Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1717 ggr
SparklingTindra
0

HD/AD på föräldrarna

Är era hundars föräldrar HD/AD röntgade? Med vad för resultat i så fall? Är det viktigt för dig att din hunds föräldradjur är HD-röntgade?

medde
0

Jag anser det viktigt, oavsett om jag ska arbeta med min hund eller inte. Men om jag skulle vilja ha en just efter dessa föräldrar djur. Så skulle jag kolla min hund.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SparklingTindra
0

#1 Är Mickey's föräldrar röntgade?

SparklingTindra
0

Tindras mamma är röntgad med B-höfter, hennes pappa är inte röntgad.

Tindra har HD grad A och AD ua och hanen hon parades med är oröntgad.

Tindras ena syster har A och hennes andra syster har B-höfter.

Enya är inte röntgad ännu men jag ska beställa tid för henne när jag får tid.

BrightGloria
0

Jag är inte hundra på Zeldas föräldrar men Zelda har i alla fall A på sina höfter.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

bima69
0

Jag tycker att det är viktigt att dom är det, hade helst sett att både Sagas mamma och pappa var röntgade, nu är det bara mamman som är det och hon är fri på höfter + hennes syskon och deras mamma (samma linjer som Sparkling Tindras Tindra).

Saga ska röntgas vid tillfälle.

Ingen av Qinas föräldrar är röntgade och ingen av hennes kullsyskon heller, det är bara Qina som blev röntgad och hon har/hade HD grad 3, egentligen så har hon det inte längre då vi opererat bort höftledskulan på henne för 9 år sen.

Då var det ännu mindre som röntgade sina Sheltie mot för hur det är nu, fast det är väldigt liten andel fortfarande som blir röntgade, alldeles för liten tycker jag….

Ellenfyrkant
0

Varken Zigges mamma lr pappa är höftröntgad.

Jag tycker att det är jätteviktigt att röntga hundar av typiska höftproblems raser. Men ionom denna rasen som väldigt sällan har problem med höfter tycker jag inte det känns så viktigt. Eller inte lika åtminstone.

Mvh Ellenfyrkant

Bpersonen
0

Jag vet att det finns olika läger inom detta. Jag tillhör dem som önskar att det vore standard att röntga föräldrar, men eftersom det inte ingår i avelsprogrammet så är det ju, som jag har förstått, rätt få som gör det.

Hampuz föräldrar är inte röntgade, fast jag kommer att röntga honom när han blir äldre. Känns bra att göra det. Man är ju lite orolig för att det ska bli något, eftersom man vet att det finns i rasen.

Ellenfyrkant
0

#7 Höftfel är inget typiskt rasbundet problem hos sheltien.

Mvh Ellenfyrkant

SparklingTindra
0

#8 Det har börjat komma mycket hd och ad inom sheltien…

Bpersonen
0

#8: Jag tycker att det tvärtom verkar förekomma en hel del fall med höftledsfel.

[sheltietjej]
0

Emils mamma har HD A men pappan är ej röngad, Emil ska väl också röngtas snart…