är förskräcklig! jag försöker borsta med en mjuk tandborste men de hatar det, har även försökt ge dom dentastix men de vägrar att äta av dom.

Har ni några tips på vad man kan göra?

/ Sophie

emma93
0

Förr fick alltid mina råa märgben, men när de blev äldre och fick svårt att tugga lika frenetiskt så har jag använt mig av skrubbhandskar för att borsta tänderna och massera tandköttet. Alltså såna som man har till sig själv i duschen, eller som man skrubbar potatis med. Det är lätt att känna vad man gör och komma åt med handskarna.

SparklingTindra
0

#1 Vilket bra tips du hade, med skrubbhandskarna. Det ska jag prova! =) Fast tar inte emaljen skada av det?

emma93
0

Det finns lite olika hårda, jag har de mjukaste, men jag trycker inte hårt. Det säljs nåt liknande, som en tummetott ungefär, hos veterinärerna som de själva rekommenderar så jag tror inte att emaljen tar nån skada om man bara är försiktig.

FurryTails
0

Plaque off? Fungerar jätte bra på min sheltie iaf. sen borstar jag men hundtandkräm varannan dag också.

Boode
0

#4 vad är Plaque off något?

FurryTails
0

#5 Ett pulver du ger i maten, tar bort och minskar risken för tandsten, och ger bättre andedräkt

Bpersonen
0

Jag borstar tänderna varannan dag, men det går inte så bra. Jag kommer inte åt överallt, för han tycker inte att det är så roligt. Jag får nog börja använda plaque off också. Jag har faktiskt en burk stående som går ut i juli. Hade liksom glömt bort den. Tack för påminnelsen. :)

[Malin3033]
0

sedan kan man även gå till en kunnig person och be den visa hur man använde tandskrapa om hunden har mycket tandsten :)

Boode
0

vart kan man köpa plaque off någonstans?

FurryTails
0

#9 Djuraffärer och på djursjukhusen